16.05.2011

دکتر کاوه موسوی: هاشمی رفسنجانی هم پیگیر پذیرش پسرش در آکسفورد بوده است

خودنویس: انتشار گزارشی از پیگیری رسانه‌های انگلیسی در باره نحوه پذیرش مهدی هاشمی بهرمانی [رفسنجانی] در دانشگاه آکسفورد و طرح سوال‌هایی از سوی گروه‌های مختلف، خودنویس را بر آن داشت که خود نیز تحقیق در این باره راوارد فازی دیگر کند. در همین زمینه با تلفن مهدی هاشمی تماس گرفتیم وشنیدن صدای پیغام‌گیر عربی-انگلیسی «دوبی» تنها نتیجه کار بود. اما پیام‌گیر تلفن دکتر کاوه موسوی، شاکی نحوه پذیرش در آکسفورد ما را چندان معطل نکرد.

برای پیگیری خبر، امروز با مهدی هاشمی، کاوه موسوی و محمد جواد اردلان تماس گرفته شد. تنها تلفن دکتر کاوه موسوی جواب‌گو بود. خودنویس مایل بود نظرهای هر سه نفر را در یک‌جا کنار هم داشته باشد تا امکان قضاوت مناسب‌تری برای خوانندگان فراهم شود.

دکتر کاوه موسوی، عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آکسفورد می‌گوید که شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیگیر پذیرش فرزند خود در دانشگاه آکسفورد بوده است. بر پایه گفته موسوی، در محدوده‌ای هفته‌ای چند بار به دانشگاه آزاد در شهر آکسفورد تماس گرفته و در باره پذیرش فرزندش سوال می‌کرده و این مساله برای هاشمی رفسنجانی «حیاتی» بوده است. موسوی گفت که این مساله را در استشهاد بعدی خود خواهد آورد.

موسوی در باره سوگند دکتر شیخ‌الاسلامی در باره نحوه پذیرش مهدی هاشمی گفت که در آیین دادرسی مدنی بریتانیا، استشهاد نزد وکیل سندی است که درجه مقبولیت در دادگاه را بالا می‌برد. قسم محضری آقای دکتر شیخ‌الاسلامی از این نظر اهمیت پیدا می‌کند که اگر کار به دادگاه کشیده شود، امکان جستجو برای دادگاه فراهم خواهد شد.

موسوی گفت: «در دادگاه‌های مدنی و جزایی، قسم دروغ زندان دارد. من به عنوان حقوق‌دان به دکتر شیخ‌الاسلامی پیشنهاد دادم که قسم بخورد تا درجه اهمیت مساله را بالا ببرد. در حال حاضر، آقایان ادموند هرزیگ، محمد جواد اردلان و مهدی هاشمی با یک مشکل قانونی روبرو هستند. یا فرض بر این است که گفته پروفسور شیخ‌الاسلامی درست است چون رویش قسم خورده، و اگر سکوت کنند، علامت «رضا» است. اگر یکی از این سه نفر حاضر نباشند که بیایند و قسم بخورند، حرف دکتر شیخ‌الاسلامی اینجا سندیت خواهد داشت. اما اگر آقای مهدی هاشمی، یا آقای هرزیک، یا آقای اردلان بیایند و قسم بخورند [وحرف آقای شیخ‌الاسلامی را نقض کنند] اینجا در دادگاه به روی این سوگندنامه باز می‌شود و بنده خودم به دادگاه خواهم رفت و اسناد ملاقات آقایان هاشمی و اردلان در هتل «رندالف» شهر آکسفورد را ارائه خواهم کرد.»

دکتر کاوه موسوی همچنین گفت که مطمئن است ادعای مهدی هاشمی مبنی به «۹ ماه طول کشیدن روند پذیرش» نمی‌تواند درست باشد. موسوی گفت که ملاقات در هتل رندالف در محدوده ماه‌های آوریل و می انجام شده است اما زمان ثبت تقاضای پذیرش تاریخی دیگر است و ممکن است در آن دست برده باشند. موسوی گفت که به خاطر مدارک جدید موجود، خواستار انجام تحقیق مجدد از سوی دانشگاه شده است.

مساله دیگری که از دکر موسوی پرسیده شد، ادعای خانواده هاشمی علیه ایشان بود؛ بنا به نظر نزدیکان و اعضای خانواده هاشمی، «کاوه موسوی» متهم به دروغ‌گویی است و به زندان رفته است و به همین دلیل نباید سخنان ایشان علیه مهدی هاشمی مورد توجه قرار گیرد. از موسوی نظرش را جویا شدم:

دو چیز هست. در قانون محتوای حرف مطرح است، نه اینکه چه کسی چه حرفی زده است. من به رادیو فردا گفتم که شما فرض کنید که بنده «آل‌کاپون» یا «اصغر قاتل» باشم، اما آیا این مساله، [سطح] زبان انگلیسی آقای مهدی هاشمی در «آیلتس» را به هفت و نیم می‌رساند؟ به گفتن من نیست. این بازارگرمی‌ها (ادعای نزدیکان هاشمی) برای کسانی که حقوق‌دان نیستند اهمیت پیدا می‌کند. بنده برای عدم تمکین در دادگاه در یک مساله مدنی، مساله‌ای که روزنامه‌نگاران و مبارزان سیاسی مثل ماندلا برایش به زندان می‌روند زندان رفتم. من زندانی «وجدان» بودم؛ وقتی به دادگاه گفتم این دستور دادگاه قابل قبول نیست، علتش هم روشن است، دعوا بر سر مساله‌ای بود که همه«آدم‌»های مرا در ایران گرفته بودند. آقای فلاحیان به من پیغام می‌داد که یا تسلیم می‌شوی یا برای آدم‌هایت مشکل درست می‌کنیم. گاردین در باره این موضوع به طور کامل نوشته است. یکی به خاطر آدم‌کشی به زندان می‌رود، یکی به خاطر کلاه‌برداری زندان می‌رود، یکی هم به خاطر مبارزات مدنی به زندان می‌رود. دلیلی هم که دانشگاه آکسفورد مرا به دانشکده حقوق آورد و پست مرا تایید و دائمی کرد، همین بود. گفتند کسی که تا این حد پایبند به اصول است را نیاز داریم. اینکه نزدیکان آقای هاشمی می‌گویند

دکتر موسوی هرگونه انگیزه مالی در طرح شکایت را رد کرد و گفت هیچگاه هیچ رابطه‌ای با مهدی هاشمی نداشته است.

خودنویس همچنین به آقای محمد جواد اردلان «ایمیل» زده است و خواستار گرفتن پاسخ‌ از سوی ایشان در باره ادعاهای مطرح شده و قسم‌نامه دکتر شیخ‌الاسلامی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates