19.05.2011

تخريب بافت تاريخي شيراز در آغاز هفته‌ي ميراث فرهنگي

ایسنا: عمليات تخريب برخي خانه‌هاي بافت تاريخي شيراز در نخستين روز هفته‌ي ميراث فرهنگي آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امروز (چهارشنبه، 28 ارديبهشت‌ماه) مرحله‌ي نخست طرحي در بافت تاريخي شيراز بين مسجد شهدا تا خانه‌ي منطقي‌نژاد اجرا شد كه به گفته‌ي مسؤولان، قرار است زيرگذري در آن ايجاد و مساحتي به فضاي مجموعه‌ي حرم شاهچراغ اضافه شود.

امروز به‌دنبال پيگيري اين خبر توسط خبرنگاران، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس درباره‌ي اين‌كه چرا در بافتي كه همه‌ي آثارش ارزشمند است و پرونده‌ي ثبتي آن‌ها در دست تهيه است، اين تخريب انجام مي‌شود؟ بيان كرد: اين‌گونه نبود، در جلسه‌اي كه اين پروژه در آن طراحي شد، كارشناسان ميراث فرهنگي نيز حضور داشتند. در آن محدوده، 30 اثر ثبت‌شده و 150 اثر باارزش داريم كه اين‌ها براساس توافق‌ها بايد حفظ شوند؛ ولي اگر اين اتفاق نيفتد، من نيز مانند شما معترض مي‌شوم تا بتوانيم آثار تاريخي را حفظ كنيم.

فريدون فعالي همچنين به خبرنگار ايسنا گفت كه ما با توسعه مخالف نيستيم، اما بايد با اين شرايط، ميراث فرهنگي خود را حفظ كنيم و روي مواضع‌مان قاطعانه ايستاده‌ايم.

در اين‌باره، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز تأكيد كرد: نمي‌گذاريم يك بناي تاريخي و باارزش در شيراز تخريب شود و اگر تخريبي در بافت انجام شده باشد، خلاف است.

برخي دوست‌داران ميراث فرهنگي معتقدند كه درباره‌ي اين مسأله، جلسات تخصصي بسياري توسط مسؤولان ميراث فرهنگي و دوست‌داران برگزار و پيامدهاي مخرب اين اقدام در آن‌ها مطرح شده است؛ اما مسؤولان كميسيون ماده‌ي 5 هيچ نگاهي به اين پيامدها ندارند.

با آغاز اجراي اين طرح در بافت تاريخي شيراز، اعضاي يكي از تشكل‌هاي دوست‌دار ميراث فرهنگي صبح تا حدود ظهر امروز با تجمع در محله‌اي كه خانه‌اي در آن در حال تخريب بود، نسبت به اين اقدام اعتراض كردند. اين عمليات بين خيابان لطفعلي‌خان‌زند و خيابان حضرتي آغاز شده و قرار است اين محدوده به‌شكل موقت جايگزين خيابان شهيد دستغيب شود.

اين عمليات امروز با تخريب نمادين يك خانه در نزديكي خانه‌ي قاجاري و ثبت‌شده‌ي «منطقي‌نژاد» كه در گذري تاريخي قرار دارد، آغاز شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates