21.05.2011

اتهام جدید؛ ایران با واقعه ۱۱ سپتامبر ارتباط داشته

خودنویس: نیویورک تایمز دیشب در گزارشی نوشت که دو عضو سابق وزارت اطلاعات ایران در دادگاهی در شهر نیویورک شهادت داده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی از قبل، از وقوع حملات یازده سپتامبر در آمریکا، اطلاع داشته‌اند. بر اساس شکایت‌نامه تنظیم شده در دادگاه علیه ایران، عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله که در سال ۲۰۰۸ کشته شد، برای ایران کار می‌کرده و به عربستان سعودی در سال ۲۰۰۰ برای طراحی حمله به آمریکا سفر کرده بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی از این ماموران اطلاعاتی ادعا کرده است که ایران در برنامه‌ریزی این حمله نقش داشته است.

گرچه متن شهادت‌نامه محرمانه باقی مانده اما گفته می‌شود بر اساس ادعای طرح شده، ایران و حزب‌الله لبنان با القاعده همکاری و شرایط را برای سفر هواپیماربایان فراهم کرده‌اند، و ایران محل امن عده‌ای از ماموران القاعده بوده است.

نام این دو مامور سابق امنیتی که گفته شده از اعضای سابق وزارت اطلاعات هستند ذکر نشده است.

سال‌ها پیش وقتی کمیته بررسی واقعه یازده سپتامبر تشکیل شد، از «ارتباط ایرانی» سخن به میان آمد. با این حال تفاوت نگاه ایدئولوژیک القاعده که از اعضای سنی مذهب تشکیل شده با ایرانیان شیعه، باعث ایجاد تردیدهایی در این ارتباط شد.

بر اساس شکایت‌نامه تنظیم شده در دادگاه علیه ایران، عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله که در سال ۲۰۰۸ کشته شد، برای ایران کار می‌کرده و به عربستان سعودی در سال ۲۰۰۰ برای طراحی حمله به آمریکا سفر کرده بوده است.

مقام‌های امنیتی آمریکا و تهیه کنندگان گزارش ۱۱ سپتامبر سال‌ها قبل، ایران رفت و آمد عده‌ای از اعضای القاعده را پیش از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ از خاک خود را فرام کرده است. بنا بر این گزارش، عده‌ای از این اعضا بعدا دست به فعالیت‌های تروریستی هم زده‌اند. اما نویسندگان گزارش شاهدی برای طراحی حمله از سوی ایران و حزب‌الله نیافتاه بودند و خواستار مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه از سوی دولت آمریکا شدند.

در روزهای اخیر از سیف‌العادل فرمانده جدید القاعده نام برده می‌شود که در طول سالیان اخیر، در ایران نگه‌داری می‌شده است. بنا به گفته دولت آمریکا، سیف‌العادل به توطئه برای قتل شهروندان امریکائی، توطئه برای قتل عمد، توطئه برای نابودی ساختمانها و مایملک ایالات متحده، و توطئه برای نابودی تجهیزات دفاع ملی ایالات متحده متهم است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از وکلای شاکیان ایران می‌گوید که ایران در تهیه گذرنامه برای تروریست‌ها دست داشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates