22.05.2011

محمد رسول‌اف: محکوم به زندان در ایران، برنده جایزه در «کن»

خودنویس: خبر کوتاه بود: «فیلم سینمایی «به امید دیدار»‌ ساخته محمد رسول‌اف برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن شد». اینک محمد رسول‌اف یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زندگی خود را زمانی به‌دست می‌آورد که به ۶ سال زندان محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همسر رسول‌اف به جای او جایزه را پذیرفته است. این جایزه را امیرکوستوریکا از طرف هیات ژوری به همسر رسول‌اف اهدا کرد. رسول‌اف به خاطر فیلم خود «به امید دیدار» برنده جایزه «نوعی نگاه» و جایزه ویژه «فرانسوا شاله» شده است. این فیلم داستان یک زن وکیل باردار محروم از وکالت است که همسرش هم از روزنامه‌نگاری بازمانده و می‌خواهد به «خارج» برود. وضعیتی تا حدی مشابه وضعیت سازنده فیلم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همسر رسول‌اف طی سخنانی از دست‌اندرکاران فیلم و همه کسانی که به رساندن فیلم به جشنواره کن کمک کرده‌اند، تشکر کرده است.

چندی پیش خبر رفع ممنوعیت خروج این کارگردان از سوی قوه قضاییه برای شرکت در جشنواره کن منتشر شد، اما گفته می‌شود به دلیل نمایش فیلم پیش از اعلام خبر رفع محدودیت، رسول‌اف از رفتن به فرانسه خودداری کرده است.

این فیلم‌ساز سال پیش به همراه جعفر پناهی دستگیر و پس از طی مدتی در بازداشتگاه، موقتا آزاد شد، اما محکومیت ۶ ساله او و پناهی به زندان همراه با محرومیت از فیلم‌سازی با اعتراض‌های بسیاری از اهالی سینما در سراسر جهان روبرو شد.

با وجود اینکه وکیل رسول‌اف گفته است که امکان خروج او در آینده فراهم خواهد بود، اما توزیع کننده فرانسوی فیلم وضعیت رسول‌اف را سخت (مشابه شرایط داستان‌های کافکا)توصیف کرده است. جیمز ولز گفته است که اعطای اجازه خروج به این معنا نیست که می‌گذارند به راحتی از ایران خارج شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates