25.05.2011

آغوش سیاست پس از مرگ حجازی باز شد

بی‌بی‌سی: پیام های تسلیت پس از درگذشت ناصر حجازی، دروازه بان اسبق تیم ملی و باشگاه تاج تهران تنها محدود به ورزشکاران و ستاره های ورزش نبود.

پس از آنکه ستاره های قرمز و آبی تهران و فدراسیون های مختلف ورزشی پیام های تسلیت فرستادند کم کم نام های بزرگ سیاسی هم در میان اخبار پس از مرگ حجازی پدیدار شد.

این برای اولین بار بود مقامات سیاسی کشور که معمولا در زمان موفقیت تیم های ورزشی پیام های خود را رسانه ای می کردند از یک ورزشکار بطور علنی ستایش کردند هرچند این اتفاق پس از مرگ او بود.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران مهمترین چهره سیاسی در بین افرادی بود که پیام تسلیت شان روی خروجی رسانه ها آمد.

اگرچه ناصر حجازی با صراحت طرح هدفمندی یارانه ها زیر سوال برده بود اما احمدی نژاد دوشنبه شب در پیام خود گفت که حجازی در قلب مردم ایران جاودانه خواهد ماند.

در متن پیام رئیس جمهور آمده است: “خبر غم انگیز درگذشت شادروان، ناصر حجازی دروازه بان تاریخی، با غیرت و جسور فوتبال ایران موجب تأثر و تألم گردید”

در این پیام آمده است: “آن مرحوم اسطوره فوتبال ایران و از مردان نیک نام و خوش اخلاق ورزش کشور بود که خدمات ماندگاری برای ورزش ملی انجام داد و بی تردید در قلب ملت ایران جاودانه خواهد ماند.”

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور نیز از سیاسیونی بود که درگذشت ناصر حجازی را تسلیت گفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تاسف از درگذشت حجازی در تیتر اخبار رسانه ها قرار گرفت.

او این حادثه را یک ضایعه بزرگ برای ورزش کشور دانست و گفت:”درگذشت مرحوم آقای ناصر حجازی که یکی از پر افتخارترین چهره های ورزشی کشور بودند موجب تاسف و تاثر گردید”.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه از دیگر مقامات دولتی بود که روز سه شنبه و در نشست خبری خود فوت حجازی را تسلیت گفت.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز روز سه شنبه، خواستار ارائه طرحی دو فوریتی از سوی شورا برای ساخت ورزشگاهی به نام ناصر حجازی در پایتخت شد.

به گزارش مهر، علیرضا دبیر در جلسه شورا گفت: ” با توجه به تسلیت سران قوا، شورا نیز طرحی دو فوریتی برای تصویب نامگذاری ورزشگاهی به نام ناصر حجازی ارائه کند.”

حجازی که صبح روز دوشنبه و در ۶۲ سالگی درگذشت در سال ۱۳۸۴ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد.

مرحوم حجازی در ۳۱ فروردین امسال در مصاحبه ای به وضعیت بد اقتصادی موجود در ایران اعتراض کرد و گفت: “دولت می گوید چهل هزار تومان در ماه به مردم کمک می کنیم، مگر مردم گدا هستند؟ مردم ایران روی گنج خوابیده اند، نفت، گاز و … دولت حق ندارد به مردم کمک کند. دولت باید کار کند و خدمت کند و زحمت و دسترنج مردم را دو دستی تقدیم آنها نماید”.

در واکنش به این اظهارات سایت رجا نیوز خطاب به حجازی نوشته بود: ” به دروازه‌بان اسطوره‌ای سال‌های دور استقلال توصیه می‌کنیم در چارچوب خود حرکت کند و پا را فراتر از حد خود نگذارد، چون مردم طاقت همراهی او با دشمنان کشورشان را ندارند.”

در برنامه تلویزیونی نود که دوشنبه شب برگزار شد، سیل پیامک ها به تنها گزینه مطرح شده سیستم شمارش را از کار انداخت.

بییننده های تلویزیون به درخواست برنامه نود که خواسته بود “به احترام ناصر حجازی، عدد یک را ارسال کنید” در حدود سه ساعت، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار پیامک فرستادند و رکورد شکستند.

قرار است هواداران و دوستان ناصر حجازی پیکر او را چهارشنبه صبح در ورزشگاه آزادی و برای آخرین بار بدرقه کنند.

بنابر اخبار منتشره سید حسن خمینی، نماز ناصر حجازی را پس از انجام مراسم غسل و کفن خواهد خواند. او پیش از این نیز به عیادت حجازی رفته بود و با خانواده او از نزدیک در تماس بود.

ذوب آهن در بازی بی بازگشت

در چارچوب مرحله حذفی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا چهارشنبه ذوب آهن ایران باید به مصاف النصر عربستان برود تا در پایان ۹۰ دقیقه چهره تیم صعود کننده به مرحله یک چهارم نهایی مشخص شود.

تیم فوتبال ذوب آهن ایران در دیداری بدون بازگشت چهارشنبه عصر در اصفهان میزبان النصر عربستان خواهد بود.

ذوب آهنف نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا در مرحله شانزدهم این بازیها که بصورت تک بازی برگزار می شود از حریف عربستانی میزبانی می کند.

منصور ابراهیم زاده که تیمش را به مقام سوم لیگ ایران رساند قبل از بازی با النصر گفت: ” همه تیم ها در این اندیشه هستند که با پیروزی در این مسابقات به مرحله بعد بروند”.

او گفت:”برابر تیمی زیرک و با هوش که راه و رسم دفاع کردن را به خوبی می‌داند باید به میدان برویم”.

ابراهیم زاده توضیح داد: ” هدفمان حضور موفق در این دیدار خانگی و صعود به مرحله بعد است. ما سال گذشته مراحل موفقیت را یک به یک پشت سر گذاشتیم و امسال هم قصد داریم مرحله به مرحله با کسب نتایج خوب به سوی موفقیت نهایی پیش برویم”.

در دیگر دیدارهای روز چهارشنبه در مرحله شانزدهم لیگ قهرمانان آسیا، اف سی سئول کره جنوبی با کاشیمای ژاپن بازی می کند و سامسونگ کره جنوبی به مصاف ناگویا گرامپوس ژاپن می رود.

السد قطر هم برای صعود با الشباب عربستان جدال خواهد داشت.

پس از این بازیها، برای مشخص شدن رقابت های یکچهارم نهایی و بدون محدودیت در شرق و غرب تیم های صعود کرده در گوی قرعه کشی قرار می گیرند.

پنج کنفدراسیون به بلاتر رای می دهند، ایران به بن همام

یک هفته پیش از برگزاری مجمع فدراسیون جهانی فوتبال و برگزاری انتخابات ریاست فیفا، علی کفاشیان اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران به بن همام رای خواهد داد.

دو نامزد انتخاباتی ریاست فیفا، جوزف سپ بلاتر سوئیسی و محمد بن همام قطری در مجمع روز اول جون با رای اعضا مجمع که فدراسیون های فوتبال جهان هستند انتخاب خواهند شد.

کفاشیان، رئیس فدراسیون ایران درباره رای ایران به ایسنا گفت: “رای فدراسیون فوتبال به بن همام است و تا این لحظه تغییری در رای فدراسیون فوتبال نداده نشده است. اما باید دید در کنگره فیفا چه اتفاقاتی خواهد افتاد”.

در حالی ایران قرار است به بن همام رای دهد که پنج کنفدراسیون مختلف در جهان از بلاتر در این انتخابات حمایت رسمی کرده اند.

کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب، اتحادیه فوتبال اروپا، کنفدراسیون فوتبال آفریقا و اقیانوسیه بطور رسمی از ریاست بلاتر برای چهار سال آینده در فیفا حمایت کرده اند.

اگرچه تاکنون اعلامیه واحدی از سوی اعضا کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نشده اما بخش های مختلفی مانند شرق، و جنوب این قاره از بن همام پشتیبانی کرده اند. کشورهایی مانند کویت و عربستان هم گفته اند که به بن همام رای خواهند داد.

بلاتر ۷۵ ساله اعلام کرده که اگر در این انتخابات رای بیاورد برای تغییر چهره فیفا و شفاف تر کردن وضعیت مالی این سازمان دست به اصلاحات خواهد زد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates