31.05.2011

آلمان: جلوگیری از پرواز مرکل برای ایران پیامد دیپلماتیک خواهد داشت

دویچه‌وله: جمهوری اسلامی به هواپیمای صدراعظم آلمان به‌طور موقت اجازه عبور از حریم هوایی ایران را نداد. خانم مرکل با دو ساعت تاخیر سرانجام موفق به فرود در دهلی‌نو شد. آلمان سفیر ایران در آلمان را برای ادای توضیحات فراخواند.

ایران به هواپیمای حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اجازه عبور از حریم‌هوایی خود را نداد. خانم مرکل که با هواپیمای دولتی به مقصد هند در راه بود نتوانست بدون تاخیر به پرواز خود ادامه دهد.

هواپیمای صدراعظم آلمان پس از دو ساعت دور زدن در حریم هوایی ترکیه سرانجام موفق به دریافت مجوز برای ادامه پرواز خود شد. هواپیمای صدراعظم آلمان با تاخیری دو ساعته در دهلی نو، پایتخت هند، به زمین نشست. خانم مرکل درباره این حادثه گفت: «تاکنون چنین امری را تجربه نکرده بودم.، خلبانان هم چنین تجربه را نداشته‌اند.»

پس از این تاخیر دو ساعته صدراعظم آلمان در بامداد سه‌شنبه در راس هیاتی بزرگ وارد هند شد و با سینگ مانموهان، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد.

احضار سفیر ایران در آلمان

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، با فراخواندن سفیر ایران در برلین از وی پیرامون خودداری مقامات ایرانی از صدور مجوز پرواز برای هواپیمای صدر‌اعظم آلمان توضیخ خواست.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، گفت، جلوگیری از پرواز آنگلا مرکل توسط ایران، برای جمهوری اسلامی پیامدهای دیپلماتیک خواهد داشتگیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، گفت، جلوگیری از پرواز آنگلا مرکل توسط ایران، برای جمهوری اسلامی پیامدهای دیپلماتیک خواهد داشتوزیر امور خارجه آلمان در این‌باره گفت: «به روشنی می‌گوییم که این امر مغایر تمامی روال‌ها و قواعد بین‌المللی بوده و آلمان به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت.»

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، تصریح کرد، جلوگیری از ادامه پرواز هواپیمای خانم مرکل برای ایران «پیامد دیپلماتیک» خواهد داشت. زایبرت، همچون وزیر امور خارجه آلمان، افزود: «این اقدام بی‌احترامی به آلمان است و ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

پیش از این برنامه اتمی و نقض حقوق بشر در ایران بر مناسبات تهران و برلین سایه افکنده بود. آنگلا مرکل یکی از مدافعان سرسخت تحریم‌ها علیه ایران است.

واکنش صدراعظم آلمان از هند

آنگلا مرکل از فراخواندن سفیر ایران به وزارت امور خارجه آلمان در برلین پشتیبانی کرد. صدر‌اعظم آلمان تصریح کرد که احضار سفیر ایران برای ادای توضیحات کاری عاقلانه بوده است. وی افزود: «موضوع به هیچ‌وجه ربطی به عصبانیت ما ندارد، بلکه مسئله بر سر روشنگری است.» خانم مرکل افزود: «خوشحالم که سرانجام به مقصد رسیده‌ام. حال باید دید که دلیل این اقدام چه بوده است.»

دلیل ممنوعیت پرواز هواپیما هنوز روشن نیست. کلاوس کرومرای، یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آلمان، در خلال پرواز گفت، «به دلیل مشکل با ایران» فرود هواپیما در دهلی‌نو با تاخیر همراه خواهد بود. به گفته منابع دولتی آلمان، در عصر دوشنبه (۹ خرداد / ۳۰ مه) اجازه پرواز گرفته شده بوده است. منابع دولتی ایران صدور مجوز برای این پرواز را تکذیب می‌کنند.

در بامداد سه‌شنبه (یک و سی‌دقیقه) سرنشینان هواپیمای دولتی آلمان با نام “کنراد آدناوئر” متوجه می‌‌شوند که پرواز مستقیم آنان به دهلی‌نو با مشکل مواجه شده است.

خلبانان پس از جر و بحث‌های شدید با مرکز کنترل هوایی ایران مجبور به دور زدن و بازگشت به حریم هوایی ترکیه می‌شوند. گفته می‌شود، مرکز کنترل هوایی ایران پس از چندی از گفت‌‌وگو با خلبانان آلمانی سرباز زده است.

اجازه در آخرین دقایق

سخنگوی دولت آلمان نیز تصریح کرد، «چنین امری هرگز تاکنون رخ نداده بود.» تنها پس از یک ساعت مذاکره میان وزارت امور خارجه آلمان با مقامات ایرانی با میانجیگری ترکیه، سرانجام مجوز پرواز صادر شده است.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان: «این اقدام بی‌احترامی به آلمان است»اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان: «این اقدام بی‌احترامی به آلمان است»به گفته سخنگوی دولت آلمان، صدور مجوز در آخرین دقایق عملی شده، زیرا در صورت تعلل بیشتر، هواپیمای ایرباس ۳۴۰ برای رسیدن به هند سوخت کافی نداشته و مجبور به فرود در ترکیه می‌شده است. زایبرت گفت، آلمان سرگرم بررسی این قضیه بوده و در صورت لزوم از کانال‌های دیپلماتیک اعتراض خواهد کرد.

دومین هواپیمای دولتی آلمان که حامل وزیران این کشور بود، توانست بدون هیچ مشکلی به پرواز خود بر فراز خاک ایران ادامه دهد. هانس پتر فریدریش، وزیر کشور، توماس دمزیر، وزیر دفاع، پتر رامزاور، وزیر ترابری و آنته شوان، وزیر علوم عالی آلمان در این هواپیما بوده‌اند.

اغلب رسانه‌های رسمی ایران تاکنون گزارشی درباره این واقعه منتشر نکرده‌اند. در برخی تارنماهای فارسی‌زبان تنها به ممنوعیت پرواز هواپیمای صدر‌اعظم آلمان در حریم هوایی ایران اشاره شده، اما دلیل این ممنوعیت عنوان نشده است. نشست خبری محمود احمدی‌نژاد برای روز سه‌شنبه (۱۰ خرداد) لغو و به هفته آتی موکول شده است. هنوز مشخص نیست که آیا لغو این نشست خبری در رابطه با واقعه اخیر بوده و یا دلایل دیگری داشته است.

SI/BB

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates