03.06.2011

ِمصالحه با نظام؛ راه‌برد اصلاح‌طلبانی که خود را معادل جنبش سبز می‌دانند

خودنویس: پس از انتشار بیانیه «خرداد» شورای هماهنگی راه سبز امید و اشاراتی که می‌توانست نشانه تلاش این گروه برای سازش با بخش‌هایی در درون حاکمیت باشد و نیز سخنان «عذرخواهانه» خاتمی، رجب‌علی مزروعی، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب و عضو کلیدی جبهه مشارکت در خارج از کشور، در گفتگو با بی‌بی‌سی، «مصالحه» با جناح حاکم را یک «راه‌برد» خواند.

واحد تحلیل خودنویس: از سخنان «راه‌بردی» عطا‌الله مهاجرانی در مورد پاک‌دامنی مالی رهبر جمهوری اسلامی چند ماهی نگذشته است. همین چند ماه پیش بود که که هاشمی رفسنجانی گفت که شرکت کنندگان در راه‌پیمایی ۲۵ بهمن مرتکب «فعل» حرام شده‌اند. همان روز ۲۵ بهمن، جبهه مشارکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عزم ملت» مصون سازی نظام از سقوط است.

بنا به گفته گروهی از منتقدین و موافقین نظام، هدف سید محمد خاتمی از سخنان اخیرش، نمایش همدلی با نظام برای بازآفرینی جایگاه اصلاح‌طلبان حکومتی در حکومت بوده است، جایگاهی که از بین رفتن آن موجب از دست رفتن بسیاری از قراردادهای مهم اقتصادی در حوزه‌های نفت، صنعت و نیرو شده است.

برخی نیز معتقدند که سخنان خاتمی برای ایجاد جو آشتی ملی در زمانی است که احمدی‌نژاد از چشم رهبری افتاده و پنجره‌ای هم ممکن است برای اصلاح‌طلبان گشوده شود.

با این حال، منابع مختلف می‌گویند که حرکت اخیر شورای هماهنگی راه سبز امید بر اساس تحلیل اصلاح‌طلبان داخلی برای نمایش جنبش سبز به عنوان ذخیره‌ای برای «نظام» از سوی افرادی مثل رجبعلی مزروعی تقویت می‌شود؛ حرکتی که اخیرا به «جن‌گیری» و «رمالی» هم می‌تازد.

مزروعی دیروز به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «این جنبش از دل انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش در آمد و راهکارهای خود را در مسیر حرکت خود پیدا کرد. راهکار اول جنبش اعتراضی، حضور خیابانی بود که به ویژه تا عاشورای سال ۱۳۸۸ پررنگ بود. راهکار دوم آگاهی بخشی است که از استراتژی های اصلی و مورد تأکید رهبران جنبش بوده است.»

او گفت که راهکار بعدی «مصالحه» با حکومت است که از ابتدا مطرح بود و به اعتقاد او، کم هزینه ترین راه برای رسیدن به دموکراسی و آزادی در ایران محسوب می شود.

رجبعلی مزروعی راهکار آخر را هم «انتخابات» دانسته و گفته است که جنبش سبز از درون یک انتخابات زاده شد و نگاه آن قطعا به انتخابات است، منتهی یک انتخابات سالم و آزاد.

منابع خودنویس می‌گویند که در حال حاضر بحثی میان اصلاح‌طلبان داخلی و خارج از کشور در مورد پرنسیپ‌های بازی سیاسی درگرفته که آیا باید با توجه به شرایط کشور، تن به حضور مجدد در انتخاباتی داد که هیچ ضمانتی از سوی حاکمیت برای حراست از آن داده نشده است، یا باید از خیر آن گذشت؟

گفته می‌شود اصلاح‌طلبانی مثل مزروعی مایل هستند راه‌کار «مصالحه» دنبال شود، همان راه‌کاری که عملا در بیانیه روز ۲۵ بهمن جبهه مشارکت به نحوی اعلام شد و همینطور در بیانیه اخیر شورای هماهنگی راه سبز امید.

به نظر می‌رسد این راه‌کار با برنامه اکبر هاشمی رفسنجانی نیز هماهنگی‌هایی داشته باشد. هنوز اسامی شورای هماهنگی اعلام نشده و معلوم نیست آیا هاشمی رفسنجانی و یا فرزندانش نقشی در این شورا داشته باشند، اما با عنایت به سکوت شورا به موضع‌گیری‌های هاشمی رفسنجانی در مورد «حرام» دانستن راهپیمایی ۲۵ بهمن و دیگر نظرات او که عملا مشابه روی‌کرد برخی سایت‌های سیاسی «ساکت» در برابر مسائل مرتبط با این خانواده است، شاید یکی از علل مسکوت ماندن نام کامل اعضای شورا، حضور کسانی از خاندان رفسنجانی در آن باشد.

با این حال، تا زمان اعلام اسامی و مسوولیت‌پذیری اعضای این شورا، همه چیز بر اساس نوع موضع‌گیری‌ها در حد حدس و گمان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates