06.06.2011

گربه ها را نکشید، سوء استفاده شهرداری از بحث جن گیری

تماشانیوز: کشتن گربه ربطی به جن گیری و مباحث مرتبط با آن ندارد.
یک کارشناس امور دینی در گفتگو با «تماشا»، شعارنویسی های گسترده اخیر در سطح شهر تهران و برخی شهرهای دیگر، مبنی بر کشتن گربه ها برای ابطال سحر جنگیرها را عبث و نادرست خواند.
وی افزود: آنگونه که تا این لحظه برای ما محرز شده، مقامات شهری با سوء استفاده از جو به وجود آمده در هفته های اخیر، قصد سواری گرفتن از احساسات عمومی در این مورد برای جلوگیری از گسترش جمعیت گربه ها را دارند.
وی اضافه کرد: قبلا شهرداری به روش هایی مانند عقیم کردن گربه ها متوسل شده بود که جواب نداده بود و الان قصد دارند با بهانه مبارزه با جن گیری، گربه های بیچاره را به دست مردم به کشتن دهند.
وی تاکید کرد: در متون و روایات اسلامی تاکید فراوانی بر حقوق حیوانات شده و اهميت حق حيوان در فقه اسلامى تا آن جاست كه شمارى از فقها در پاره ای از موارد آن را در زمره (حق الله) دانسته اند. از جمله صاحب جواهر در بحث وديعه مى نويسد:
(لو قال المالك لاتعلفها او لاتسقها لم يجز القبول…بل يجب عليه سقيها و علفها مراعاة لحق الله تعالى شأنه وان اسقط الآدمى حقه، بل مع امتناع المالك و رفع الامر الى الحاكم و امره بالنفقه من ماله، يتجه الرجوع له عليه.)
حق الله بودن حق حيوان نيز مى تواند بر اين مهم استوار باشد كه اگر چه بر اساس نصها و سخنان روشن بسيار مانند آيه شريفه: (والانعام خلقها لكم) حیوانات و چارپایان از براى خدمت رسانى و سوددهى به برترين آفريده ها يعنى انسان آفريده شده اند ولى اين امر به هيچ روى به معناى عزيز و گرامى نبودن آنها نزد خداوند و ناديده انگارى حقوق آنها نيست.
این کارشناس امور معنوی در ادامه صحبت های خود افزود، حفص بن غياث از امام صادق (ع) روايت مى كند:
(انّ سليمان بن داود (ع) خرج ذات يوم ليستسقى فوجد نملة قد رفعت قائمة من قوائمها الى السماء و هى تقول: اللهم انا خلق من خلقك لاغنى بنا عن رزقك فلاتهلكنا بذنوب بنى آدم! فقال سليمان(ع) لاصحابه: ارجعوا فقد سقيتم بغيركم.)
روزى سليمان بن داود (ع) براى طلب باران از شهر بيرون رفت. در راه به مورچه اى برخورد كه دست به آسمان بلند كرده و مى گفت: پروردگارا! ما آفريده اى از آفريدگان تو و نيازمند روزى توييم، به خاطر گناهان انسانها ما را هلاك مفرما!
سليمان باشنيدن اين نجوا به ياران خود گفت: برگرديد كه خدا بر شما باران مى باراند و سيرابتان مى سازد؛ به دعاى غير شما.
حديث بالا در پيوند با حيوانى است كه چنين مى نمايد سودى به انسان نمى رساند. در روايات و سخنان روشن معصومان چهارپايانى كه به گونه كامل در خدمت بشر قرار دارند با تأكيد بيش ترى ارج نهاده و گرامى داشته شده اند.
وی در پایان ضمن رد برخی شعارنویسی های محدود دیگر مبنی بر کشتن سوسک ها یا حیوانات دیگر به جای گربه ها برای رفع اثر طلسم و …، کلیت کشتن حیوانات را گناه و امری ناپسند دانست که ربطی به مسایلی همچون جن گیری و … ندارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates