12.06.2011

واکنش آستان قدس به انتقادها از پاک کردن نقش شاهنامه در مشهد

رادیوفردا: آستان قدس رضوی در پاسخ به انتقادها از اقدام خود در پاک کردن نقاشی دیواری شاهنامه در میدان فردوسی مشهد گفت که برای «پیشگیری از تعدی و تصرف افراد سودجو و فرصت‌طلب به حریم موقوفات» و جلوگیری از «تغییر کاربری، تقطیع، خرید و فروش و ساخت‌وسازهای غیر مجاز» دست به این اقدام زده است.

با این حال این نهاد متولی حرم امام هشتم شیعیان در پاسخ خود توضیح نداده است که چرا تازه پس از گذشت بیش از یک سال از رونمایی نقش شاهنامه به فکر پاک کردن آن و «پیشگیری از تعدی و تصرف» افتاده است.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی در جوابیه مبهمی که به این منظور منتشر کرد همچنین شهرداری مشهد را متهم کرده است که «به هر قیمتی، حتی بدون کسب اذن مالک و صیانت از موقوفات» و «با استفاده از تاریکی شب» به زیباسازی شهر پرداخته است.

اقدام آستان قدس رضوی در پاک کردن این نقاشی دیواری در حالی است که به گفته محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار در مشهد، در مصاحبه‌ای با رادیوفردا، کشیدن نقش شاهنامه، «طی یک توافق بین شهرداری و آستان قدس» انجام گرفته ‌بوده و این کار بدون توافق با آستان قدس «نمی‌توانسته صورت بگیرد».

به گفته این روزنامه‌نگار، آستان قدس رضوی با این گمان که این عکس‌ها و نقش‌ها ممکن است «زمینه‌ساز یک تملک بشود» اقدام به پاک کردن این نقش و «محو صورت مسئله کرده‌ است».

به گفته روابط عمومی آستان قدس رضوی در مشهد، سطح این دیوار، هم‌اینک برای درج طرح مشترک «مورد توافق» آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد «که متناسب با هنر و معماری اصیل اسلامی و ایرانی و شئون پایتخت معنوی ایران و موقوفات» امام رضا است آماده‌سازی شده‌ است.

اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی یک‌شنبه شب بلندترین نقاشی دیواری ایران با موضوع شاهنامه فردوسی را که حاصل کار یک‌ساله یک تیم هنری بود، و برای آن بیش از ۴۵ میلیون تومان بودجه صرف شده بود با رنگ سفید پاک کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که حامد مقدم، مدیر امور هنری شهرداری مشهد، پیش از این به خبرگزاری ایسنا گفته ‌بود که «تمام مراحل انجام این نقاشی دیواری از ابتدا با هماهنگی آستان قدس رضوی انجام گرفته بود».

با این حال، آستان قدس رضوی در جوابیه خود شهرداری مشهد را متهم می‌کند که «به‌صورت یکجانبه و شبانه» همچنان نسبت به درج طرح‌های جایگزین دیگری به‌جای عبارتی که نام امام هشتم شیعیان در آن آمده اقدام نموده‌ است.

به گزارش ایسنا، هادی مظفری، مدیر امور هنری شهرداری مشهد، پیش از این با اشاره به اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفته‌ بود: «اداره یادشده بر روی املاک موقوفه رضوی پس از دیوارکشی از ادبیاتی چون “ملک موقوفه حضرت رضا است” و غیره استفاده می‌کند. در صورتی که با این اقدام چهره شهر را نازیبا می‌کنند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates