16.06.2011

سیف‌الاسلام قذافی: رهبر لیبی با انتخاباتی آزاد با نظارت بین‌المللی موافق است

رادیوفردا: سیف‌الاسلام قذافی، فرزند رهبر لیبی در گفت‌وگو با يک روزنامه ايتاليايی گفته است که در صورتی که انتخاباتی آزاد و با نظارت کامل بين‌المللی در ليبی برگزار شود، معمر قذافی از اين انتخابات حمايت خواهد کرد چرا که بيشتر مردم، طرفدار رهبر ليبی و نه «اسلامگرايان فاشيست» در بنغازی هستند.

به گزارش رويترز، سيف‌الاسلام قذافی در گفت‌وگو با روزنامه ايتاليايی کوريه دلا سرا که روز پنجشنبه منتشر شد، گفته است: «در سه ماه آينده و يا تا پايان سال جاری ميلادی در صورتی که شفافيت کامل و نظارت بين‌المللی از سوی سازمان ملل، اتحاديه آفريقا و اتحاديه اروپا باشد، حاکميت ليبی به برگزاری انتخابات رضايت می‌دهد.»

سيف‌الاسلام قذافی گفت: «مهم اين است که انتخابات سالم و شفاف برگزار شود. حتی ناتو می‌تواند بر بروند برگزاری انتخابات نظارت کند. چرا که شک ندارم اگر انتخابات سالم برگزار شود، بيشتر مردم به پدرم رأی خواهند داد و هيچکس از اسلامگرايان فاشيست و تروريستی که بنغازی را اشغال کرده‌اند، حمايت نخواهد کرد.»

وی در عین حال، مخالفان قذافی در بنغازی را «مزدوران و آدمکش‌هايی» خواند که به دستور نيکلا سرکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه اجير شده‌اند.

فرزند معمر قذافی در این مصاحبه همچنين گفته است که معمر قذافی در صورت شکست در انتخابات از قدرت کنار خواهد رفت هرچند حاضر نيست به تبعيد برود.

سيف‌الاسلام قذافی گفت: «دليلی ندارد پدرم کشور را ترک کند. او اين جا به دنيا آمده و همين جا و در کنار عزيزانش از دنيا خواهد رفت.»

دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه، برای معمر قذافی رهبر لیبی، سیف‌الاسلام قذافی، پسرش و نیز رئیس اداره اطلاعات و امنیت لیبی درخواست صدور حکم جلب کرده است.

هر سه این افراد به دستور کشتار جمعی، جنایت علیه بشریت و استفاده از تجاوز به عنوان یک سلاح متهم هستند.

در همین حال گزارش‌های مخابره شده از لیبی حاکی است که درگيری‌ها و مبارزه ميان نيروهای حامی معمر قذافی و معترضان و مخالفان هنوز ادامه دارد.

روز پنجشنبه گزارش شد که نيروهای شورشی توانسته‌اند سه روستای ديگر را به تصرف خود در آورده و از چنگ نيروهای حامی قذافی آزاد کنند.

هواپيماهای ناتو بامداد نیز روز پنجشنبه در جريان يک سری عمليات مجتمع مسکونی قذافی در طرابلس را بمباران کردند. گزارش شده که دود غليظی در ناحيه محل اقامت قذافی مشاهده شده ولی از تلفات احتمالی هنوز خبری منتشر نشده است.

همچنين به گزارش رويترز، روز پنجشنبه «ميخائيل مارگلوف»، نماينده ويژه رئيس‌جمهور روسيه وارد طرابلس شد تا با تشکيلات معمر قذافی گفت‌وگو کند. سخنگوی آقای مارگلوف گفت که وی با تمامی مقامات عالی دولتی از جمله نخست‌وزير و وزير خارجه ديدار خواهد کرد.

در همین حال کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد که رئيس‌جمهور آمريکا از اختيارات قانونی برای صدور فرمان ادامه عمليات نيروهای آمريکايی در ليبی برخوردار است و نيازی به مجوز کنگره ندارد.

کاخ سفيد با ارسال يک گزارش ۳۰ صفحه‌ای به کنگره اعلام کرد، ارتش آمريکا در جنگ ليبی عهده‌دار نقش محدود و پشتيبانی‌کننده نيروهای ناتو است و به اين ترتيب درگير نبرد پيوسته زمينی و تبادل آتش فعال با نيروهای متخاصم نيست.

این اعلام، واکنشی به یک قطعنامه غيرالزامی است که در آغاز ماه جاری در مجلس نمايندگان به تصويب رسيد و در آن باراک اوباما متهم شده بود که بدون ارائه دليل قانع‌کننده در مسايل ليبی دخالت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates