18.06.2011

برادران علایی جایزه معتبر شورای جهانی بهداشت را تصاحب کردند

رادیوفردا: برادران علایی، دو پزشک ایرانی که سه سال پیش به جرم تلاش برای «براندازی نرم» زندانی شده بودند، روز پنج‌شنبه، ۲۶ خردادماه، جایزه شورای جهانی بهداشت را به خاطر «تلاش‌های‌شان در درمان بیماران ناقل ویروس اچ‌آی‌وی» از آن خود کردند.

کامیار علایی، ۳۷ ساله، که به گفته خبرگزاری فرانسه «چند ماه پیش» از زندان آزاد شده در حالی در واشینگتن آمریکا این جایزه را دریافت کرد که برادرش، آرش، ۴۲ ساله، هم‌چنان در زندان اوین به سر می‌برد.

یک مقام امنیتی ایران در دی‌ماه سال ۱۳۸۷ اعلام کرد که برادران علایی که از تیرماه همان سال در بازداشت بودند جزء متهمانی هستند که دستگاه قضایی ایران به اتهام «براندازی نرم» به زندان محکوم‌شان کرده بود.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس به نقل از این مقام اعلام کرده بود که آرش و کامیار علایی از سرشبکه‌ها و عاملان اصلی بوده‌اند که «عامدانه با عناصر اطلاعاتی آمریکا در منطقه همکاری داشته‌‌اند».

به دنبال انتشار این خبر، در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷، دادگاه انقلاب اسلامی این دو برادر پزشک را در پرونده‌ای موسوم به «براندازی نرم در ایران» به زندان محکوم کرد، آرش به شش سال حبس و کامیار به سه سال.

حال، به گفته خبرگزاری فرانسه، کامیار که پس از گذراندن دو سال و نیم حبس آزاد شده امیدوار است که برادرش آرش نیز به‌زودی آزاد شود.

کامیار علایی به این خبرگزاری که پیش از اهدای جایزه شورای جهانی بهداشت با او گفت‌وگو کرده گفته است که «هنوز احساس نمی‌کنم که آزادم».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که آقای علایی از صحبت درباره جزئیات پرونده و حبس خود سر باز زده، و فقط اشاره کرده است که در مدت حبس دو ماه را در سلول انفرادی گذرانده است.

جف استرچیو، مدیر شورای جهانی بهداشت، که جایزه ده هزار دلاری «جاناتان من برای حقوق بشر و بهداشت جهانی» را به کامیار علایی اهدا کرد در مراسم مربوطه برادران علایی را «نماد حرفه‌ای‌های عرصه بهداشت در جهان» توصیف کرد.

برادران علايی که سال‌ها در مورد پيشگيری از بيماری ايدز در ايران فعاليت کرده‌اند پايه‌گذار طرح و برنامه‌ای به نام کلينيک‌های مثلثی برای پيشگيری از ابتلا به بيماری ايدز و ويروس «اچ‌آی‌وی» هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تاييد عملکرد آنها، اين کلينيک‌ها را نمونه قابل اجرايی برای خاورميانه و شمال آفريقا توصيف کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates