05.07.2011

آیت الله خامنه ای: اختلافات را تابلو نکنید

بی‌بی‌سی: آیت الله خامنه ای از سپاه خواست مراقب باشد اختلافات ‘مشتعل’ نشود

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران از نحوه انعکاس اختلافات در ایران انتقاد کرده است.

او روز دوشنبه با اشاره به موضع گیری های مقامهای ارشد کشور علیه یکدیگر گفت اگر کسی حرف غلطی زد نباید “صد جا این حرف غلط را تابلو کنیم.”

طی چند هفته گذشته اختلاف میان محمود احمدی نژاد و اطرافیانش از یکسو و جناح های محافظه کار و سپاه پاسداران از سوی دیگر تشدید شده است.

در تازه ترین تحولات، آقای احمدی نژاد در همایش روز شنبه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران با تأکید بر لزوم بسته شدن همه گذرگاه‌های مرزی غیر قانونی در ایران گفت: “در این موضوع هیچکس نباید مصونیت داشته باشد و اگر کالای دفاعی، امنیتی و اطلاعاتی هم قرار است وارد کشور شود، می تواند از مرز قانونی وارد شود.”

اشاره او به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قلمداد شد.

یک روز بعد، سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، صحبت های رئیس جمهور را “انحرافی” دانست.

سردار جعفری به خبرگزاری مهر گفت: “این ارگان همچون سایر نهادهای نظامی اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد، اما هیچگونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌دهد.”

فرمانده کل سپاه پاسداران، در واکنش به اتهام فعالیت‌های تجاری قاچاق توسط اسکله‌های در اختیار سپاه گفت: “این بحثی انحرافی است که توسط افرادی که به نظر ما، ذینفع هستند، مطرح می‌شود.”

اما آیت الله خامنه ای در این جمع که محمد علی جعفری نیز حضور داشت، مشخصا به سپاه هشدار داد: “نباید به اختلافات درونی، هی دامن بزنیم. مراقب باشید. این را همه مراقب باشند؛ بخصوص سپاه. سپاه مراقب باشد.”

او گفت این اختلافات موجب خوشحالی “دستگاه های خارجی” می شود.

آقای احمدی نژاد در همایش اخیر آثار جابه‌جایی غیرقانونی کالا را “بسیار گسترده” خوانده و گفته بود “نمی‌خواهم بگویم سهم قاچاق کالا معادل حجم قانونی جابه‌جایی کالاست، ولی نمی توان گفت خیلی کمتر از آن است.”

او در صحبت های خود به عنوان نمونه‌ای از گسترده بودن قاچاق کالا در ایران به ارقام کلان حاصل از قاچاق سیگار اشاره و اضافه کرد: “بین ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود که معادل ۲ هزار میلیارد تومان است. این رقم همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می اندازد، چه رسد به «برادران قاچاقچی» خودمان!”

ناظران بکار رفتن “برادران قاچاقچی خودمان” توسط محمود احمدی نژاد را عبارتی جنجالی و احتمالا کنایه ای به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای امنیتی- نظامی مشابه قلمداد کردند.

اما سردار جعفری گفت: “نیروهای مسلح به طور طبیعی به دلیل وضعیت نظامی که دارند، اسکله‌هایی نظامی در اختیارشان است که در آنها هیچوقت بحث تبادل کالا صورت نمی‌گیرد و این مسایل صحبتهای انحرافی است که مطرح می‌کنند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates