26.07.2011

خامنه‌ای وظایف مجمع تشخیص مصلحت را محدود کرد: تشکیل هيات عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوا

دیگربان: علی خامنه‌ای با تشکیل هیاتی با عنوان «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» محمود هاشمی شاهرودی را به ریاست آن منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها٬ آقای خامنه‌ای هدف از تشکیل این هیات را «بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه» اعلام کرده است.

محمد حسن ابوترابی، مرتضی نبوی، عباسعلی کدخدایی و صمد موسوی خوشدل از دیگر اعضای این هیات هستند که به مدت پنج سال به این سمت منصوب شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در پایان حکم انتصاب شاهرودی آورده که «لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیات مذکور به عمل آورند.»

این هیات پس از افزایش اختلاف‌ها میان دولت محمود احمدی‌نژاد با دو قوه مقننه و قضائیه و شخص علی خامنه‌ای راه‌اندازی شده است.

پیش‌تر حمیدرضا ترقی عضو موتلفه اسلامی گفته بود که کمیته‌ای به منظور بررسی تخلفات دولت احمدی‌نژاد از سوی علی خامنه‌ای تشکیل شده است.

هیات «حل اختلاف» در شرایطی راه‌اندازی شده که مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مرجع حل اختلاف میان قوای سه‌گانه شناخته می‌شود.

یکی از وطایف مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس بند هشت اصل ۱۱۰ قانون اساسی «پیشنهاد چگونگی حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست» به رهبر جمهوری اسلامی است.

از دیگر وظایف مجمع تشخیص «مشاوره در اموری است که رهبری به مجمع ارجاع می‌دهد» که به نظر می‌رسد آقای خامنه‌ای با راه‌اندازی این هیات به طور عملی وظایف آن را محدود‌تر کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates