07.08.2011

۸۰ درصد دختران دبیرستانی دوست پسر دارند

شفاف: قرایی مقدم در رابطه با آمار تازه منتشره در خصوص اینکه ۸۰ درصد دختران دبیرستانی دوست پسر دارند گفت: با توجه با تحقیقات با جامعه آماری و بررسی‌هایی که صورت گرفت، می‌توان نتیجه گرفت که آمار ارائه شده به واقعیت نزدیک است و متاسفانه در این رابطه‌ها، ارتباطات جنسی هم وجود دارد و بسیار هم زیاد است. متاسفانه خود کنترلی در جامعه ما و به خصوص بین دختران ما ضعیف شده است و آن‌ها بیشتر تحت تاثیر گروه دوستان هستند تا اعتقادات.
۸۰ درصد دختران دبیرستانی دوست پسر دارند. این آماری است که دکتر محمود گلزاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دریک همایش اعلام کرد و گفت: در ایران ۸۰ درصد دختران دبیرستانی با یک پسر دوست هستند و حتی ممکن است ارتباط جنسی هم داشته باشند که خانواده‌ها و مسئولین مدارس از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

گلزاری با تاکید بر اینکه که نوجوانان آگاهی کافی نسبت به این مسئله ندارند و با اشاره به نتایج به دست آمده در تحقیقات و پژوهش‌هایی که در این زمینه در ایران صورت گرفته است، گفت: در حدود ۲۰ سالی که من در این زمینه تحقیق و پژوهش انجام داده‌ام، در نامه‌هایی که از سوی ۸۵ درصد از دختران در خصوص ارتباط‌های عاشقانه دریافت کرده‌ام مربوط به سن ۱۲ تا ۲۵ سالگی بوده و ۱۵ درصد از نامه‌ها مربوط به پسران بین ۱۴ تا ۱۷ ساله است. در این میان دختران بیش از پسران آسیب پذیر بوده و با پیامدهای بیشتری در این خصوص مواجه خواهند شد.

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در تایید سخنان دکتر گلزاری به خبرنگار شفاف گفت: از نظر من آمار ارائه شده صحیح است، هر چند که دادن آمار و درصد در این مساله دقیق نیست چرا که ارتباط بین دختران و پسران محرمانه و پنهانی است و به همین دلیل نمی‌توان امار دقیقی از آن ارائه داد اما با توجه با تحقیقات با جامعه آماری مانند ۵۰ پرسشنامه‌ای که در کرج در این رابطه توزیع شد و بررسی‌هایی که صورت گرفت، می‌توان نتیجه گرفت که آمار ارائه شده به واقعیت نزدیک است و متاسفانه در این رابطه‌ها، ارتباطات جنسی هم وجود دارد و بسیار هم زیاد است.

دکتر قرایی مقدم معتقد است، فروریختگی ارزش‌ها و هنجار‌ها عامل اصلی افزایش اینگونه ارتباطات بین نسل جوان و نوجوان است. وی در همین رابطه افزود: متاسفانه در نسل سوم و حتی دوم انقلاب، ریزش فرهنگی در بارو‌ها و اعتقادات، به خصوص اعتقادات و ارزشهای مذهبی رخ داده است. فروریختگی ارزش‌ها و هنجار‌ها در جامعه و در بین خانواده‌ها مهم‌ترین عامل افزایش این ارتباطات است چرا که اعتقادات و ارزشهای مذهبی باید از خانواده رشد کند و بالا برود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در بروز هنجار شکنی تصریح کرد: البته منکر روی آوردن دختران به ارتباطات جنسی به دلیل مشکلات اقتصادی نیستم اما اینکه دختری در دوران تحصیل روی به روابط جنسی می‌آورد در حالیکه نان خور پدر است و پدر آنقدر وسع مالی داشته که خرج تحصیل او را بدهد، بسیار غیر منطقی به نظر می‌رسد و مسلما عامل بروز چنین مساله‌ای در سن پایین، مشکلات اقتصادی نیست.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: خود کنترلی باید در جامعه نهادینه شود، ما در مباحث جامعه‌شناسی عنوانی داریم تحت نام خودکنترلی به این معنا که افراد با توجه به اعتقادات و هنجارهای جامعه بتوانند خواسته‌های غلط خود را مهار کنند. متاسفانه خود کنترلی در جامعه ما و به خصوص بین دختران ما ضعیف شده است و آن‌ها بیشتر تحت تاثیر گروه دوستان هستند تا اعتقادات و ارزش‌ها. در افرادی که اعتقادات و دین در آن‌ها قوی‌تر است خود کنترلی بیشتر است و این عاملی است برای جلوگیری از مشکلات.

قرایی مقدم تصریح کرد: این ارتباطات به طور جد، هم در دختران و هم در پسران به خصوص در زندگی آینده و پس از ازدواج آن‌ها تاثیر منفی خواهد داشت و البته این تاثیرات بر روی دختران بسیار بیشتر است. معمولا افرادی که تجربه این ارتباط‌ها را داشته‌اند، بعد از ازدواج به دلیل مقایسه رابطه جنسی آزاد خود قبل از ازدواج با رابطه‌ای که با همسرشان بعد از ازدواج دارند، کمتر لذت خواهند برد و حتی بسیار دیده شده است، دختران و پسرانی که قبل از ازدواج رابطه جنسی آزاد داشته‌اند، بعد از ازدواج نیز به ارتباطاتشان ادامه می‌دهند و در نتیجه آمار خیانت و طلاق هم افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره راهکارهای جلوگیری از این هنجار شکنی به خبرنگار شفاف گفت: از نظر من محدودیت‌ها و بگیر و ببند‌های قانونی کافی نیست و حتی گاهی به بروز مشکل کمک می‌کند. بهترین راهکار برای جلوگیری از ارتباطات غیر متعارف نسل جوان، تقویت باورهای مذهبی، فراهم کردن شرایط برای افزایش ازدواج و آشتی مدرسه و خانواده برای تربیت نسل جوان است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ایران سن بلوغ دختران از ۱۴ سالگی به ۱۲ سال و ۹ ماهگی کاهش پیدا کرده است و این بلوغ زودرس نتیجه افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای مثل فارسی۱ و دیدن فیلمهای نامناسب است که ترویج فحشا می‌کند. باید به نسل جوان توضیح داد زنان و دخترانی که در این فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینند، زنان اصیل غربی نیستند .همچنین با افزایش اعتقادات دینی و کنترل صحیح با همراهی مدرسه و خانواده بیشتر و بهتر می‌توان از افزایش ارتباطات خارج از عرف جلوگیری کرد و در نتیجه به تحکیم بنیان خانواده‌ها در آینده کمک کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates