07.08.2011

حمل و نقل شهری در محاق: عدم “حمایت” دولت از مترو ادامه دارد+آمار

فردا: با آغاز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت انتظار می‌رفت، حمایت‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی افزایش یابد اما با گذشت پنج ماه از سال هنوز ریالی از سوی دولت به شهرداری‌ها داده نشده است. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران که در روزهای ابتدایی سال با اشاره به بالا رفت هزینه‌های مترو خواستار کمک‌های روزانه به مترو ی تهران شده بود در دومین ماه تابستان به فردا می‌گوید: شورا پیگیرکمک به مترو و اتوبوس رانی است اما هنوز اعتبارات در هیچ بخشی تخصیص داده نشده است.
چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلان شهر‌ها و حمل و نقل عمومی سایر شهر‌ها، علی رغم نیاز مبرم این شهر‌ها به روان سازی ترافیک خصوصا با آغاز هدفمند شدن یارانه حامل‌های انر‍ژی، ابلاغ اما اجرا نشده است…»

این اولین پرسش نمایندگان مجلس از رئیس جمهور بود. هر چند برخی تلاش داشتند سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور را منتفی بدانند اما در نامه‌ای که به امضای یکصد تن از نمایندگان مجلس رسیده؛ اولین دغدغه مجلس اجرای قانون ارائه تسهیلات ارزی به حمل ونقل ریلی است.

به گزارش «فردا»اسفندماه سال سال ۸۸ بود که نمایندگان مجلس قانون «برداشت ۲ میلیارد دلارکمک به مترو» را به تصویب رساندند که بر اساس آن شهرداری تهران می‌توانست تا پایان سال ۸۹ یک میلیارد دلار برای توسعه مترو از اعتبارات حساب ارزی برداشت کند. اما این قانون با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را به تصویب نهایی رساند. قانونی که نه توسط رئیس جمهور بلکه از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد.

این‌‌ همان قانونی است که دولت هیچگاه تن به اجرای آن نداد تا آنجا که مجلس به جای تمدید آن در سال ۹۰ آن را در قالب بند ۳۶ به لایحه بودجه الحاق کرد که بر اساس این بند حداقل مبلغ دو میلیارد دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای قطارهای شهری و حمل و نقل عمومی شهری اختصاص یابد تا طبق اساسنامه و ضوابط این صندوق پرداخت شود که این بند قانونی هنوز هم اجرایی نشده است.

این درحالی است که هر‌گاه سخن از کمبود اعتبارات در بحث مترو پیش می‌آید اعداد نجومی است که ردیف می‌شود.

اما کمک‌های دولت به حمل و نقل شهر تهران از محل بودجه سال ۹۰ کل کشور تا به امروز چه میزان بوده است؟

با آغاز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت انتظار می‌رفت، حمایت‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی افزایش یابد اما با گذشت پنج ماه از سال هنوز ریالی از سوی دولت به شهرداری‌ها داده نشده است.
حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران که در روزهای ابتدایی سال با اشاره به بالا رفت هزینه‌های مترو خواستار کمک‌های روزانه به مترو ی تهران شده بود در دومین ماه تابستان به فردا می‌گوید: شورا پیگیرکمک به مترو و اتوبوس رانی است اما هنوز اعتبارات در هیچ بخشی تخصیص داده نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates