07.08.2011

آزادی دستگيرشدگان پارك آب و آتش

فرارو: چند روز پس از جنجال‌هايي كه براي آب‌بازي در پارك آب و آتش به پا شد، افرادي كه از سوي پليس امنيت تهران در اين رابطه دستگير شده بودند، آزاد شدند. هفتم مرداد بود كه بيش از 800 دختر و پسر به دنبال فراخواني در فيس‌بوك، براي شادي و آب‌پاشي در پارك آب و آتش دور هم جمع شدند و آب‌بازي كردند.

بعضي از آنها تفنگ آب‌پاش هم با خودشان آورده بودند. انتشار تصاويري از شادي اين جوان‌ها بود كه واكنش برخي رسانه‌ها را به دنبال داشت. بعد از انتشار خبرهايي در خبرگزاري فارس و سايت‌هاي اصولگرا، رييس پليس تهران خبر از دستگيري تعدادي از شركت‌كنندگان در مراسم پارك آب و آتش داد. خبرگزاري فارس عنوان كرده بود كه اين اقدامات در ملاءعام باعث جريحه‌دار شدن احساسات مردمي شده است.

بعد از آن هم عنوان شد كه اين طرح از سوي عوامل خارجي طراحي شده است، اما با گذشت هشت روز از اين اتفاق و دستگيري نزديك به 10 نفر در رابطه با آن، روز گذشته همه دستگيرشدگان با سپردن قرار وثيقه آزاد شدند. پليس به دستگيرشدگان گفته بود، كه اتهامشان تبليغ عليه نظام است. بازپرس دادسراي ارشاد در خيابان بخارست به خانواده دستگيرشده‌ها اعلام كرده كه يك سند براي آزادي فرزندشان بياورند.

به اين ترتيب ديروز همه دستگيرشده‌ها كه پليس امنيت اخلاقي آنها را بازداشت كرده بود، آزاد شدند. رييس مركز اطلاع‌رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ درباره خبرهاي برخي رسانه‌ها مبني بر طراحي اين برنامه از سوي دشمنان و گروه‌هاي خارجي گفت: من تا به حال چنين چيزي را از همكارانم در مجموعه پليس نشنيده‌ام.

كجاي قانون آب پاشي جرم است؟
كامبيز نوروزي، حقوقدان در رابطه با اين موضوع به «شرق» مي‌گويد: نه تنها هيچ عنوان كيفري براي اين تفريح وجود ندارد، بلكه در اخلاق عمومي هم كمترين قضاوت منفي‌ای نسبت به آب‌بازي وجود ندارد. از اين رو بسيار شگفت‌انگيز است كه با آب‌بازي در پارك به اين شكل برخورد مي‌شود.

او معتقد است: با اخباري كه از اين مراسم پخش شد، هيچ استناد قانوني براي تعقيب افراد وجود ندارد و مشمول هيچ نوع عنوان كيفري نمي‌شوند.

نوروزي تصريح كرد: در ماه‌هاي گذشته فرماندهان پليس سخناني مطرح كرده‌اند كه از حيث حقوقي محل بحث و ترديد است كه فكر مي‌كنم بايد دقت‌نظر بيشتري داشته باشند.

اين حقوقدان مي‌گويد: ممكن است، آب‌پاشي براي برخي مورد پسند نباشد اما اين دليل نمي‌شود انگ مجرمانه به جوانان بي‌گناهي كه در پارك آب و آتش شادي كرده‌اند، بزنند و آنها را در زمره مجرمان قرار دهند. به گفته نوروزي، حتي در سايت‌هاي خبري پليس و قوه قضاييه حوادث هولناكي منتشر مي‌شود كه اهميت بسيار بيشتري نسبت به آب‌بازي دارند. اين حقوقدان با تاكيد بر اينكه مرجع تفهيم اتهام، بازپرس دادسراست، گفت: به نظر در دادسرا، بازپرس‌ها و داديارها به اندازه كافي به كارشان مسلط هستند كه عناوين بيهوده براي افراد نتراشند و اين درايت در دادسرا وجود دارد.

اتفاقي مشابه در بندرعباس
اما درست يك هفته بعد از جشن جوانان در پارك آب و آتش تهران، تعداد زيادي دختر و پسر روز جمعه در پارك غدير بندرعباس دور هم جمع شدند و به آب‌بازي پرداختند. اين اتفاق هم واكنش پليس را به همراه داشت.

جانشين فرمانده نيروي انتظامي هرمزگان با تاييد تجمع تعدادي از جوانان و انجام آب‌بازي گفت: شكي در اينكه تجمع از قبل اطلاع‌رساني شده بود، نيست. عباس خدادادزاده با تاييد خبر بازداشت تعدادي از جوانان كه در يك اقدام هماهنگ‌شده از قبل در ساحل پارك غدير اقدام به برگزاري جشن آب‌بازي كرده بودند به مهر گفت: تعدادي از پسران و دختران كه از قبل از طريق پيامك، تلفني و فيس‌بوك به هم اطلاع‌رساني كرده بودند به صورت مختلط در ساحل پارك غدير اقدام به برگزاري مراسم آب‌بازي كردند.

جانشين فرمانده انتظامي هرمزگان افزود: پس از گزارش چنين مراسمي در پارك ساحلي اين تعداد به پليس امنيت اخلاقي احضار مي‌شوند و اكنون در حال بررسي اتفاقات اين روز هستيم.

خدادادزاده با بيان اينكه برخي هم ناخواسته در اين مراسم شركت كرده بودند، عنوان كرد: دو موضوع است، يكي اينكه اين مراسم به صورت مختلط برگزار شده بود و ديگر اينكه برخي از اين افراد بطري‌هاي آب معدني در دست داشته‌اند كه يكي از مصاديق روزه‌خواري محسوب مي‌شود. به گفته او، در ماه مبارك رمضان آب به عنوان يكي از عوامل باطل‌كننده روزه مطرح است و اين اتفاق خود با مسايل شرعي روزه‌داري مغاير است.

وي افزود: خانواده‌ها بايد در اين روزها بيشتر از گذشته مراقب فرزندان خود باشند چرا كه دشمنان از هر راهي هرچند بي‌اهميت سعي در ضربه زدن به اعتقادات ديني و مذهبي ملت ايران دارند.

معاون اجتماعي فرمانده انتظامي هرمزگان گفت: ۳۰ جوان دختر و پسر كه مشغول آب‌بازي در كنار ساحل پارك غدير بندرعباس بودند تنها جهت ارشاد به پليس امنيت اخلاقي منتقل شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates