10.08.2011

کشیش هلندی: به خدایی ایمان دارم که وجود ندارد

رادیوفردا: يک روحانی پروتستان در هلند که خود را « کشيش بی خدا » معرفی می کند می گويد به وجود خدا اعتقاد ندارد.

روحانی « کلاس هندريکس » در ماه نوامبر کتاب خود با عنوان « باور به خدايی که وجود ندارد، بيانيه يک کشيش بی خدا » منتشر کرد که مورد توجه فراوان قرار گرفت و تاکنون سه بار تجديد چاپ شده است.

«کلاس هندريکس» در کتاب خود توضيح می دهد که چگونه به مرور زمان ترديد در وجود و بالاخره بی اعتقادی به وجود خدا در او تقويت شد. با اين همه او می گويد هنوز هم می توان از خدا صحبت کرد ولی در اين حالت مسئله ديگر نه وجود يک نيروی الهی بلکه کيفيت های رابطه و نحوه رفتار بين انسانهاست.

او در بخشی از استدلال های خود می گويد:« عدم وجود خدا برای من يک مانع و معضل نيست بلکه پيش شرطی است برای اعتقاد به خدا. من يک خداپرست بی خدا هستم . خدا برای من يک موجوديت نيست بلکه عبارت و مفهومی است که روابط و مناسبات بين انسانها را توضيح می دهد. به عنوان مثال وفاداری انسانها به عهد و پيمانهای خود و روابطی از اين دست را می توان خدا ناميد.»

«ولکز کرانت»يکی از روزنامه های سکولار هلند ديدگاههای اين کشيش را با يک قصاب سبزی خوار تشبيه کرده و آن را درکی غريب و مغشوش از زندگی مردم و مفهوم حيات توصيف کرده است.

«کلاس هندريکس» بيش از ۲۰ سال کشيش کليساهای پروتستان در شهر « ميدلبورگ» واقع در جنوب غربی هلند بوده است. بخش اعظم کليساهای پروتستان اين ناحيه از هلند زير مجموعه ای از اتحاديه کليساهای لوتری هستند و در عين حال به يک بخش جداگانه از کليساهای پروتستان تعلق دارند که جامعه پروتستانهای ليبرال ناميده می شود.

مسئول کليسای پروتستان درهلند « کلاس هندريکس» را متهم کرده که در افکار خود با مسيحيت مثل يک آيين جزمی و دگم برخورد کرده که همچون آشغال بايد به دور ريخته شود. با اين همه مسئولان کليسای پروتستان هلند قصد ندارند عليه اين کشيش اقدام قانونی يا تنبيهی انجام دهند.

« باس پلايسبر» مسئول کليسای پروتستان هلند می گويد:« آنچه که ما می توانيم انجام دهيم و مهمتر از هر اقدام ديگری است ارائه شواهد شخصی در مورد اعتقادات دينی است. اقدامات قانونی يا تنبيهی عليه اين کشيش نه تنها در شان ما نيست بلکه تاثيری هم نخواهد داشت.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates