18.08.2011

دادگاه، اتهامات متهمان ترور رفیق حریری را منتشر کرد

ghatelan_hariri.jpg
بازتاب: در این ادعانامه از پنج شبکه تلفنی نام برده شده که به زعم دادگاه، از آنها برای اجرای عملیات سوءقصد استفاده شده بود و می گوید که این شواهد، نشان می دهد، حریری پیش از قتل، دست‌کم برای پانزده روز زیر نظر بود/ در حالی که خود دادگاه اعتراف می کند، مدارکش علیه متهمان بر پایه شواهد ضمنی و نه آشکار است، اما در عین حال، آنان را به افرادی از حزب الله منتسب کرده، بدون اینکه شاهدی قطعی در این زمینه ارایه دهد.
سرویس بین الملل ـ دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان، اتهامات چهار نفری را که به زعم آنان، گمان می رود در این ترور دست داشته اند، منتشر کرد. بر پایه ادعانامه دادگاه، نشانه ها و قرائنی ضمنی از رکوردهای تلفنی وجود دارد که این چهار نفر را به قتل سال ۲۰۰۵ آقای حریری مرتبط می کند.

به گزارش «تابناک»، در متن اتهامات، ادعا شده است که «مصطفی بدرالدین»، هدایت کلی آن عملیات و «سلیم عیاش» هماهنگی آن را بر عهده داشته اند. دو مظنون دیگر ـ «حسین حسن انیسی» و «اسد حسن صبرا» ـ به همدستی و تلاش برای ایجاد ردی کاذب با ساختن ویدئویی که در آن به دروغ مسئولیت حمله به عهده گرفته شده بود، متهم هستند.

بر پایه این گزارش، در این ادعانامه از پنج شبکه تلفنی نام برده شده که به زعم دادگاه، از آنها برای اجرای عملیات سوءقصد استفاده شده بود و می گوید که این شواهد، نشان می دهد حریری پیش از قتل، دست‌کم برای پانزده روز زیر نظر بود.

ادعانامه همچنین می گوید: پرونده علیه متهمان تا اندازه بسیاری بنا بر نشانه ها و قرائن ضمنی بنا شده است.

گفتنی است، در حالی که خود دادگاه اعتراف می کند، مدارکش علیه متهمان بر پایه شواهد ضمنی و نه آشکار است، در عین حال، آنان را به افرادی از حزب الله منتسب کرده، بدون اینکه شاهدی قطعی در این زمینه ارایه دهد.

اما ماجرای ترور رفیق حریری چه بود؟

در تاريخ چهاردهم فوريه 2005، رفيق حريري، نخست‌وزير اسبق لبنان، منزل خود در «قريطم» واقع در بيروت را براي حضور در نشست پارلمان ترك كرد. او مانند هميشه در خودرو خود حضور داشت. اعضاي گروه ترور رفيق حريري در مواضع خود، حركت خودرو حريري را زير نظر گرفته بودند. آنها همچنين از چند روز پیش، رفت ‌و آمدهاي حريري را بررسي كرده بودند. پیش از ساعت 11، رفيق حريري به ساختمان پارلمان رسيد و كمي پیش از ساعت 12 ساختمان پارلمان را ترك كرد.

نخست‌وزير اسبق لبنان، پس از آن به كافه «پلس دو ليتوال» رفته و نزدیک 45 دقيقه در آنجا حضور داشت. در ساعت 12:49 رفيق حريري سوار خودرو خود شده و به همراه «باسل فليحان»، يكي از نمايندگان لبناني از ميدان النجمه حركت كرد. خودروهاي همراه حريري و نيروهاي امنيتي متشكل از شش دستگاه خودرو به سمت منزل او در خيابان ميناالحصن حركت كردند.

در ساعت 12:52 يك ون ميتسوبيشي به آرامي به سمت هتل «سن جورج» واقع در خيابان «مينا‌الحصن» حركت كرد. قبل از عبور خودروهاي حامل رفيق‌ حريري، اين ون به موضع نهايي خود در خيابان مينا‌الحصن رسيد و در آنجا مستقر شد. در ساعت 12:55 و زماني كه خودرو حامل حريري از جلوی هتل سن‌ جورج گذر مي‌كرد، ون ميتسوبيشي ـ كه حامل مواد منفجره بود ـ ناگهان منفجر شد. به دنبال اين انفجار انتحاري، رفيق‌ حريري و 21 نفر از همراهان او كشته و 231 نفر ديگر زخمي شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates