24.08.2011

پول نفت به جای سفره مردم كجا رفته است؟ سردار، اگر جرات دارید، لطفا رسیدگی كنید

آینده: دولت احمدی نژاد نه تنها كل در آمد نفتی بعد از انقلاب را در این 6 سال كسب كرده بلكه 100میلیارد دلار درامد اضافی نیز داشته است،تعداد شركتهای فعال در صنعت نفت كشور كه در سال 1384 حدود 25 شركت بوده هم اكنون سه رقمی شده است یعنی با وجود كاهش تولید تعداد شركتها چند برابر شده و حتی گفته می شود یكی از عناصر با نفوذ در صنعت دارای 15 شركت نفتی است

با گذشت 6 سال از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، سرنوشت دو وعده اصلی وی به تراژدی حامیانش تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، محمود احمدی نژاد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 دو وعده اصلی داد كه با توسل به آن موفق به جذب بخش قابل توجهی از آرای مردم شد.

وعده نخست مبارزه با مافیای نفتی بود و وعده دوم آوردن پول نفت بر سر سفره مردم؛ بدیهی بود كه این دو وعده با هم ارتباطات ناگفته ای داشتند و قرار بود جناب احمدی نژاد پول نفت را از حسابهای مافیای نفتی خارج و به سفره های مردم بیاورد.

اما در طول 6 سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ آیا با مافیای نفتی مبارزه شده یا پول نفت سر سفره مردم آمده است؟

آمار رسمی بانك مركزی نشان می دهد مجموع درآمد نفتی دولت طی 6 سال گذشته شامل فروش نفت و محصولات حاصل از نفت به رقمی بالغ بر 600 میلیارد دلار بالغ می شود. این در حالی است كه مجموع درآمد نفتی كشور طی 26 سال پس از انقلاب تا دولت نهم كمتر از 500 میلیارد دلار بوده كه شامل هزینه های جنگ نیز می شد.

این به معنای آن است كه دولت احمدی نژاد نه تنها كل درآمد نفتی بعد از انقلاب را در این 6 سال كسب كرده، بلكه 100 میلیارد دلار درآمد اضافی نیز داشته است و با این وجود، نه هزینه جنگ و نه هزینه مسایل بعد از انقلاب را پرداخت كرده و بنابراین باید به این سوال پاسخ گوید كه پول نفت واقعا چه شده است؟ سراغ حساب ذخیره ارزی هم نروید كه طبق اظهارات برخی مسوولان ظاهرا موجودیش منفی و یا حداقل مخفی است!

اكنون با گذشت این 6 سال، استفاده از جوابهای قبلی نظیر آن كه پول نفت مطابق قانون هزینه می شود، دیگر قابل قبول نیست؛ چرا كه براساس گزارش تفریغ بودجه، بخش زیادی از بودجه كشور خارج از مصوبات قانونی هزینه می شود.

از سوی دیگر تولید نفت كه درآمد اصلی كشور را ایجاد كرده است، در طول این 6 سال كاهش یافته است و تولید نفت از حدود 4 میلیون بشكه در آغاز دولت احمدی نژاد به 3 میلیون و دویست هزار بشكه رسیده است كه این به معنای كاهش تولید است.

اما از مافیای نفتی چه خبر؟

با وجود وعده برخورد با مافیای نفتی، طی 6 سال گذشته نه تنها برخوردی با این مافیا نشده، بلكه برخی شواهد نشان می دهد فعالیت آن به رونق رسیده است.

گفته می شود تعداد شركتهای فعال در صنعت نفت كشور كه در سال 1384 حدود 25 شركت بوده هم اكنون سه رقمی شده است، یعنی با وجود كاهش تولید تعداد شركتها چند برابر شده است. حال آن كه كاهش تولید در كنار اخباری مبنی بر این كه یكی از عناصر با نفوذ در صنعت دارای 15 شركت نفتی است، از جمله این شواهد است.

اگر افزایش شركتهای فعال در صنعت نفت به معنای افزایش توان تولید كشور بود این را باید موفقیتی بزرگ محسوب می كردیم اما با توجه به كاهش توان تولید مشخص است كه بخش قابل توجهی از شركتهای افزایش یافته شده به جرفه شریف دلالی و واسطه گری مشغولند.

و الا این چه معنایی می تواند داشته باشد جز آنكه برخی شركتهای فعال در صنعت نفت با ارتباط ویژه با برخی مقامات به شغل شریف دلالی ورانتخواری مشغولند؟

اكنون كه سردار رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت وارد میدان شده اند و انشاء الله اجازه رسیدگی به خط قرمز مافیاها را دارند، بهتر است تكلیف شعار مافیای نفتی را مشخص كنند. چرا كه مردم خود تكلیف شعار دیگر را مشخص كرده اند و مشاهده نمی كنند كه دولت عدالت محور پول نفت رابرسر سفره های آنان آورده باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates