31.08.2011

حمله به جی میل؛هشدار گوگل به كاربران در ایران

آینده: روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی از تلاش هایی در هفته‌های اخیر برای دسترسی به محتوای ای میل های فرستاده شده از طریق «جی میل» در ایران و همچنین به سیستم انتقال مدارك گوگل، «گوگل داكز» خبر داد.

روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی از تلاش هایی در هفته‌های اخیر برای دسترسی به محتوای ای میل های فرستاده شده از طریق «جی میل» در ایران و همچنین به سیستم انتقال مدارك گوگل، «گوگل داكز» خبر داد.

بر اساس این گزارش، این كار توسط گواهی نامه امنیتی یك شركت هلندی به نام Digintor انجام شده و كسانی كه در پی دسترسی بوده اند، تلاش كردند محتوای ای میل افرادی كه از جی میل استفاده می كنند را به دست آورند.

گزارش شده كه این شركت هلندی هم چنین گواهی نامه های امنیتی وزارت خانه‌های هلند را هم تأمین می كند. این شركت پس از فاش شدن این مسأله گواهی نامه امنیتی صادر شده را لغو كرده و گفته كه از این سوء استفاده بی اطلاع بوده است.

شركت گوگل هم در وبلاگ خود اعلام كرده كلیه كاربران مرورگرهای فایرفاكس و كروم خود را به روز كنند و در اولین فرصت، رمز عبور خود را عوض كنند.

هرچند گفته شده بود كاربرانی كه با vpn به اینترنت وصل می شوند، كمتر با مشكل امنیتی روبرو خواهند شد، ولی اگر گواهینامه امنیتی جعلی مورد استفاده قرار گیرد، سرویس های اتصال كنترلی روی آن نمی توانند داشته باشند.

حدود پنج ماه پیش هم گزارشی منتشر شده و اعلام شد كه هكر یا هكرها در تلاش برای هدایت كاربران اینترنتی به نسخه جعلی چندین پایگاه معتبر اینترنتی، به چندین گواهینامه دیجیتال یك شركت امنیت وب دسترسی پیدا كرده‌اند.

شركت «كومودو» در نیوجرسی آمریكا كه گواهینامه‌های دیجیتال در زمینه تأیید هویت كاربران اینترنتی صادر می‌كند، گفته بود كه دستكم ۹ مورد از چنین حملاتی ردیابی شده كه با توجه به پیچیدگی آن ممكن است كار جمهوری اسلامی ایران باشد.

این شركت گفته بود در حملات ۱۵ مارس، گواهینامه‌هایی برای نسخه جعلی سامانه ایمیل گوگل موسوم به جی‌میل، صفحه ورود كاربران یاهو، وب‌سایت‌هایی متعلق به شركت مایكروسافت، مرورگر موزیلا فایرفاكس و نیز شبكه تلفنی اینترنتی اسكایپ در دسترس هكرها قرار گرفته است.

چنین گواهینامه‌هایی به كسانی كه آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد كه تحت شرایطی با جعل نسخه امن این وب‌سایت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا كنند.

گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الكترونیك است كه به كاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.

جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به هكرها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیك آنلاین، به مكاتبات الكترونیك آنها دسترسی پیدا كنند و در فعالیت آنلاین آنان جاسوسی كنند.

یك گزارش هم روز سه شنبه در سایت «پی سی ورلد» نوشته كه هرچند تبادل اطلاعات در سرویس های گوگل به صورت رمزگذاری شده و از طریق https انجام می شود و هیچ راهی برای نفوذ و شنود این اطلاعات وجود ندارد، ولی اگر یك نفر سیستم رمزگذاری را تغییر دهد و الگوریتم های خودش را جایگزین كند، تامین امنیت به خطر می افتد. به ویژه وقتی كه به شكل «اینترنت ملی» این طرح ارائه شود.

جی میل، خدمات ای میل شركت گوگل در بیانیه ای در وبلاگ خود توصیه های زیر را برای كاربران منتشر كرده است:

حتما از آخرین نسخه Chrome و Firefox استفاده كنید.

از VPN و برنامه های دیگر برای حفظ هویت استفاده كنید و به هیچ عنوان مستقیما به سایت های مهم از طریق اینترنت ایران وصل نشوید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates