08.09.2011

كاسه چه كنم برای تامین یارانه های نقدی و وعده … احمدی نژاد

آینده: با وجود نهی صریح رهبرانقلاب خطاب به محمود احمدی نژاد درباره دامن زدن به مطالبات غیرقابل تحقق مردم با وعده های بدون پشتوانه، رییس دولت دهم در شرایطی از امكان سه بربر كردن یارانه های نقدی خبر داد كه دولت برای پرداخت رقم فعلی یارنه نقدی نیز با بحران مواجه بوده و كسری بالای دولت برای تامین ماهیانه سه هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال موجب نگرانی كارشناسان گردیده است

با وجود نهی صریح رهبر انقلاب خطاب به محمود احمدی نژاد درباره دامن زدن به مطالبات غیرقابل تحقق مردم با وعده های بدون پشتوانه، رییس دولت دهم از امكان سه برابر كردن یارانه های نقدی خبر داده، آن هم در شرایطی كه دولت برای پرداخت رقم فعلی یارانه نقدی نیز با مشكل مواجه است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، با اقدامات فراقانونی و گاه بدون مجوز دولت در استقراض ده هزار میلیارد تومانی برای تامین یارانه های نقدی، تا كنون این موضوع حل شده است، كسری بالای دولت برای تامین ماهیانه سه هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال موجب نگرانی كارشناسان گردیده است.

با این وجود آقای احمدی نژاد گفته است:

با توجه به اینكه با قیمت امسال، 120 هزار میلیارد یارانه در سطح كشور توزیع شده و فقط 40 میلیارد از آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شده، جا دارد این مبلغ تا 3 برابر افزایش پیدا كند.
مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها، دولت بایستی یارانه نقدی را تا سقف 50 درصد درآمد حاصل از همین قانون به شهروندان پرداخت نماید، اما در آغاز اجرای این قانون، به دلیل آنكه درآمدی حاصل نشده بود، با دستور محمود احمدی نژاد و بدون كسب مجوز قانونی مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از محل تنخواه بانك مركزی جهت پرداخت نوبت اول یارانه های نقدی برداشت شد.

یارانه نوبت دوم نیز با دستور احمدی نژاد به میركاظمی، وزیر معزول نفت و از محل منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت این وزارتخانه به دست آمد و پس از این اقدامات، برای عدم تشكیل پرونده قضایی، حكم حكومتی از رهبر انقلاب جهت برداشت منابع خارج از مجرای قانونی دریافت شد.
اما در سال جاری با افزایش افراد دریافت كننده یارانه به بیش از 70 میلیون نفر و رقم 45 هزار تومانی یارانه، عملا هر ماه به بیش از سه هزار میلیارد تومان یارانه نقدی نیاز بود كه این مبلغ نیز از طریق افزایش قیمتهای انرژی و نان تامین نمی شد .

از سوی دیگر تكلیف قانونی صرف 50 درصد دیگر منابع حاصل از افزایش قیمتها برای كمك به صنایع و بیمه ها و همچینن افزایش هزینه های دولت نیز بر زمین مانده بود. چرا كه دولت برای پرداخت یارانه های نقدی در ابتدای هر ماه كلیه وجوهات موجود را مصرف می كرد و با توجه به افزایش هزینه های تولید و ممنوعیت افزایش قیمت توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حكومتی برای صنایع تولیدی، بخش تولید در كشور با چالش جدی مواجه شده و به سوی ورشكستگی و زیان دهی حركت می كند، به نحوی كه رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت با ایشان، صراحتا از عدم عمل كردن دولت به تكلیف قانونی حمایت از صنایع و كشاورزی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انتقاد كردند.
در این شرایط دولت برای تامین هزینه مورد نیاز جهت پرداخت یارانه های نقدی كه در هرماه بیش از سه هزار میلیارد تومان می باشد با بحران جدی مواجه است. به نحوی كه افزایش دوباره قیمت انرژی را در دستور كار قرار داده است.

از سوی دیگر بدهی ده هزار میلیارد تومانی دولت بابت یارانه های نقدی سال گذشته هنوز تسویه نشده است و امكان استفاده مجدد از اعتبارات بانك مركزی یا سایر دستگاهها برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد.
تاخیر در پرداخت یارانه های نقدی به بهانه مصادف شدن با ابتدای ماه نیز به نظر می رسد برای بدست آوردن فرصت بیشتر جهت تامین نقدینگی مورد نیاز دولت صورت می گیرد. چرا كه مبادلات بانكی عمدتا در پایان ماه به اوج می رسد و از روز سوم هر ماه، شرایط فعالیت سیستم بانكی به شرایط طبیعی باز می گردد.

عدم اجازه به دستگاه های مسئول نظیر وزارت نیرو و نفت برای برداشت وجوهات حاصل از پرداخت قبوض آب برق و گاز شهروندان و برداشت یكباره آن وجوه برای تامین یارنه نقدی تخلف دیگری است كه با اعتراض مجلس شورای اسلامی مواجه شده است چرا كه وزارتخانه های نیرو و برق برای تامین هزینه های خود و تولید انرژی نیاز به برداشت این وجوه دارند.

به نظر می رسد هرچه به انتهای سال نزدیكتر می شویم مشكل دولت برای تامین یارانه نقدی افزایش می یابد و در نهایت دولت از مجلس خواهد خواست كه مجوز هزینه كردن از بودجه عمرانی را برای تامین هزینه های جاری بویژه یارانه نقدی صادر كند؛ امری كه بعید است با موافقت مجلس همراه گردد.

در این شرایط سخن گفتن از سه برابر كردن یارانه های نقدی چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا دولت می خواهد تعهد قانونی خود در پرداخت 50 درصد یارانه های نقدی به عنوان كمك به صنایع و تولیدات كشور و بیمه های درمانی را منكر شود؟ آیا قرار است كلیه یارانه های سلامتی، فرهنگی و … حذف شود؟

افزایش هزینه های دولت از محل افزایش قیمت انرژی از كدام محل تامین می شود؟

تكلیف قانون و مصوبات مجلس چیست و آیا مصوبات قانونی برای جناب احمدی نژاد ارزشی دارند؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates