14.09.2011

دانشگاه بهائیان: فشار حکومت و مقاومت غیرمتمرکز

بی‌بی‌سی: حدود چهار ماه از بازداشت شماری از مسوولان موسسه علمی آزاد بهائیان ایران می گذرد. در حالی که خانواده های این افراد، آغاز محاکمه آنان را نزدیک می دانند، دست اندرکاران و اساتید این دانشگاه غیرمتمرکز، بر ادامه فعالیت آن تاکید دارند.

وزارت علوم ایران می گوید که این دانشگاه غیررسمی که کلاس هایش اکثرا در خانه های مردم برگزار یا از طریق آنلاین ارائه می شود، فاقد مجوز بوده، فعالیتش غیرقانونی و مدارک آن فاقد ارزش است.

بهائیان، این موسسه را در اواسط دهه ۱۳۶۰ خورشیدی تاسیس کردند و هدف آنرا تامین نیازهای تحصیلی جوانان بهایی که پس از انقلاب از ورود به دانشگاه های دولتی محروم بوده اند اعلام کرده اند.

انتظار می رود محاکمه حدود هشت نفر از مسوولان این موسسه به زودی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نظام آغاز شود.

یکی از متهمان، کامران مرتضایی فرید است که بامداد یکشنبه (اول خرداد) در منزلش، در محله یوسف آباد تهران، دستگیر شد.

مهتاب، دختر وی، که در آمریکا زندگی می کند، در نشست روز سه شنبه سازمان غیردولتی فریدوم هاوس در واشنگتن گفت که جلسه دادگاه پدرش در روز سوم مهر برگزار خواهد شد.

خانم فرید درباره وضع سلامت پدر خود به بی بی سی فارسی گفت: “لاغر شده، زرد شده، قیافه اش تکیده شده است. فشار خونش بالا رفته بود… زانویش هم درد می کرد، به خاطر این که دو نفر در یک سلول کوچک هستند، وقتی که می خوابند هر دو باید یک پایشان را خم نگه دارند و فقط یک پا را می توانند صاف کنند”.

“کلاس در منازل”

یک فارغ التحصیل موسسه مذکور که اخیرا به آمریکا آمده است نیز می گوید، هم کلاسی هایش به رویه تحصیلی غیرمتعارف عادت کرده اند.

وی که نخواست نامش فاش شود می افزاید: “برای شرکت در یک کلاس دو ساعته، بچه ها باید از شیراز، اصفهان و شهرهای مختلف، همه این راه را با قطار بیایند. کلاس صبح ممکن است در شمال تهران باشد، کلاس عصر ممکن است در جنوب تهران باشد. جای دائمی برای کلاس ها وجود ندارد. کلاس ها در خانه ها تشکیل می شود”.

شمار زیادی از دروس همچنین طی سال های گذشته از طریق شبکه اینترنت به دانشجویان ارائه شده و تعداد قابل ملاحظه ای از استادان جدید نیز فارغ التحصیلانی بوده اند که پس از سفر به خارج برای ادامه تحصیل، به ایران بازگشته یا از خارج داوطلبانه به همکاری با آن ادامه داده اند.

پژمان محبوبی، که در حال پایان دوره دکترای ریاضی در دانشگاه کالیفرنیاست، می گوید که از پشت کامپیوتر خود، به شاگردانش در ایران احتمالات و معادلات دیفرانسیل درس داده است.

او می گوید: “ما از نرم افزار لایو میتینگ استفاده می کنیم… جزوه های خودم را که به صورت اسلاید تهیه می کنم می توانم آپلود کنم. دانشجوها که در منزل هستند این اسلایدها را می بینند. صدای همدیگر را می شنویم. با آنها صحبت می کنم. از روی اسلایدها می خوانیم، صفحه به صفحه جلو می رویم.”
محمد جواد لاریجانی

محمد جواد لاریجانی: در دانشگاه ها استاد و دانشجوی بهایی داریم

آقای محبوبی انتظار دارد که با وجود وقفه ترم تابستان، فعالیت های این موسسه در ترم پائیز از سر گرفته شود.

“برخورد قانونی”

وزارت علوم ایران چندی پیش اقدام مراجع قضایی در دستگیری جمعی از دست اندرکاران این موسسه را برخوردی قانونی دانسته بود.

جامعه جهانی بهایی در واکنش، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ایران، خواهان پایان سیاست های “غیرعادلانه” و “سرکوب گرانه” دولت در قبال بهائیان شده است.

در این نامه آمده است: “چگونه است که حکومتی، جمعی از شهروندان جوان را تنها به خاطر باورهای مذهبی‌شان از تحصیلات عالی بازمی‌دارد و سپس هنگامی که خانواده‌های آنان به کمک یکدیگر ترتیباتی خصوصی فراهم می‌سازند و آن جوانان را در منازل خود گرد هم می‌آورند تا فی‌المثل به تحصیل علم فیزیک و زیست‌شناسی بپردازند، آن دولت با توسل به قوانین مصوب برای نظارت بر موسسات آموزشی عمومی، این اقدام را غیر قانونی اعلام می‌کند؟”

این سند می افزاید: “چرا دولت باید نسبت به اشتیاق جوانان ایرانی بهائی برای کسب تحصیلات عالی این گونه بی‌رحمانه عمل ‌نماید؟ مگر نه این است که اساتید دانشگاه‌های شما از دانشجویان خود می‌خواهند که همین شوق و علاقۀ شدید به تحصیل را در وجود خود پرورش دهند؟”

محمد جواد لاریجانی، دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه، هرگونه تبعیض علیه بهائیان را رد می کند و می گوید که آنان از تمام حقوق شهروندی از جمله حق تحصیل برخوردارند.

او حدود سه ماه پیش در مصاحبه ای به تلویزیون ایران گفت: “اینها مادامی که پایبندند به مقررات شهروندیشان، ما با آنها مراعات می کنیم. لذا شما می بینید که افراد بهایی هستند کارخانه هم دارند در ایران. استاد دانشگاه هم هستند، در دانشگاه هم دانشجو هستند، بیش از صد نفر (بهایی) در دانشگاه ها داریم.”

بهروز ثابت، ساکن آمریکا، که حدود ۲۰ سال مشاور علمی دانشگاه بهائیان بوده است، این اظهارات را رد می کند.

وی می گوید: “تمام شواهد حاکی از آن است که تمام دانشجویان بهایی را از دانشگاه ها بیرون کرده اند. اگر هم چند تا باقی مانده بودند وقتی که فهمیدند به مرور آنها را بیرون کردند و طبیعتا هیچ استاد بهایی هم نمی تواند در دانشگاه های ایران تدریس کند.”

به گفته آقای ثابت، موسسه علمی آزاد جامعه او یک پروژه کاملا آکادمیک و جدی است که فارغ التحصیلان آن از شمار زیادی از دانشگاه های آمریکا و اروپا پذیرش گرفته اند و برخورد مقامات، تاثیری بر ادامه کار این موسسه غیرمتمرکز و به طور فزاینده آنلاین نخواهد گذاشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates