18.09.2011

میکونوس، موسویان و هزار و یک راز کشف نشده

خودنویس: ۱۹ سال گذشت. ۱۹ سال از مرگ گروهی از مخالفان دولت ایران توسط عوامل وزارت اطلاعات در دوران هاشمی رفسنجانی گذشت. دوران هاشمی رفسنجانی، تعداد زیادی از مخالفان جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی به قتل رسیدند که واقعه میکونوس به راحتی از ذهن اروپایی‌ها نخواهد رفت. سفیر وقت ایران در آلمان که گفته می‌شود می‌توانسته اطلاعات زیادی از واقعه داشته، اینک در آمریکا است و کسی هم سوالی از میکونوس از او نمی‌پرسد.

همین دو روز پیش بود که اکبر گنجی در برنامه بالاترین به ترورهای ۸ سال اول رهبری آیت‌الله خامنه‌ای که هم‌زمان با دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بود اشاره کرد. گنجی سال‌ها قبل گفته بود که هاشمی رفسنجانی، عالیجناب سرخ‌پوش حتی اگر خود حکم مرگی نداده باشد، مطلع از فعالیت‌های عالیجنابان خاکستری بوده است.

ترورهای متعدد در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی از جمله ترور خونین دکتر شاپور بختیار در تابستان ۱۳۷۰ و ترور مخالفین کرد در میدان میکونوس برلین در انتهای تابستان ۱۳۷۲ باعث بسیج تدریجی گروه‌های مدافع حقوق بشر و نیز دستگاه‌های قضایی اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. گرچه فرانسه و آلمان شرکای تجاری ایران محسوب می‌شدند و برخی معتقد بودند قتل بختیار و آزاد گذاشتن ماموران امنیتی ایران در آلمان بدون چراغ سبز این دو کشور میسر نبوده، اما تلاش‌های گروه‌های مختلف و شهادت شاهدان کار را به جایی رساند که دولت‌های اروپایی مجبور به بیرون کشاندن سفرای خود از تهران شدند.

ترورهای دوران هاشمی رفسنجانی تنها به اروپا ختم نشد و بر اساس نظر دادگاه‌های آرژانتین، انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس با حمایت و دخالت ماموران جمهوری اسلامی عملی شده است.

شاید بزرگ‌ترین تحول امنیتی بعد از به قدرت رسیدن خاتمی در سال ۱۳۷۶، قطع عملیات خونین برون‌مرزی بوده باشد. عملیاتی که گفته می‌شود با همراهی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انجام می‌شده است.

با این حال، اطلاعات منتشر شده در باره واقعه میکونوس بیشتر برگرفته از منابع غیر وابسته به جمهوری اسلامی بوده است. حسین موسویان، سفیر وقت جمهوری اسلامی در آلمان که به عنوان یکی از عوامل موثر رونق روابط مالی دو کشور معرفی می‌شود، هم‌اینک در آمریکا است و گفته می‌شود طرف مشورت اتاق‌های فکر واشینگتن هم هست. موسویان تا کنون از موضع دولت هاشمی در باره میکونوس اظهار نظر کرده است و بعید به نظر می‌رسد که با توجه به رابطه قدیمی با سردار سازندگی، اطلاعات بیشتری از آن دوران را به اطلاع مخاطبان شبکه‌های خبری برساند، مگر آنکه کشور میزبان از او بخواهد در جلسات رسمی و یا حتی غیر رسمی در این باره توضیح بیشتری بدهد. موسویان آن زمان مدعی بود که جمهوری اسلامی با هرگونه ترور مخالف است، اما قطع ترورهای هماهنگ با عاملان لبنانی بعد از به قدرت رسیدن دولت اصلاحات می‌توانست نشان دهنده تغییری در برنامه‌های هسته‌های ترور مخالفان جمهوری اسلامی باشد. ضررهای بزرگ سیاسی-مالی جمهوری اسلامی در سال‌های بعد از عملیات ترور میکونوس احتمالا باعث تغییر روند برخورد با مخالفان شده است.

لازم به ذکر است که موسویان در آن زمان، ۳۵ سال داشته است و بعدها یکی از مذاکره کننده‌های هسته‌ای ایران در دوران سید محمد خاتمی بود. خودنویس نخستین رسانه‌ای بود که حضور موسویان را در آمریکا اعلام کرد، بعدا نیز وال‌استریت جورنال به حضور موسویان پرداخت.

در دوران سفارت موسویان در آلمان، دادستانی این کشور، علی فلاحیان را در تحت تعقیب قرار داد، اما موسویان این کار را اهانت به دولت و مردم ایران خواند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates