22.09.2011

تأکید بر عزم جزم لندن در مبارزه با تکثیر سلاح های هسته‌ای در دیدار وزیران امورخارجۀ ایران و انگلیس

رادیوفرانسه: وزارت امورخارجۀ انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد ویلیام هیگ، وزیر امورخارجۀ این کشور، در دیدار با علی اکبر صالحی- همتای ایرانی خود- بر عزم جزم انگلیس در مبارزه با گسترش جنگ افزارهای هسته ای تأکید کرد و پس از دیدار و گفتگو با وزیر امورخارجۀ جمهوری اسلامی ایران از وجود “اختلاف نظرهای مهم” میان دو کشور در این ارتباط خبر داد.

در بخش دیگری از این بیانیه، وزارت امورخارجۀ انگلیس ضمن تأکید بر این که هیچ خصومتی میان ملت های ایران و انگلیس وجود ندارد از “تلاش لندن برای ژرف تر کردن همکاری میان دو کشور در زمینه هائی چون مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان خبر می دهد.
این بیانیه در عین حال به وجود اختلاف نظرهائی مهم میان لندن و تهران اشاره می کند.
در بخش دیگری از بیانیۀ وزارت امورخارجۀ انگلیس پس از خاطر نشان کردن این نکته که انگلیس به حق ایران برای برخورداری از انرژی هسته ای احترام می گذارد، می خوانیم جمهوری اسلامی ایران تا کنون نتوانسته است جامعۀ جهانی را متقاعد کند که برنامۀ هسته ای این کشور دارای مقاصد صلح آمیز است.
دیدار وزیران امورخارجۀ ایران و انگلیس در روز گذشته در حاشیۀ نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صورت گرفت.
شایان یادآوری است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز دیروز در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از فعالیت های هسته ی جمهوری اسلامی ایران و کرۀ شمالی خواستار آن شد که اگر این دو کشور کماکان به تعهدات بین المللی خود در این عرصه عمل نکنند، تلاش ها برای انزوای بیشتر دو کشور افزایش یابد.
حقوق بشر و به طور خاص اعدام یک نوجوان زیر هژده سال در ایران در روز گذشته، از دیگر مسائل مطرح در گفتگوهای وزیران امورخارجۀ ایران و انگلیس بوده است.
بر اساس بیانیۀ وزارت امورخارجۀ انگلیس، این اعدام که ناقض کنوانسیون های امضا شده از سوی جمهوری اسلامی ایران است موجب نگرانی عمیق جامعۀ جهانی شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates