27.09.2011

متوقف کردن غنی سازی بمدت ۵ سال در ازای لغو تحریمها؟ – گزارش گفتگوی سفیر اتریش با مشائی بنا بر سند محرمانه ای که ویکیلیکس انتشار داده است:

جمهوری اسلامی: گزارش از ایران در باره گفتگوها در رأس رژیم برسر متوقف کردن غنی سازی اورانیوم؟!:

◀ برابر اطلاعی که از ایران دریافت کرده ایم، اثر تحریم ها بخصوص بر صنعت نفت، متوقف کردن غنی سازی را موضوع بحث در رأس رژیم کرده است:

روزی که علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که ما راه کره شمالی را خواهیم رفت نه لیبی، یا مأمور بود و یا از یاد برده بود که رویه رژیم اینست که تا شکست «انعطاف ناپذیر» می ماند و وقتی همه فرصتها را سوزاند و توان کشور را به پایان برد، جام زهر سر می کشد (گروگانگیری و جنگ). حالا، اثرتحریم ها روز به روز نمایان تر می شود و رژیم چاره ای جز این ندارد که هر چه سریعتر تکلیف مشکل هسته ای را معلوم کند. شاید با لغو تحریم ها، از تنگنا بدر آید و زیر فشار جنبش مردم از سوئی و ورشکست اقتصادی از سوی دیگر، خورد نشود. اطلاعات بیانگر به گل نشستن کشتی اقتصاد ایران هستند. اگر وضع به همین منوال ادامه یابد منجر به تعطیل صادرات نفت – کارخانجات و… خواهد شد. و رژیمی شکست خورده و ناتوان و همه چیز باخته در برابر مردم قرار خواهد گرفت.

اینست که رژیم دست نیاز به سوی روسیه دراز کرده است. از آن کشور خواسته است میانجیگری کند. روسها نیز طرح «گام به گام» را تهیه کرده اند:

• اولین گام این شد که ایران کلیه مراکز هسته ای خود را در اختیار بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و همین گونه نیز شد. مراکز یزد و اصفهان و نطنز و اراک و قم و … به مدت ۵ روز، در سکوت کامل، مورد بازرسی قرار گرفتند. قبل از آن، رژیم همواره برای بازرسی شرط و شروط قائل می شد. اما این بار شرط و شروط قائل نشد.

در این بازرسی بازرسان هر جا را که خواستند دیدند و فیلم گرفتند و آزمایش کردند. مسئولان با خشم و سکوت به نظاره نشستند. امیدشان این بود که آژانس گزارش مساعد بدهد و دست کم از تحریمها کاسته گردد. اما بازرسان رفتند و گزارش آژانس منفی تر شد و درآن، بیم از تولید بمب اتمی توسط ایران اظهار شد. و رئیس جمهوری فرانسه مدعی شد که ممکن است ایران مورد حمله پیشگیرانه قرار گیرد.

• استبدادیان، به خصوص سید علی خامنه ای که بیشتر از همه می ترسد، متوجه شد که از طریق کشور دوست و برادرش روسیه نمی تواند موجب کاهش تحریم ها گردد. اینست که خود به میدان آمد و مخفیانه مذاکراتی را آغاز کرد .بنا بر اطلاع نمایندگان سید علی خامنه ای به برخی نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل پیام داده اند اگر تحریم ها برداشته شود ایران کلیه فعالیت های هسته ای خود را به مدت ۵ سال متوقف خواهد کرد و این یعنی برگشت به نقطه اول در ۸ سال پیش.

در ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، زیر فشار جهانیان، سید علی خامنه ای مجبور شد با توقف فعالیت های هسته ای موافقت کند. با بر سر کار آوردن احمدی نژاد و اتخاذ «سیاست خارجی تهاجمی»، خامنه ای تصمیم گرفت فعالیت های هسته ای را از سر گیرد. همین امر موجب برخورد جهانیان با رژیم شد. در نتیجه طی شش سال گذشته دهها میلیارد خسارت به کشور وارد شد. هرگاه رژیم بحران ساز نبود و براستی جز انرژی اتمی نمی خواست، نیاز به مخفی کاری و… نداشت و امتیازهای پیشنهاد را می پذیرفت. اما با پنهانکاری، قصد خود به تولید سلاح هسته ای را القاء می کرد. با طفره رفتن از حل بحران، زمینه را برای تصویب قطعنامه ها و وضع مجازاتها فراهم می کرد. با گذشت حدود شش سال و تشدید تحریم ها، سید علی خامنه ای چاره ای جز تن دادن به «انعطاف» یا سرکشیدن جام زهر ندارد. همانگونه که خمینی دو کار گروگانگیری و جنگ را در شکست پایان داد و جام زهر را سرکشید.

• با افشا شدن خبر ارسال پیام توقف ۵ ساله فعالیت های هسته ای، اختلافات در درون رژیم تشدید شد. و این روزها نامه جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوع بحث است. او نوشته است ایران بدون هیچ پیش شرطی حاضر به شروع مذاکرات هسته ای است.

از قرار، مشاوران سید علی خامنه ای به او هشدار داده اند که اگر کار به همین منوال ادامه یابد، باید منتظر یک بحران شدید و برخاستن موجهای اعتراض در آینده نزدیک باشد. لذا سید علی عبا و عمامه را انداخته – نعلین ها را از پا در آورده و خود با لباس یک دیپلمات شکست خورده وارد گفتگو و مذاکره شده است. چرا که حکومت احمدی نژاد به ساز او نمی رقصد و می گوید «رهبر» دارد دست آورد بزرگش را بر باد می دهد.

هرچند آشتون، وزیر خارجه اتحادیه اروپا گفته است: نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گویای این واقعیت است که موضع ایران تغییر نکرده است و سخنگوی وزارت خارجه گفته است: ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد، اما بنا بر آنچه در گزارش آمده است، در رأس رژیم، بحث بر سر متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در ازای لغو تحریم ها است.

علت این که بعد از سکوتی طولانی، سخنگوی وزارت خارجه از پیشنهاد روسیه سخن بمیان می آورد و خاطر نشان می کند که رژیم نسبت به آن نظر مساعد دارد و وعده می دهد که « این طرح در حال بررسی است و پس از نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم»، اینست که رژیم در پی مصالحه است.

در نامه خود به آشتون، جلیلی آمادگی رژیم را برای گفتگو با کشورهای ۵ +۱ اظهار کرده است. در این نامه، بر حقوق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی نیز تصریح شده است. امریکا و کشورهای اروپائی طرف گفتگو در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱ ، واکنش نشان دادند: تغییری در نظر ایران که گفتگو را سودمند کند، بوجود نیامده است. باوجود این، کشورهای طرف گفتگو در پی پاسخی هستند که درب را بر روی ایران نبندد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates