29.09.2011

بی‌خبری از مشایی: گرفتاری های مسافران نیویورک

روز: انتشار اسامی همراهان احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک، مزید بر علت شد تا فهرست خطاهای وی طولانی تر شود؛ خطاهایی که تنها بخشی از آنها در گزارش مجلس آمده است. ضمن آنکه پرسش‌ها درباره اسفندیار رحیم‌مشایی هم همچنان ادامه دارد.

در فهرستی که توسط سایت اصول‌گرای “الف” منتشر شده، نه فقط نام برخی از اعضای خانواده احمدی‌نژاد و همراهانش در میان کاروان جمهوری‌اسلامی دیده می‌شود، بلکه متهمان پرونده اختلاس هم در آن جای دارند.

کاروان جمهوری‌اسلامی در سفر به نیویورک، جمعی صد نفره بوده است. برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که در سفر احمدی‌نژاد، 4 طبقه از هتلی در نیویورک در اختیارهیات ایرانی و تیم محافظان وی قرار گرفته بود. گفته می‌شود هزینه اقامت در هر اتاق این هتل، بین 400 تا 700 دلار است.

بنابر این گزارش، فراحی شاندیز (همسر احمدی‌نژاد)، مهدی احمدی‌نژاد (پسر احمدی‌نژاد)، طیبه رحیم‌مشایی (عروس احمدی‌نژاد)، فاطمه احمدی‌نژاد (دختر احمدی‌نژاد)، مهدی خورشیدی (داماد احمدی‌نژاد) و دختر مهدی خورشیدی و فاطمه احمدی نژاد (نوه احمدی‌نژاد) در این سفر حضور داشته‌اند.

علاوه بر اعضای نزدیک فامیل احمدی‌نژاد، ذبیحیان لنگرودی همسر رحیم‌مشایی، طیبه تركستانی همسر حمید بقایی، امیررضا بقایی فرزند بقایی، قصری ضرغامی همسر مجتبی ثمره هاشمی و نیز همسر علی‌اکبر صالحی از دیگر حاضران در این سفر بوده‌اند.

در روزهای نخست اقامت این هیات در نیویورک، عکسی از حضور این افراد در خیابان‌های نیویورک منتشر شد که مورد انتقاد برخی نیروهای سیاسی نیز قرار گرفت.

در همین حال، پرسش‌ها درباره اسفندیار رحیم‌مشایی همچنان ادامه دارد. برخی سایت‌های خبری هفته گذشته اعلام کرده بودند که مشایی تقاضای ویزای 6 ماهه برای اقامت در آمریکا کرده، اما این مساله با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده است. این مساله گرچه با تکذیب نهاد ریاست جمهوری مواجه شد، اما به نوشته رسانه‌های خبری در زمان ورود احمدی‌نژاد به کشور، خبری از مشایی نبوده است.

به گفته نمایندگان مجلس قرار بود مشایی هنگام حضور رییس دولت در نیویورک بازداشت شود و احمدی‌نژاد به همین دلیل وی را همراه خود برد. برخی نمایندگان نیز خبر از ممنوع‌الخروجی مشایی و بقایی داده و از خروج آن‌ها از کشور انتقاد کرده بودند.

تخلفات احمدی‌نژاد از نگاه مجلس

در تحولی دیگر، خبرگزاری فارس متن کامل گزارش کمیسیون اصل 90 از تخلفات احمدی‌نژاد را منتشر کرده است. این گزارش که توسط علی‌رضا زاکانی در مجلس قرائت شد، به شرح برخی تخلفات احمدی‌نژاد پرداخته است.

براساس گزارش این کمیسیون، احمدی‌نژاد در 4 محور متخلف شناخته شده است: “پرداخت هديه يك ميليون توماني به هر نوزاد ایرانی متولد شده در سال 1389، بی‌اعتنایی به اجرای قانون برنامه چهارم، فاصله گرفتن بیشتر از هدف سند چشم‌انداز و تخلفات پرشمار در اجراي قانون بودجه؛ براساس آیین‌نامه مجلس، پس ازدرخواست نمایدگان برای بررسی موارد تخلف از قانون اساسی توسط دولت، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌ ذیربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد، موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‏صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی آن را رسیدگی کنند”.

هم‌زمان با قرائت این گزارش در مجلس، خبرگزاری مهر خبر از ارائه گزارش رییس دیوان محاسبات درباره روند اجرای قانون بودجه در حوزه نفت و گاز داده است. این خبرگزاری متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی، این گزارش را “تکان دهنده” توصیف کرده و نوشته است: “گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور درباره روند اجرای قانون بودجه در حوزه‌های نفت و گاز و نیرو نشانگر ضعف‌ها و نقائص بزرگی در این حوزه‌ها است که از آن جمله می توان به جابجایی های غیرقانونی مالی و بدهی‌های سنگین دولت به بخش خصوصی اشاره کرد”.

این گزارش با اشاره به کاهش 120 هزار بشکه‌ای نفت ایران در سه ماهه نخست سال جاری، خبر از تخلفات بانک مرکزی درباره بدهی نفتی هند داده است. براساس اعلام رییس کمیسیون انرژی مجلس، این تخلفات قرار است به قوه قضاییه ارجاع شود.

حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس همچنین خبر از بدهی 14 هزار و 400 میلیارد تومانی وزارت نیرو به بخش خصوصی داده است. از دیگر تخلفات رخ داده در این مدت، عدم واریز 610 میلیون دلار از محل صادرات نفت واریزها به صندوق توسعه ملی است.

افشای این تخلفات از تریبون مجلس در حالی صورت می‌گیرد که یک نماینده مجلس، گفته فرزندش در پاسخ به طرح “سئوال مهر” از سوی احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور بودید چه می کردید، نوشته برای بهبود کارهای کشور، مجلس را تعطیل می‌کرد.

قربانیان اختلاس

اختلاس 3هزار میلیاردی همچنان بحث اول محافل سیاسی و اقتصادی کشور است. پس از استعفا و برکناری برخی از مدیران بانک‌ها، فشارها بر افراد نزدیک به آن‌ها هم افزایش یافته است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده “استعفای مدیرعامل بانک ملی و برکناری مدیرعامل بانک صادرات” به دنبال اخذ تصمیماتی “در اتاق فکری در یک نهاد دولتی” بوده است.

فارس نوشته”استارت استعفا و برکناری بانکی‌ها از هفته‌ها قبل و پیش از سفر برخی مسئولان ارشد دولتی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن زده شد” و اضافه کرده است: “زمانی که دولت از طرح مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد باخبر می‌شود این اتاق فکر تصمیم می‌گیرد که یکی از ارکان پرونده اختلاس بزرگ را به استعفا مجبور کند. براین اساس، نامه‌ای در قالب استعفا برای خاوری، مدیرعامل بانک ملی تنظیم و برای وی ارسال می‌شود”. اال

گزارش فارس در حالی منتشر شده که روزهای گذشته و پس از استعفای محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی، عزل محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات، فرزاد احمدی، عضو هیات مدیره بانک ملی و در دستور کار قرار گرفتن عزل مدیرعامل بانک سامان، فشارهای اصول‌گرایان برای ادامه استعفاها و برکناری‌ها ادامه دارد.

این در حالی است که منابع خبری اعلام کرده‌اند که طرح استیضاح وزیر اقتصاد به هیات رییسه مجلس رفته و به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. در همین حال خبرگزاری مهر نیز خواستار آن شده است که “سونامی استعفا و عزل” با “برکناری مشایی و پورمحمدی” تکمیل شود. این رسانه در مطلب خود نوشته است: “بررسی‌های انجام شده، نشان می دهد که در ادامه این سونامی چندین نفر باید تغییر کنند. اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور محترم یکی از این مقامات است که دلیل آن را حداقل می توان در نامه‌نگاری وی با وزرای وقت راه و اقتصاد درباره گروه وابسته به آریا جستجو کرد و نام آن را می توان سهل‌انگاری تاریخی گذاشت. مقام دولتی بعدی که باید توسط رئیس جمهور برکنار شود، حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی است که این اختلاس بزرگ، حلقه ضعیف نظارتی بانک مرکزی را نشان می‌دهد که فرمان این حلقه در اختیار پورمحمدی است. در تداوم این تغییرات، عزل دسته جمعی هیئت مدیره بانک صادرات ایران به عنوان بانک بازکننده «ال سی» برای گروه امیرمنصور آریا نیز از دیگر درخواستهای افکار عمومی از دولت دهم است”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates