02.10.2011

“خاوری فقط متهم نیست صندوقچه اسرار است”

آینده: ایران نیز برای تامین نیازهای ها، از شیوه های خاصی استفاده می كرد تا تحریم های دول متخاصم غربی را دور بزند. این تحریم ها عمدتا مالی بودند، چه كسی در جریان شیوه عملكرد ایران در این زمینه بوده؟ خاوری اگر مطلع ترین نباشد، لا اقل یكی از مطلع ترین مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.

امیرهادی انواری نوشته است:

خروج مدیر عامل بانك ملی از ایران با وجود اتهام سنگینی كه در پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی به او وارد بود، ممنوع الخروج نبودن وی، دارایی ها، املاك و مستقلات او در كانادا و اقامت مضاعفی كه در آن كشور دارد(كشوری كه تفاهمنامه ای برای استرداد مجرمین با ایران ندارد) همگی مسائلی هستند كه در روزهای اخیر در باره آن در مطبوعات و رسانه ها گمانه زنی هایی مطرح شد.

امروز خاوری ناپدید شده؛ چه كار جریان انحرافی باشد چه نباشد، اما خاوری تنها یك متهم ساده در یك پرونده مالی نیست. او مدیرعامل بزرگترین بانك ایران از فروردین ۱۳۸۸ تاكنون بوده است. دوران مدیریت او همزمان با یكی از حساس ترین ادوار چالش سیاست خارجی ایران شد. تحریم های مالی و تحریم اشخاص و نهاد های ایرانی از سوی دولت های غربی در همین زمان لا اقل در دوران معاصر به اوج خود رسید.

ایران نیز برای تامین نیازهای ها، از شیوه های خاصی استفاده می كرد تا تحریم های دول متخاصم غربی را دور بزند. این تحریم ها عمدتا مالی بودند، چه كسی در جریان شیوه عملكرد ایران در این زمینه بوده؟ خاوری اگر مطلع ترین نباشد، لا اقل یكی از مطلع ترین مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.

تنها اطلاعات نظامی در جهان امروز ذیقیمت و حیاتی نیستند؛ بعضا اطلاعات مالی نظیر ذخیره های ارزی، توان اقتصادی كشور، شیوه های معاملات خارجی و.. از اطلاعات نظامی موثر تر هستند. حال اگر فرض كنیم خاوری بخشی از این اطلاعات را در اختیار داشته باشد، می توان تصور كرد چه اطلاعاتی از كشور خارج شده است. در اینجا موضوع سه محور عمده دارد.

الف) اگر خاوری به گفته برخی رسانه ها، نظیر كیهان، توسط جریان موسوم به انحرافی ناپدید شده باشد، این جریان اگر بخواهد عداوتی با نظام به خرج دهد، بی شك می تواند از اطلاعات و شخص خاوری برای ضربه به نظام استفاده كند.

ب) اگر خاوری خود را پنهان كرده باشد، تلویحا به اتهامات خود مهر تایید زده و احتمالا در آینده برخی منافع وی به خطر خواهد افتاد، اگر بر فرض محال او بخواهد از اطلاعات خود برای حفظ منافعش یا اقدامی تلافی جویانه استفاده كند چه خواهد شد؟

ج) اگر خاوری نیز نظیر «شهرام امیری» توسط سرویس های اطلاعاتی دولت های متخاصم با ایران ربوده شوند، ایا اطلاعاتی ندارد كه توسط این سرویس ها مورد استفاده قرار گیرد؟

اینها همه گمانه زنی هایی هستند كه با خروج «قانونی» خاوری از كشور مطرح می شوند. خاوری تنها یك متخلف اقتصادی نیست، او مدیرعامل بزرگترین بانك كشوری است كه امروز یك تنه در برابر انبوهی از تحریم های بین المللی ایستاده است و كشور های غربی به دنبال یافتن كوچكترین نقطه ضعفی از آن كشور هستند.

ای كاش مسئولان ذیربط نوعی از اطمینان را به جامعه تزریق كنند تا مردم ایران بدانند ایا خاوری اطلاعات خاصی در دست داشته یا خیر و ایا این اطلاعات ـ خدای ناكرده در صورت اوجود و افشا ـ می تواند به روند اقتصادی كشورمان در اینده لطمه ای وارد سازد یا خیر. از دیگر سو، برفرض محال اگر این اطلاعات وجود داشته باشد، چه تضمینی برای عدم افشای آنها از سوی خاوری جود دارد؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates