05.10.2011

مهدی شجاعی٬ داستان نویس: در سراشیبی اضمحلال فرهنگی قرار گرفته‌ای

دیگربان: مهدی شجاعی از داستان‌نویسان مذهبی از آغاز اضمحلال فرهنگی در جمهوری اسلامی خبر داد و گفت در این نظام «دروغ» و «عوام‌فریبی» سکه رایح شده و جامعه در سراشیبی «انحلال و ابتذال فرهنگی» قرار گرفته است.

به گزارش «خبرگزاری مهر»، آقای شجاعی این مطلب را در نشستی که روز سه‌شنبه (۱۳ مهر) درباره نقد آثار وی در تالار اجتماعات شهر کتاب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد٬ بیان کرده است.

وی گفته است: «ما در حال حاضر در یک سراشیبی اضمحلال فرهنگی قرار گرفته‌ایم و باب شده که دشمن موهومی را متصور شویم و همه چیز را گردن او بیندازیم و بگوییم همه ابتذال فرهنگی ما برگردن اوست، اما خود ما بیشتر از آن دشمن به خودمان ضربه زده‌ایم.»

این نویسنده پیش‌بینی کرده که «در سال‌های بعد به دوره اضمحلال، انحلال و ابتذال فرهنگی دچار خواهیم شد و ‌آن زمان باید به فرهنگ به دید یک بیمار در حال مرگ نگاه کرد.»

وی اظهار داشته که «امروزه دروغ گفتن سکه رایج شده و در این فرهنگ دروغگو رشد کرده و کسی که دروغ گو نیست هر روز دچار انزوا می‌شود.»

این نویسنده در ادامه اظهار داشته که «وقتی یک مقام ارشد اجرایی به راحتی دروغ بگوید و تهمت بزند، نتیجه این می‌شود که برسیم به این وضعی که امروز شاهد آنیم.»

به گفته مهدی شجاعی «بحث توسل به عوام فریبی در فرهنگ ما رایج شده و در سطوح مدیریت تأثیر گذار افراد نالایق قرار گرفته‌اند و این سبب می‌شود که دستاوردهای ما توسط این افراد ضعیف از بین برود.»

این نویسنده با انتقاد از افزایش محدودیت‌ها در اعطای مجوز انتشار کتاب نیز گفته است: «در سیستم جدید از من خواسته‌اند تمام واژه‌های شراب را از کتاب‌هایمان حذف کنیم و به جای آن نوشیدنی قرار دهیم! حال تصور کنید اگر بخواهیم حافظ را با این وصف منتشر کنیم، چه اتفاقی می‌افتد. من حتی فکر می‌کنم قرآن هم با این وزن در شرایط موجود قابل چاپ نباشد.»

وی افزوده که «وزیر ارشاد کلا پیاده است چون اصلا مال محل ما نیست و از همه چیز بی‌اطلاع است. آن سیاستی که وزیر ارشاد را اینجا می‌گذارد ایراد دارد، دشمن او را اینجا گذاشته و ما باید این دشمن را شناسایی کنیم.»

شجاعی اظهار داشته که «وقتی امام خمینی گفت هرگاه دشمن از شما تعریف کرد به خودتان شک کنید این یک دشمن‌شناسی برای یک زمان خاص صادق بود. این روش دشمن‌شناسی ۲۰۰ سال پیش است.»

شجاعی فروردین ماه امسال نیز گفته بود حاکمان جمهوری اسلامی «بی‌ادب» هستند٬ کوتوله‌های فکری مدیر فرهنگی شده‌اند٬ ادب در دوره احمدی‌نژاد نزول کرده و مدیران فکری و فرهنگی «آشپزی» بیش نیستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates