11.10.2011

آمریکا ایران را به تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن متهم کرد

بی‌بی‌سی: هولدر: عواملی در حکومت ایران به ویژه مقام های ارشد نیروی قدس سپاه در این ماجرا دست داشتند

اریک هولدر، وزیر دادگستری ایالات متحده، اعلام کرده که یک ایرانی آمریکایی به اتهام تلاش برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، دستگیر شده است.

نام متهم منصور ارباب سیار، ۵۶ ساله، اعلام شده که به گفته آقای هولدر، با نیروی قدس سپاه پاسداران در ارتباط بوده است.

مقام های آمریکایی در این رابطه علیه یک نفر دیگر به نام غلام شکوری نیز کیفرخواست صادر کرده اند که در ایران زندگی می کند.

اریک هولدر گفت آمریکا در این رابطه ایران را مسوول می داند و تا ساعاتی دیگر تدابیری از سوی مقام های آمریکایی اعلام خواهد شد.

مقام های ایرانی هنوز به این اتهامات پاسخ نداده اند.

آمریکا می گوید که منصور ارباب سیار در مکزیک با فردی که گمان می کرد یکی از اعضای کارتل زتاس است تماس گرفته بود.

وی برنامه ترور سفیر عربستان سعودی در یک بمبگذاری و سپس بمبگذاری در سفارت های اسرائیل و عربستان سعودی را دنبال می کرد.

آمریکا می گوید که عملیات پلیس فدرال (اف بی آی) در ماه مه آغاز شد و ماموران مخفی اف بی آی دو بار در شهر مرزی رینوسا در مکزیک با متهم اصلی دیدار کرده بودند.

به گفته مقام های آمریکایی، منصور ارباب سیار در روز ۲۸ سپتامبر از راه آلمان ایران را به قصد مکزیک ترک کرد اما از ورود وی به مکزیک جلوگیری و به آمریکا فرستاده و در نیویورک دستگیر شد.

جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۴ میلادی در فهرست دولت های حامی تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشته است.

ایران اتهام حمایت از گروه های تروریستی را بی اساس می داند.

در همین زمینه:
رادیوفردا:
آمریکا دو ايرانی را به تلاش برای ترور سفير عربستان در واشينگتن متهم کرد

وزارت دادگستری امريکا روز سه شنبه اعلام کرد که دو ايرانی به اتهام تلاش برای حمله به سفارت خانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا بازداشت شدند.

مقام های دادگستری آمریکا اين دو ايرانی را «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله، و «غلام شکوری» معرفی کرده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی – آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است.

مقام های قضایی آمریکا می گویند که غلام شکوری، عضو نیروی قدس- شاخه خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پليس فدرال آمريکا و نيروی مبارزه با مواد مخدر (دی ايی ای) توانسته است در يک عملياتی به نام «ائتلاف سرخ » اين طرح ترورو انفجار را متوقف کنند.

مقامات آمريکايی می گويند، در حال بررسی نقش و ارتباط دولت ايران با اين افراد هستند. اين در حالی است که براساس دادخواست دادستانی فدارل در نيويورک، غلام شکوری به عنوان يک عضو سپاه قدس معرفی شده است.

اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا، در یک کنفرانس خبری گفته است : ایران در این زمینه مسئول است.

بر اساس اين دادخواست دادستانی فدرال، منصور ارباب سيار در ماه اوت در معامله ای با يک مامور نيروی مبارزه با مواد مخدر آمريکا حاضر شده است که مبلغ يک و نيم ميليون دلار برای ترور سفير عربستان بپردازد. وی به عنوان پيش پرداخت، مبلغ يک صدهزار دلار را در دو نوبت به وی پرداخت کرده است.

به گفته مقامات رسمی آمريکا، منصور ارباب سيار در ۲۹ سپتامبر از ايران به فرانکفورت سفر کرده است و ازآنجا قصد داشت برای نهايی کردن طرح ترور به مکزيکو سيتی برود که در آنجا از ورود وی به مکزيک ممانعت به عمل آمده و او را از طريق يک پرواز به نيويورک فرستادند و در آنجا دستگير شده است.

بر اساس اين دادخواست، منصور ارباب سيار به مامور مخفی نيروی مبارزه با مواد مخدر گفته است که مقامات ايرانی حاضرند «هزاران کيلو ترياک» در اختيار کارتل های مواد مخدر مکزيک قرار دهند.

به گفته مقامات رسمی، منصور ارباب سيار پس از بازداشت در حال همکاری با ماموران فدارل و دادستانی آمريکا است.

علی اکبر جوانفکر، مشاور رییس جمهوری ایران در نخستین واکنش گفته است که اتهام های آمریکا، «ساختگی» و «یک داستان کودکانه» است. .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates