19.10.2011

تحلیل نشنال از طرح ترور سفیر عربستان: قاسم سلیمانی پشت توطئه در آمریکا

روز: سردار پاسدار قاسم سلیمانی با مو های خاکستری و با لبخندی بر لب، بیشتر شبیه یک مدیر بانک یا معلم دبیرستان است تا یک برنامه ریز هولناک و قدرتمند عملیات مخفیانه در خاورمیانه.

او در راس نیروی قدس، واحد خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرار دارد که در عراق، لبنان، غزه و افغانستان فعال است. این نیرو اخیرا به تعلیم نیروهای سرکوبگر در سوریه متهم شده است.

تحلیلگران می گوید موفقیت آقای سلیمانی ناشی از ادغام دیپلماسی و عملیات مخفیانه بوده است. ولی شهرت نیروی قدس که به دلیل صلاحیت آن بوده ، اکنون با اتهامات آمریکا که آن را به برنامه ریزی توطئه ای برای اقدامات تروریستی در خاک آمریکا متهم کرده، زیر سئوال رفته است.

اگر این اتهامات صحت داشته باشد، نظرات اسرار آمیزی که در باره درایت آقای سلیمانی وجود دارد نیز زیر سئوال می رود.

رهبران و مقامات ایران هرگونه دخالت در توطئه قتل عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی را، رد کرده اند.

آنها این اتهامات را کوششی “مضحک” از سوی واشنگتن برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات اقتصادی دانسته اند که آمریکا اکنون با آن دست به گریبان است.

ایران دیروز اعلام کرد حاضر است مدارک ین اتهامات را بررسی کند.

برخی از ناظران خاورمیانه، به دلیل لغزنده بودن عملیات این توطئه تردید دارند که این عملیات از سوی رهبران برجسته نیروی قدس برنامه ریزی شده باشد.

حمله به اهدافی در خاک آمریکا توسط نیروی قدس سابقه نداشته و مکان اصلی عملیات آن در منطقه و از طریق سازمان های مورد اعتماد آن بوده است.

ولی برخی متخصصین امنیتی نیز می گویند اطلاعات امنیتی قبلا هم اشتباه کرده است. در سال 2010 سازمان موساد اسرائیل متهم شد به اینکه ماموری را فرستاده است تا مقام حماس را در هتلی در دوبی به قتل برساند. در کمال تعجب اسرائیل، تصویر آن مامور در دوربین های مدار بسته د رهتلی در دوبی در شبکه های تلویزیونی دوبی پخش شد.

آقای سلیمانی، 54 ساله، هم مانند تمام ماموران مخفی ترجیح می دهد در سایه باقی بماند. ولی او هم در سال 2008 پیام آشکاری به ژنرال پتراوس، فرمانده نیروهای آمریکا در عراق فرستاد و گفت او تعیین کننده سیاست ایران در عراق، لبنان، غزه و افغانستان است.

آقای سلیمانی همچنین از عوامل برقراری آتش بس در بصره میان نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان شیعه هوادار مقتدی الصدر بوده است.

ژنرال پتراوس سال گذشته این نکته را به طنز گفته بود که در مورد همه کشور ها با وزرای خارجه طرف هستیم ولی در ایران باید با “ماموران امنیتی” صحبت کنیم.

نیروی قدس که نام خود را از نام عربی اورشلیم گرفته است، در سال 1980 در زمان جنگ ایران و عراق شکل گرفت و آقای سلیمانی خیلی زود به مدارج بالای آن راه یافت.

گفته می شود که وی فرمانده عملیات مخفی در بوسنی در سال 1990 بوده است و در سال 2002 به عنوان فرمانده نیروی قدس منصوب شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates