20.10.2011

ضد و نقیض های وزارت نیرو درباره افزایش قیمت آب: آیا سرانجام آب هدفمند می شود؟

شفاف: شهریور ماه امسال بود که در خبر‌ها آمده بود، وزرای اقتصاد و نیرو بر سر افزایش به‌طور متوسط ۱۴درصدی قیمت آب توافق کردند. براساس این توافق، قرار شد وزارت نیرو پیشنهاد اصلاح جدول تعرفه آب را به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند. این در حالی بود که براساس توافق این دو وزیر، قرار بر این شد که وزارت نیرو پیشنهاد اصلاح جدول تعرفه‌های آب را برای رساندن متوسط نرخ تعرفه به سطح ۲۸۵۰ ریال به‌ازای هر مترمکعب، به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند. این افزایش قیمت در حالی قرار شد اجرایی شود که …
شفاف: شهریور ماه امسال بود که در خبر‌ها آمده بود، وزرای اقتصاد و نیرو بر سر افزایش به‌طور متوسط ۱۴درصدی قیمت آب توافق کردند. براساس این توافق، قرار شد وزارت نیرو پیشنهاد اصلاح جدول تعرفه آب را به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

این در حالی بود که براساس توافق این دو وزیر، قرار بر این شد که وزارت نیرو پیشنهاد اصلاح جدول تعرفه‌های آب را برای رساندن متوسط نرخ تعرفه به سطح ۲۸۵۰ ریال به‌ازای هر مترمکعب، به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

این افزایش قیمت در حالی قرار شد اجرایی شود که در ابتدای سال جاری و همراه با اجرای پله دوم افزایش قیمت حامل‌های انرژی، آب از گردونه خارج شد و قیمت آب تاکنون که ابتدای نیمه دوم سال سپری شده، با افزایش قیمت مواجه نبوده است.

متوسط قیمت آب در فاز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ۲۵۰۰ ریال از سوی دولت و کارگروه طرح تحول اقتصادی تعیین شده بود. این در حالی بود که دولت برای اجرای عدالت در پیاده‌سازی قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، ضرایب تبعیض قیمتی را برای آب در نظر گرفته بود تا استان‌هایی که آب را با کیفیت بالاتری در اختیار دارند، قیمت بیشتری بپردازند.

وزیر نیرو نیز در‌‌ همان روز‌ها با تایید ضمنی این خبر واعلام اینکه افزایش ۲۰درصدی قیمت آب به ستاد هدفمندی ارائه شده است، گفته بود: «براساس آن ظرفیتی که درحال‌حاضر در قانون گذاشته شده، نگاه بخش آب این بوده که قیمت را در همه بخش آب افزایش دهیم.»

روز گذشته نیز معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برنامه افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب تا پایان سال جاری و اجرای پلکان دوم هدفمندی آب خبر داد و گفت: «طرح‌های پیشنهادی منتظر تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها است.»

محمدرضا عطارزاده از آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌های آب و اجرای فاز دوم هدفمندی در بخش آب خبر داد و گفت: «وزارت نیرو برنامه‌ها و سناریوهای خود را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده است.»

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، اظهار داشت: «البته این موضوع (افزایش و چگونگی آن) بستگی به نظر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها دارد ولی قانون این اجازه را داده است که بتوانیم تعرفه‌ها را در پلکان دوم به میزان ۲۰ درصد افزایش دهیم.»

این مقام مسئول در وزارت نیرو، ادامه داد: «با توجه به اینکه قیمت آب را در مرحله اول اجرای طرح هدفمندی با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده طبق برنامه ستاد هدفمندی یارانه‌ها اجرا کردیم، تلاش داریم تا افزایش قانونی را در حوزه آب اعمال کنیم.»

معاون وزیر نیرو در پایان سخنانش این مطلب را هم افزود که اگر برنامه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در زمان مناسبی اعلام شود، حتماً قبل از اتمام سال جاری انجام خواهد شد.

در حالی که با وجود این سخنان و پیشینه گذشته درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، انتظار می‌رود، هدفمندی بر روی آب اجرایی شود و این موضوع نگرانی‌هایی رادر بین مردم ایجاد کرده است، وزیر نیرو می‌گوید منتظر تغییر تعرفه قیمت آب در ماه‌های اخیر نباشید!

وزیر نیرو امروز و بعد از سخنان معاونش، گفت: «من فکر می‌کنم که در ماه‌های آتی نباید منتظر تغییر برای قیمت‌ها باشیم مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.»

مجید نامجو در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به وارد شدن به فصل سرما و تغییر تعرفه‌ها افزود: «به وزارت نیرو چیزی منتقل نشده که دولت چنین تصمیمی دارد و ما هم پیشنهادی برای این موضوع آماده نکرده‌ایم.»

و در آخر معلوم نشد، آیا افکار عمومی باید منتظر شنیدن خبر افزایش قیمت آب در روزهای اخیر باشد یا خیر؟

آنچه مسلم است، اینکه عموم مردم در جریان اخباری که تاثیر مستقیم بر زندگی اقتصادی- اجتماعی آن‌ها دارد، قرار بگیرند و برای آن برنامه ریزی کنند، حق مردم است. اگر افزایش تعرفه آب قانونی است و قانون این اجازه را به وزارت نیرو داده است و از سویی شرکت‌های آبفا با مشکلات مالی مواجه هستند و بدهی پیمانکاران وزارت نیرو هم پرداخت نشده است، چرا وزیر نیرو صحبت از اتفاق خاص برای اجرایی شدن هدفمندی قیمت آب می‌کند؟ آیا وزیر نیرو در این رابطه با معاونین خود هماهنگ نیست و یا از این نوع اظهار نظر مقصود خاصی دارد؟ آیا این اظهار نظرهای چند گانه موجب کاهش اعتماد افکار عمومی به مسئولین رده بالای دولتی نخواهد شد؟

در هر حال، باید نشست و دید سرانجام قیمت آب به کجا می‌رسد و سخنان معاون وزیر نیرو اجرایی می‌شود یا وزیر نیرو. آینده نزدیک این موضوع را نشان خواهد داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates