29.10.2011

عباس بختیاری: سفرهای مکرر شمقدری به پاریس، برای توجیه احکام سینماگران است

خودنویس: در ماه گذشته جواد شمقدری سه بار به پاریس سفر کرد. وی سه‌شنبه هر هفته به پاریس می‌آمد و جمعه بازمی‌گشت. در هفته گذشته بالاخره شمقدری موفق شد یک نشست مطبوعاتی فرمایشی را برگزار کند. عباس بختیاری، مدیر فرهنگسرای پویا در پاریس در گفتگو با خودنویس می‌گوید که سفرهای شمقدری تنها یک هدف دارد: توجیه احکام قضایی سینماگران ایرانی.

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از حضورهای مکرر در پاریس و نیز رایزنی‌های فراوان، هفته گذشته توانست یک نشست مطبوعاتی برگزار کند و در خصوص وضعیت سینمای ایران توضیحاتی بدهد.

عباس بختیاری، هنرمند ایرانی، مدیر «فرهنگسرای پویا» در پاریس و عضو کمیته افتخاری آکادمی فرانسه که از نزدیک وضعیت سینمای ایران را زیر نظر دارد در گفتگو با خودنویس می‌گوید: «در نشست مطبوعاتی جواد شمقدری معاونت سینمایی وزارت ارشاد که روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر در پاريس برگزار شد؛ افراد بسیار کمی حضور داشته اند که کارکنان بخش فرهنگی سفارت ایران بودند. به‌علاوه چند روزنامه نگار فرانسوی که عمدتا برای کنجکاوی و آشنایی با سیاست‌های جدید سینمایی حکومت ایران شرکت کرده بودند.»

گفتنی است پیشتر نیز ژاک ماندلبم، روزنامه‌نگار لوموند نیز که در این نشست حضور داشته در وب‌سایت این روزنامه نوشته بود که نشست رسانه‌ای آقای شمقدری در مرکز فرهنگی ايران وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ايران در پاريس «صحنه‌ای عجيب و غريب بود؛ حاضران حدود ۲۰ نفر بودند که ظاهرأ از نزديکان و آشنايان به محل بودند و روزنامه‌نگاران اندک در برابر چشمان هوشيار يک فيلم‌بردار و دو عکاس که حضور هر فردی را زير نظر داشتند شرکت داشتند.»

آقای بختیاری می‌گوید که این نشست با رایزنی فراوان سفارت ایران و به ‌دنبال حضور مکرر شمقدری در پاریس برگزار شد.

اما آقای شمقدری در این نشست با تاختن به سینماگران مستقل و منتقد حکومت آنان را ثروتمندانی نامید که دغدغه مردم را ندارند. وی گفت «در سينمای ايران آزادی بيان وجود دارد و از آغاز انقلاب اسلامی که با خود آزادی بيان در ايران را آورد، سينماگران منتقد حکومت از سوی غرب پشتيبانی شدند؛ در حالی که سينماگران مستقل واقعی در کشور خود ماندند.»

شمقدری همچنین دليل موانع گسترش سينمای واقعی ايران را نيز «تسلط هاليوود و لابی صهيونيست‌ها» دانست و خطاب به روشنفکران فرانسه گفت که «وظايف خود را در راه اين حقيقت به انجام رسانند.»

عباس بختیاری تمام سخنان شمقدری را رد کرد و گفت این «اتهامات برنامه‌ریزی شده است.»

وی گفت: «سه هفته پیش جواد شمقدری در برنامه هفت تلویزیون ایران اعلام کرد که شورای عالی سینما با ریاست احمدی‌نژاد، وزیر فرهنگ ارشاد و ارشاد اسلامی و معاونت وزارت ارشاد آغاز به کار کرده است و هدف این شورا این است که سازمان سینمایی همانند سپاه پاسداران و جهاد سازندگی ایجاد کنند که به دنبال نهاد سازی باشند؛ بنابراین می‌بینیم که اهداف این سازمان سینمایی همانطور که شمقدری خود گفته است تطهیرسازی سینماست.»

بختیاری اضافه کرد که اتهام ثروتمند بودن سینماگران به‌ خصوص ثروتمند بودن جعفر پناهی نیز کذب محض است؛ چرا که داشتن یک خانه شاید صد و پنجاه متری برای فردی که فیلم‌هایش در بیش از یک‌صد کشور فروش داشته است ثروت محسوب نمی‌شود. همچنین بسیاری از سینماگران مستقل ایرانی نیز در شهرستان‌ها حضور دارند و از تسهیلات و امکانات اولیه هم محرومند.

مدیر فرهنگسرای پویا در خصوص اتهام «لابی صهیونیستی برای دریافت پول» که شمقدری به جعفر پناهی و سینماگران ایرانی مطرح می کند نیز گفت : پخش کننده فیلم‌های آقای پناهی در گذشته در فرانسه شرکت «سلولوئید» بوده است که مدیر این شرکت یک خانم ایرانی است که شیفته سرزمین ایران و ادبیات و فرهنگ کشور ماست و این اتهام شمقدری نشان از توطئه جدید و سازمان یافته به‌منظور تحت فشار قراردادن سینماگران مستقل و نیز توجیح رفتار غیرقانونی و غیرانسانی حکومت ایران در مقابل هنرمندان سینماست. چرا که وزیر فرهنگ و ارشاد در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است و انتظار میرود با توجه به فعالیت هنرمندان ایرانی و غیرایرانی در خارج از کشور شاهد قرار گرفتن نامهای جدیدی از مسئولین سینمایی و فرهنگی حکومت ایران در لیستهای آینده تحریم اتحادیه اروپا باشیم.

بختیاری گفت: هنگامی که حکومت ایران میلیون‌ها دلار خرج فیلم‌های اصطلاحا سینمای مقدس می‌کند و نظیر فیلم «دوئل» به کارگردانی احمد رضا درویش به هیچ موفقیتی نائل نمی‌شود و تنها در آرشیو این وزارتخانه خاک می خورد و از سویی سینمای مستقل ما با استقبال عمومی و جهانی روبرو می‌شود و جوایز مهم فستیوال‌های معتبر جهانی را از آن خود می‌کند بدیهی که مسئولان سینمایی رژیم اینگونه برخورد کنند.

محکومیت‌های متفاوت سینماگران ایرانی برای اختلاف‌افکنی بین آنان است

عباس بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای محکومیت پناهی، رسول‌اف و دیگر سینماگران ایرانی پرداخت.

وی گفت که براساس اطلاعاتش از منابع موثق نزدیک به ۵۰ مستندساز در ماه گذشته در ایران بازجویی شده‌اند و سه نفر نیز به نام‌های «مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت بخش» هم اکنون در اوین تحت فشار برای اعترافات تلویزیونی قرار دارند.

بختیاری گفت: «اطلاع دارم که یکی از اتهامات به این سه مستند ساز، پولشویی است و می‌خواهند با هر قیمتی شده این افراد را وادار به اعتراف علیه خود کنند.»

مدیر فرهنگسرای پویا در ادامه گفتگوی خود با خودنویس گفت که در رای پناهی و رسول‌اف تناقض‌هایی وجود دارد که حتی در سیستم قضایی جمهوری اسلامی هم مشخص است.

وی با ناعادلانه خواندن این احکام گفت که راش‌های ربوده شده از منزل پناهی هم اینک دراختیار مقامات امنیتی است و آنها خود بهتر می‌دانند که این راش‌ها در جهت خطرناک‌ توصیف کردن ایران؛ اتهامی که متوجه این کارگردانان کرده‌اند، نبوده است.

عباس بختیاری در پایان نیز با اشاره به آزادی مرضیه وفامهر، احکام متفاوت پناهی، رسول‌اف و نیز دیگر مستندسازانی که این روزها بازجویی، و حبس می‌شوند گفت که جمهوری اسلامی در راستای همان پروژه «تطهیرسازی سینما»ی خود می‌خواهد با این روش نیز بین سینماگران اختلاف بیندازد.

گفتنی است جعفر پناهی و محمد رسول‌اف دو فيلم‌ساز ايرانی در مهرماه گذشته با حکم قطعی دادگاه تجديدنظر استان تهران به اتهام اقدام عليه امنيت کشور و فعاليت تبليغی عليه نظام به ترتیب به شش سال و يک‌ سال حبس تعزيری محکوم کرد و همچنين جعفر پناهی را به ۲۰ سال محروميت از هر نوع فيلم‌سازی و نوشتن فيلم‌نامه و هر نوع مصاحبه با رسانه‌های نوشتاری و شنيداری و ديداری داخلی و خارجی و خروج از کشور محکوم شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates