10.11.2011

پشت پرده سهم خواهی های جریان پایداری/خیز بلند انحراف خفته در دولت برای مجلس

شفاف: وقتی دسته بندی‌ها صرفا بر اساس گرایش سیاسی و دوستی‌ها تعیین می‌شود در میان افرادی که بالا می‌آیند ممکن است افرادی وجود دارند که آدم‌های سالمی نیستند و شایسته سالاری خیلی رعایت نمی‌شود. معتقدم که کشورمان باید یا خیلی آشکار حزبی شود و یا اینکه اعلام کنند که حزبی وجود ندارد و این کشور قانون اساسی دارد، اصولش مشخص است هرکسی می‌تواند توانمندی خود را عرضه کند و کاندیدا شود اما در حال حاضر حالتی وجود دارد که نمی‌توان گفت حزب وجود دارد یا خیر. مشخص نیست این گروه بندی‌ها چگونه ایجاد و این افراد چطور انتخاب می‌شوند برای مثال یک روز می‌گویند آبادگران، رایحه خوش خدمت و یک روز دیگر می‌گویند جبهه پایداری، اسم‌های زیبایی هم هست اما پایداری در مقابل چی؟
شفاف: جبهه پایداری عنوان می‌کند که اصولگرا است اما در وحدت اصولگرایان اختلال ایجاد می‌کند و وحدت شکنی می‌کند، به نظر شما وحدت اصولگرایان امکان پذیر است؟

وقتی دسته بندی‌ها صرفا بر اساس گرایش سیاسی و دوستی‌ها تعیین می‌شود در میان افرادی که بالا می‌آیند ممکن است افرادی وجود دارند که آدم‌های سالمی نیستند و شایسته سالاری خیلی رعایت نمی‌شود.

معتقدم که کشورمان باید یا خیلی آشکار حزبی شود و یا اینکه اعلام کنند که حزبی وجود ندارد و این کشور قانون اساسی دارد، اصولش مشخص است هرکسی می‌تواند توانمندی خود را عرضه کند و کاندیدا شود اما در حال حاضر حالتی وجود دارد که نمی‌توان گفت حزب وجود دارد یا خیر.

مشخص نیست این گروه بندی‌ها چگونه ایجاد و این افراد چطور انتخاب می‌شوند برای مثال یک روز می‌گویند آبادگران، رایحه خوش خدمت و یک روز دیگر می‌گویند جبهه پایداری، اسم‌های زیبایی هم هست اما پایداری در مقابل چی؟

شاید این مورد که عنوان می‌کنم سو تفسیر شود اما من در اصلاح طلبان افرادی را می‌بینم که هم کار‌شناس هستند و هم دین دار و در همین مجلس ۱۰-۲۰ نفر را در شرایط مختلف دیدم که متدین هستند و در کار خبره. برعکس در جبهه طیف اصولگرایان کسانی را می‌بینم که فقط ظاهر سازی کردن که به قدرت برسند و یا حتی سو استفاده مالی کنند. به این بحث‌ها خیلی اعتقادی ندارم مگر اینکه واقعا یک مطالعه فراگیر و بررسی صحیحی انجام شود و بر اساس درستکاری و پاکدستی معیارهای درستی افراد انتخاب شود و اشخاص را در لیست بگذارند که بتوانند در مجلس کار موثری انجام دهند.

برخی افرادی که در حال حاضر در مجلس هستند و با حمایت‌های خاصی بالا آمدند، بود و نبودشان در مجلس یکی است و در این چند سال که در مجلس بودم ندیدم که کار تاثیر گذاری انجام دهند و این‌ها همان‌هایی هستند که از طریق حمایت خاص و تبلیغات دوپینگ شده وارد مجلس می‌شوند.

البته مجلس به عنوان اصلی ترین میراث انقلابی نباید تضعیف شود و از 290 نماینده شاید تعداد انگشت شماری مورد انتقاد هستند و ممکن است آنها نیز از من انتقاد داشته باشند بنابراین من بدون اینکه جانبداری کنم ،مجلس را یک مجموعه پویا،محکم و نسبتا موفق و در مسیر اهداف کلان نظام ارزیابی می کنم .

به نوبه خود سعی کرده ام که مستقل و در راستای منافع کشور برنامه ریزی کنم و تفکراتم در همان چارچوب دانشگاهی باشد.

دلیل سهم خواهی جبهه پایداری چیست؟

روش و اعتقادم این نیست که به افراد پاسخ دهیم و مصداق‌ها را نقد کنیم باید حالت درست یک جریان را تعریف کنیم و افراد بر اساس آن معیار آنالیز شوند. خبرهای موثقی البته نه از جبهه پایداری دارم. برخی مسایل در حوزه انتخابیه‌ام می‌بینم که برخی افراد را حمایت می‌کنند و حتی یک نفر در شهرستان خوی لیست بلند بالایی نوشته است و مشخص کرده‌اند که برای برخی افراد موثر مبلغی را در نظر گرفته‌اند در لیستی که شاید ۱۰۰۰ نفر در آن قرار دارند و می‌خواهند به هرکدام پول دهند. این شخص به تهران می‌آید و لابی می‌کند و به او گفتند شما لیستت را آماده کن.

اگر بخواهد به هرکدام از این مجموعه ۵۰۰ هزار تومان بدهند ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود مگر یک نماینده چقدر پول می‌گیرد که بخواهد ۵۰۰ میلیون تومان خرج کند.

این خرج و هزینه کردن‌ها شروع شده و این افراد باید به یک جایی وصل باشند چرا که این پول را خودشان نمی‌توانند تامین کنند و باید یک جریانی پشتشان باشد. شاید آن نفری که ۲ هزار میلیارد تومان وام گرفته این پول‌ها را می‌دهد چرا که برای او ۵۰۰ میلیون تومان پولی نمی‌شود که در آذربایجان شرقی و غربی این پول را خرج کند و در عوض در دوره بعد ۲۰ نماینده او را حمایت کنند و اینگونه جریان مجلس در دوره بعد به سمت او خواهد بود.

سیستم اطلاعاتی کشورمان قوی است و اگر منزل بنده۳۰ نفر بیایند و در آن جمع صحبتی کنم فردا آن صحبت پخش می‌شود بنابراین این لیست که من از آن اطلاع دارم مطمئنا سیستم نظارتی نیز از آن آگاه است اما نمی‌دانم چرا با آن برخورد نمی‌شود ما نمی‌توانیم سهل انگاری کنیم و نه به خاطر شخص صدر چرا که بنده احساس نگرانی ندارم اما اگر در شهرهای دیگر افراد، اینچنین بالا آمدند و به مجلس ورود پیدا کردند باید بدانیم که این افراد جیره خور هستند و نمی‌توانند نماینده مردم باشند.

در حال حاضر در شهر خوی ۷-۸ نفر برای انتخابات کار می‌کنند و از این افراد ۵ نفر فعالیت جدی دارند و ۲ نفر از این افراد به طور سازمان یافته حمایت مالی می‌گیرند و یک نفر‌‌ همان فردی است که لیست ۱۰۰۰ نفر دارد و یک نفر دیگر فردی است که ۱۵ سال پیش کارمند ساده بود اما در حال حاضر سرمایه دار ثروتمندی است. باید توجه کرد که آن شخص سرمایه دار هم مستقلا ریسک نکرده و از طریق جریانی به وی دیکته شده که شما مسئول این حمایت هستید.

دقیقا همین جریان به طور سازمان یافته کشوری است و نگرانی بنده این است که کل نظام انتخاباتی ما آسیب ببیند.

عوامل مختلفی در رای دادن افراد به کاندیدا‌ها موثر است. بنده هزینه کمی برای ورود به مجلس خرج کردم فرض کنید اگر خود بنده می‌خواستم با همین هزینه‌ها وارد مجلس شوم طبیعتا باید ان‌ها را جبران می‌کردم.

یکی از آفات هایی که در کشور وجود دارد انتخاباتی شدن فضا برای همیشه ایام در کشور است و هم اکنون نیز برای انتخابات ریاست جمهوری کار می‌شود و از روزی که نماینده‌ای وارد مجلس می‌شود خود نماینده و رقبایش شروع به کار انتخاباتی می‌کند. رییس جمهور کار انتخاباتی انجام می‌دهد و نباید اینطور باشد و این ظلم به کشور است از سمت هرکس و هر طیفی که باشد.

به نظر شما جریان انحرافی چند کرسی مجلس را می‌تواند بگیرد؟

معتقدم حدود نیمی از مجلس دوره بعد نماینده مستقل مایل به اصولگرایی باشند. مردم در حال حاضر از برخی مسایل ناراحت هستند و گرانی و بیکاری خیلی زیاد است و نرخ بیکاری کشورمان بحرانی است و۸۰ درصد تلفن‌هایی که به بنده می‌شود مربوط به بیکاری است و خیلی‌ها از این اوضاع ناراضی هستند.

مردم ممکن است امتیازاتی را که کاندیدا‌ها می‌دهند را بگیرند اما به آن‌ها رای نمی‌دهند. مردم به کسی رای می‌دهند که با آن‌ها صادقانه باشد و آزمون پس داده‌ باشد. بنابراین شانس زیادی برای جریان انحرافی نمی‌بینم و امکان دارد برخی که عنوان می‌کنند بیشتر کرسی‌های مجلس در اختیار جریان انحرافی خواهد بود شاید می‌خواهند نگرانی ایجاد کنند و حساسیت نهادهای نظارتی را بالا ببرند.

دقیقا از عید سال جاری شبانه روزی ۴-۵ نفر در حوزه انتخابیه‌ام کار می‌کنند و جریان انحرافی هنوز به جمع بندی نرسیده چراکه در شهرستان ما از دو نفر حمایت می‌کند و خوب هم خرج می‌کند. علیرغم این حجم گسترده کار از سوی جریان انحرافی و گرفتن پول و مزایا از این جریان، مردم به بنده می‌گویند که این‌ها اگر به این انتخابات نیاز نداشتند این پول را نمی‌دادند ما منافع شهرمان را نمی‌فروشیم و مردم می‌دانند کسی که اینچنین پول می‌دهد یا دزدی کرده و یا می‌خواهد در آینده دزدی کند. فرد عادی انقدر پول ندارد و اگر کسی تا این حد ثروتمند است درد مردم را نمی فهمد که نماینده شود و باید به دنبال کارهای اقتصادی برود.

برای مردم صورت مسئله روشن است بنابراین شانس زیادی برای جریان انحرافی نمی‌بینم. آن‌ها منابع مالی زیادی را در اختیار دارند و سو استفاده مالی زیادی را انجام داده‌اند.

هدف کلی جریان انحرافی چیست و آیا می‌توان آن را از بدنه دولت جدا کرد؟ آیا میتوان گفت دولت از اقدامات جریان انحرافی مطلع نیست؟

فکر نمی‌کنم که موضوعی در این کشور از چشم کسانی که باید بدانند پنهان مانده باشد. این موضوع را مطرح می‌کنم و امیدوارم اگر نیاز باشد مسئولینی که در این قضیه ذی ربط هستند اطلاعات بیشتری بدهند. یکی از روسای بانک‌ها برای یکی از نمایندگان تعریف کرده و گفته که امیر خسرو آریا به دفتر من آمد و گفت چرا وام مرا نمی‌دهی گفتم چون شما وثیقه نداری نمی‌توانم این وام را بدهم شما هر مقدار وثیقه داشته باشید به‌‌ همان مقدار می‌توانم وام دهم. گفت تو باید بدهی و از فلان جا زنگ زدن و من دستور دارم گفتم هیات مدیره بانک سیاست گذاری کرده و این پول، پول مردم است من نمی‌توانم بدهم. شما که خودت می‌خواهی بانک تاسیس کنی، اگر محتاجی چرا بانک تاسیس می‌کنی؟ بحث بالا گرفت و امیر منصور به رییس آن بانک که در حال حاضر مدیرعامل بانک دیگری است فحش رکیک دادن که من تو را فردا بیرون می‌ندازم و حلقه را برای من تنگ‌تر می‌کردند که این جریانات رو شد.

فکر می‌کنید این آدم سرخود کار می‌کند اما به نظر من این‌ها اطلاعات غلطی به برخی مسئولین داده می‌شود و آن‌ها از متخلفان دفاع می‌کنند. آقای اژه ای فرار مالیاتی را یک جرم اعلام کردند آیا برخی از صاحبان بانک تات فرار مالیاتی نداشتند؟ آیا این همه ثروت از راه صحیح بدست آمده است؟و این سوالات جامعه است که چطور شد یک فردی که ۱۰-۱۵ سال پیش در یافت آباد یک مبل فروشی داشت در حال حاضر بانک تاسیس می‌کند و تا این حد ثروتمند می‌شود. این‌ها از طرف برخی از مسئولین مهم حمایت می‌شوند که نباید حمایت شوند و این‌ها اعداد و ارقامی نیست که پنهان بمانند.

برای مثال یک فردی مسئولیت خیلی جزیی در شهرستان خوی داشت و در آن مسئولیت اقدامات ناپسندی انجام می‌داد. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس به من گفت یک فرزند شهیدی در شهرستان شما هست که می‌خواهید آنرا بیرون بیندازید گفتم یک مسئولی که در سطح پایین است چه ارتباطی به شما دارد چطور می‌شود شما به این می‌پردازید در حالی که مسایل کلان کشور وجود دارد البته تخلفات آن شخص روشن و او برکنار شد. منظورم این است که یک شخص بسیار کوچک صحبتش منعکس می‌شود به هیات رییسه مجلس و معاون رییس جمهور و… و با این وجود به نظر نمی رسد که وام‌های کلان از دید مسئولین مهم کشور پنهان مانده باشد.

باید رفتار دوگانه را کلا کنار بگذاریم .در دین ما بیش از همه به برابری و برخورد مساوی تاکید شده و غربی‌ها این موضوع را از دین اسلام یاد گرفتند و اجرا می کنند اما ما تنها شعارش را می‌دهیم.

برای مثال در بسیاری از کشور‌ها یک نامه‌ای را چه با پست و یا حضوری ببرید و چه به رییس جمهور بدهید و یا رییس دانشگاه تاثیرش یکسان است چرا که قوانین به درستی اجرا می‌شود. اما در کشور ما ممکن است یک کار نشد را با یک دستور بتوانید انجام دهید و این امر یک آفت است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates