10.11.2011

فراخوان مخالفان سوری برای اعتصاب عمومی

صدای‌آمریکا: شورای ملی سوریه برای روز پنجشنبه، در اعتراض به آنچه سرکوب بیرحمانه دولت در استان مرکزی حمص توصیف کرده است، در سراسر کشور اعتصاب عمومی اعلام کرد.

فعالان سوری می گویند نیروهای امنیتی در یک رشته یورش در هفته گذشته ده ها نفر از مردم آن کشور را کشته شده اند.

در همین حال روز چهارشنبه ایالات متحده بار دیگر به مخالفان دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، هشدار داد که فریب وعده های اسد را نخورند. بشار اسد به مخالفان خود پیشنهاد کرده است در صورت تحویل سلاح های خود به دولت، از تضمین جانی برخوردار خواهند شد.

دولت سوریه ادعا می کند آمریکا از قیام مسلحانه مردم سوریه حمایت می کند. اتهامی که از نظر ایالات متحده کاملاً مردود است.

نخستین هشدار آمریکا در مورد پیشنهاد تضمین جانی دولت سوریه، با واکنش غضب آلود وزارت امور خارجه سوریه مواجه شد. اما وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر بر موضع خود تاکید کرد و گفت با توجه به پیشینه سوابق بیرحمانه دولت اسد، باور کردن این وعده عاقلانه نیست.

دمشق هفته گذشته با قبول ظاهری طرح صلح پیشنهادی اتحادیه عرب، اعلام کرد به تظاهرکنندگان یک هفته مهلت می دهد که هم خود و هم اسلحه شان را به دولت تحویل دهند، و کسانی که قتلی مرتکب نشده اند را به زودی آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گذشته به نقل از هیلاری کلینتون گفت، به همه مردم سوریه توصیه می کند، به هیچ وجه خود را تسلیم مقام های دولت نکنند. این واکنش باعث شد تا سوریه، ایالات متحده را متهم کند که مردم را به قتل و خونریزی و تروریسم تشویق می کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، آمریکا مردم را تشویق به خشونت نمی کند، اما هنوز معتقد است به وعده تضمین جانی دولت سوریه نمی شود اعتماد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما فکر می کنیم با توجه به سابقه قانون شکنی های دولت سوریه، شکنجه و قتل مخالفان، باور کردن یک چنین وعده ای به هیچ وجه عاقلانه نیست. به نظر ما به نفع هیچکس نیست که بطور داوطلبانه خود را در اختیار رژیم اسد قرار دهد.

تونر می گوید، واکنش تند دولت سوریه به اظهارنظرهای آمریکا نشان می دهد که سوریه می خواهد پای آمریکا را به مسائل داخلی سوریه بکشد در حالیکه مسائل سوریه فقط به خود مردم و دولت سوریه مربوط می شود.

گروه های مدافع حقوق بشر می گویند، از ماه مارس گذشته تا کنون، ۳۵۰۰ نفر، در حالیکه تعداد زیادی از آنها جزو معترضان عادی دولت سوریه بودند، به دست نیروهای انتظامی کشته شده اند.

جفری فلتمن، مدیرکل امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یکی از کمیته های سنای آمریکا گفت، ایالات متحده از یک طرف از اعتراضات غیرخشونت آمیز مردم سوریه طرفداری می کند و از طرف دیگر می خواهد با همکاری دوستان و متحدان خود فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری علیه بشار اسد، اعمال کند.

فلتمن می گوید، رییس جمهوری سوریه به چهره ای منفور در منطقه تبدیل شده و نمی تواند مادام العمر در مقام خود باقی بماند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates