14.11.2011

کاوه موسوی: اگر گزارش درباره نحوه پذیرش مهدی هاشمی علنی نشود، دانشگاه را دادگاهی می‌کنم

خودنویس: کاوه موسوی که اعتراض‌اش به دانشگاه آکسفورد در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی برای دوره دکترا، نام دانشگاه آکسفورد را دوباره در رسانه‌های فارسی، سر زبان‌ها انداخت، به خودنویس گفت که با وجود قانون آزادی اطلاعات، دانشگاه آکسفورد گزارش کامل تحقیق در باره نحوه پذیرش فرزند هاشمی رفسنجانی را منتشر نکرده و هنوز محرمانه نگاه داشته است. به گفته موسوی، این تحقیقات منتهی به سخت‌گیری‌های بیشتر دانشگاه آکسفورد در پذیرش دانشجو در آینده خواهد شد تا دیگر دانشجویی با شرایط مهدی هاشمی پذیرفته نشود.

انتشار گزارش روزنامه ساندی تایمز باعث شد به سراغ کاوه موسوی که به نحوه پذیرش مهدی هاشمی به دانشگاه آکسفورد معترش و شاکی بود گفتگو کنیم. .

موسوی به خودنویس گفت که پس از اعتراض او، دانشگاه آکسفورد بررسی در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی را آغاز کرد اما برخلاف ادعای طرح شده، آنچه تحت نام پاسخ گروه تحقیق «سرپیتر نورت» منتشر شده، گزارش کامل نیست و حتی اسم دانشجو در آن قید نشده است. موسوی معتقد است که علت پنهان نگاه داشتن گزارش، کشف خلاف‌هایی است که انجام شده: «دانشگاه تا این تاریخ گزارش پیتر نورت را منتشر نکرده و حتی به من به عنوان شاکی اجازه نداده این گزارش را ببینم. قانون اداری انگلستان خیلی صریح است و می‌گوید که شاکی حق دارد دلیل نتیجه‌ای که دانشگاه یا حکم یا موسسه‌ تصمیم‌گیرنده را به طور مستدل و مدلل بداند و ببیند. دانشگاه پا روی قانون گذاشته و اعلام جرم کرده‌ام که اگر گزارش نورت را به من ندهید، کار به دادگستری می‌کشانم. آقای هاشمی گفته است که پیتر نورت هیچ چیزی بر و واقعیت عکس این است. آنچه که دانشگاه بدون ذکر نام آقای هاشمی در یک جمله گفت این است که “اعتراضی در مورد نحوه ورود یک دانشجو به دانشگاه رسیده بود، پیتر نورت تحقیق کرد، دانشگاه اقدام انضباطی بر علیه دانشجو نخواهد کرد.” این را مطبوعات و آقای هاشمی و طرفداران ایشان تعبیر به این می‌کنند که پیتر نورت چیزی علیه ایشان کشف نکرد. این واقعیت ندارد، یک مسوول دانشگاهی برای من نامه‌ای نوشت که به رسانه‌ها داده‌ام و می‌گوید که گزارش پیتر نورت محرمانه خواهد بود، اما مطالبی کشف شد اما ما داریم به طور اضطراری، قوانین و مقرراتی در باره نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه را تجدید نظر می‌کنیم. سوال خیلی واضحی است که به رئیس دانشگاه نوشته‌ام. اگر مشکلی در مورد نحوه پذیرش وجود نداشت، چرا دارید قوانین را عوض می‌کنید، و چرا به طور اضطراری؟ و دیگر اینکه چرا گزارش پیتر نورت را چاپ نمی‌کنید؟ هیچ کدام از این سوال‌ها را جواب نداده‌اند.»

موسوی گفت دقیقا مورادی که در شکایت آمده، از جمله نحوه پذیرش و نیز میزان تسلط دانشجو به زبان انگلیسی از جمله مقرراتی است که تغییر کرده: «این تغییرات برای این است که پذیرش کسانی مثل آقای هاشمی که زبان انگلیسی نمی‌دانند، یا کسانی که در دوبی می‌خواهند زندگی کنند و شرایط زیرپاییه‌ای تحصیل‌شان به هیچ وجه به رشته‌ای که می‌خواهند بخوانند نمی‌خورد، دیگر تکرار نشود».

کاوه موسوی همچنین در باره گفته دکتر همایون کاتوزیان که تاکید کرده بود از نسبت خانوادگی مهدی هاشمی بی‌اطلاع بوده است گفت:« برای من تردیدی وجود ندارد که آقای کاتوزیان می‌دانسته مهدی هاشمی کیست». موسوی ادامه می‌دهد: « آقای مهدی هاشمی در مدارک ارائه شده برای اثبات صلاحیت خود نوشته بود که کتاب‌های خاطرات پدر خود را ویراستاری کرده است. آقای کاتوزیان برای‌اش این سوال پیش نیامد که این کسی که کتاب‌های هاشمی رفسنجانی را ویرایش کرده کیست؟ وقتی من بار اول در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۰ از این مساله مطلع شدم، از آقای کاتوزیان سوال کردم(ایمیل) که آیا می‌داند آقای مهدی هاشمی که به اینجا آمده و شاگرد شده کیست، پاسخ‌های ناروشنی دارد و به من می‌گوید که ایشان آمده شاگرد ادموند هرتزیگ شده و من چیزی نمی‌دانم. من صرَها از ایشان پرسیدم که آیا ایشان شرایط لازم را برای پذیرفته شدن دارد یا نه؟ ایشان نوشتند که من فرض می‌کنم که دارد. اما بعدا در گفتگو با رسانه‌ها می‌گویند که ایشان از نظر علمی آنچنان کارش قوی است که باز هم اگر بودم ایشان را قبول می‌کردم. ایشان می‌گوید در ورود این آدم نقشی نداشته اما بعدا به مطبوعات چیز دیگری می‌گویند. اینها تناقضاتی است که برای یک حقوق‌دان تردید بوجود می‌آورد.»

موسوی همچنین می‌گوید با وجود اظهار بی‌اطلاعی آقای کاتوزیان از موقعیت فامیلی آقای هاشمی قبل از علنی شدن پذیرش ایشان، با پروفسور ادموند هرتزیگ در همین ارتباط در تماس بوده است. یکی از ایمیل‌هایی که آقای موسوی بر اساس قانون آزادی اطلاعات از دانشگا آکسفورد گرفته، مربوط به پنجشنبه ۳ جون ۲۰۱۰ است. بر اساس این نامه، ادموند هرتزیگ به کاتوزیان می‌نویسد که دوشنبه یا سه‌شنبه بعد از آن در باره کارهای‌ معمول‌شان از جمله دانشجوهای مشترک گپ بزنند، و به تقاضانامه «مهدی هاشمی» نیز اشاره می‌کند. نسخه‌ای از تصویر این نامه در اختیار خودنویس است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates