15.11.2011

یونان ورشکسته: هیچ‌کس به ما نفت نمی‌فروشد؛ از ایران نسیه می‌خریم

خودنویس: دولت یونان در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از کشورهایی چون روسیه، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کرده و در عوض به وارد کردن نفت نسیه یا «اعتبار باز» از جمهوری اسلامی روی آورده است.

پس از آنکه چندی قبل خبری منتشر شد که برمبنای آن جمهوری اسلامی به کشور هند نفت رایگان صادر می‌کند و نیز بعد از آنکه مقامات نیکاراگوئه اعلام کردند که برای پرداخت بدهی نفتی ۱۶۴ میلیون دلاری خود به ایران حاضرند به تهران «پشم احشام و یا چوب درخت» بدهند یونان هم اعلام کرده است که در شرایط حاضر کشوری به آنها نفت نمی‌فروشد و فقط این ایران است که به آنها نفت نسیه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت یونان در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید بحران اقتصادی خود خرید نفت از کشورهایی چون روسیه، آذربایجان و قزاقستان را متوقف کرده و در عوض به وارد کردن نفت نسیه از ایران روی آورده است.

به نوشته‌ی رویترز دولت آتن که با بحران بی‌سابقه اقتصادی و ورشکستگی روبرو است به دلیل اینکه بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی اروپا و آسیا از بیم ورشکستگی یونان از ارائه اعتبارات مالی به این کشور خودداری می‌کنند برای جبران نیازهای نفتی خود به خرید نفت از ایران روی آورده است.

رویترز نوشته است: یونانی‌ها هیچ چیز را پنهان نمی‌کنند و به صراحت می‌گویند به خرید نفت از ایران زنده‌اند چون دیگر کشورها با این شرایط به آنها نفت نمی‌دهند.

براساس گزارش رویترز در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به ترتیب چهار و سه محموله نفت سنگین از ایران به یونان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه نوامبر این رقم افزایش یابد.

در گزارش رویترز از قول یک فعال بازار نفت گفته شده است که ایران تنها فروشنده نفت در جهان است که حاضر است نفت را با «اعتبار باز» به یونان دهد.

گفتنی است علاوه بر یونان، روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به هند نیز صادر می‌شود که براساس گزارش شرکت ملی نفت ایران میزان بدهی‌های نفتی هند به ایران حدود ۹ میلیارد دلار برآورد شده که تاکنون پرداخت نشده است.

همچنین ایران در سال ۱۹۸۶ میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود ۵۳ میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت حدود ۲۵ سال و احتساب بهره های متعلقه و تاخیر در بازپرداخت حجم این بدهی به ۱۶۴ میلیون دلار افزایش یافته است؛ اما نیکاراگوئه این بدهی را پرداخت نمی‌کند و می‌گوید که حاضر است در ازای آن «پشم احشام و یا چوب درخت» به ایران بدهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates