گفتوگو با علیا ماجده المهدی:برهنه میشوم تا باشم
رادیوزمانه: وبلاگنویس مصری، علیا ماجده المهدی، این روزها بدل به فردی شده که در خاورمیانه و در هر خانهای نامش به گوش میخورد و جنجالی جهانی را برانگیخته است. دلیل این کار اما عکسهای برهنهای است که او از خود در فضای مجازی منتشر کرده است. کار او مورد پوشش رسانهای گسترده قرار گرفت و خشم بسیاری را در مصر برانگیخت.
این کار او همچنین لیبرالها را نگران کرده تا مبادا پس از انتخاب احتمالی آنها در انتخابات هفته آینده، بر چشمانداز سیاسی آنها تاثیر بگذارد. علیا ماجده المهدی خودش را آتئیست میخواند. او پنجماه گذشته را با دوست پسرش زندگی کرده که یک وبلاگنویس به نام کریم عامر است. کریم سال ۲۰۰۶ به دلیل انتقاد از اسلام و توهین به رئیسجمهور سابق، حسنی مبارک، به چهارسال زندان محکوم شد. گفتوگویی که میخوانید، گفتوگوی اختصاصی علیا ماجده المهدی با سیانان است.
به چه دلیل عکسی برهنه از خودت روی توییتر منتشر کردی و چرا در آن عکس جوراب ساق بلند زنانه مشکی و کفشهای پاشنه بلند قرمز به پا داشتی؟
علیا ماجده المهدی: پس از اینکه عکسم از روی فیسبوک حذف شد، یکی از دوستان مذکرم از من پرسید: آیا میتوانم عکست را روی توییتر منتشر کنم یا نه؟ من پذیرفتم چرا که از زن بودن خود شرمنده نیستم، آن هم در جامعهای که زنان در آن چیزی نیستند جز ابژههای جنسی که هر روز مورد آزار و اذیت مردانی قرار میگیرند که هیچ چیز راجع به سکس و اهمیت زن نمیدانند. این عکس برای من نوعی “بیان بودن” است. من بدن انسان را بهترین فضای بازنمایی هنری این موضوع میبینم. من عکس را شخصاً با استفاده از تایمر دوربینم گرفتم. رنگهای قوی قرمز و مشکی روی من تاثیرگذار بودند.
درون بدنی که در آن عکس برهنه میبینیم واقعاً چه کسی هست؟
من میخواهم متفاوت باشم. عاشق زندگیام و بیش از هر چیزی عاشق هنر، عکاسی و بیان اندیشههای خود از طریق نوشتن هستم. به همین خاطر بود که در رشته مطالعات رسانهها درس خواندم و امیدوارم بتوانم به جهان تلویزیون راه پیدا کنم تا از آن طریق بتوانم حقیقت را به نمایش بگذارم در برابر دروغهای بیشماری که هر روز در این جهان بار آن را بر دوش میکشیم. من تصور نمیکنم که تنها راه بچهدار شدن ازدواج است، از نگاه من فقط عشق مطرح است.
واکنش والدین مسلمان شما چه بود؟ احساس آنها نسبت به زندگی با دوست پسرت بدون آیین ازدواج چیست؟
آخرین بار ۲۴ ساعت پیش با آنها حرف زدم. مایلند که از من حمایت کنند و به من نزدیکتر شوند؛ خصوصا پس از انتشار عکسها، اما هنوز هم کریم را متهم میدانند که من را شستوشوی مغزی داده است. اما او تمام مدت از من حمایت کرده است. من چندماه پیش به خاطر اینکه والدینم سعی کردند زندگیام را از طریق عدم پرداخت شهریه دانشگاهم کنترل کنند، از اییوسی (دانشگاه آمریکایی قاهره) اخراج شدم.
رسانهها به تو میگویند انقلابی اما تو در ماه فوریه در طول مدت ۱۸ روزِ انقلاب در میدان تحریر نبودی. آیا جدا از عکس برهنهای که در فضای مجازی گذاشتی، روحیه سیاسی در تو وجود دارد؟
من هرگز سیاسی نبودم. بار اول در روز ۲۷ ماه مه به تظاهرات پیوستم چرا که احساس میکردم به حضور و تصمیمگیری من نیاز هست. باید آینده مصر را عوض میکردم و از این رو دیگر ساکت نماندم. اینجا لازم است که روشن کنم من جزئی از جنبش ششم آوریل (گروهی سیاسی در مصر که از پیشروان انقلاب در مصر بودند) نیستم چرا که اخیراً شایعاتی در این زمینه توسط حزب دموکراتیک ملی مبارک شنیده میشود. آنها میخواهند روی بازخوردهای عکس سرمایهگذاری کنند.
من از زن بودن خود شرمنده نیستم، آن هم در جامعهای که زنان در آن چیزی نیستند جز ابژههای جنسی که هر روز مورد آزار و اذیت مردانی قرار میگیرند که هیچ چیز راجع به سکس و اهمیت زن نمیدانند. این عکس برای من نوعی “بیان بودن” است
چیزی که مرا شگفتزده کرد بیانیه جنبش ششم آوریل بود که در آن مشخص کرده بودند که علیا ماجده المهدی جزئی از سازمان ما نیست و اینکه آنها آتئیسم را اصلاً قبول ندارند. کجاست آن لیبرالیسم و دموکراسیای که مدعیاش بودند؟ آنها برای جاهطلبیهای سیاسی خود تنها آنچه را میگویند که جامعه میخواهد.
نظرت راجع به آزمایش اجباری باکرگی چیست که ارتش مصر از دهها دختری میگیرد که در میدان تحریر بازداشت شدهاند؟
به اعتقاد من این موضوع دقیقاً نوعی تجاوز است. در درجه اول آن ارتشیهایی که این تست را انجام میدهند باید مجازات شوند چرا که بدون رضایت دخترها چنین کاری را انجام دادهاند، اما به جای آن دخترها باید شرمنده باشند و بسیاری از آنها به اجبار سکوت کنند.
آیا در این انقلاب جنسی، تو سکس ایمن را هم تجربه کردی؟
اغلب مصریها درباره سکس پردهپوشی میکنند، چرا که با این تفکر بزرگ میشوند که سکس چیز بدی است و کثیف است و در مدارس هیچ حرفی از سکس زده نمیشود. سکس برای اکثریت فقط مردی است که از زنی استفاده میکند و هیچ ارتباطی بین آنها نیست و بچهها تنها بخشی از این معادلهاند.
برای من اما سکس بیان احترام است؛ دغدغهای برای بیان عشق که در سکس جمع میشود تا هر دو طرف را راضی کند. من سکس ایمن را تجربه کردهام، اما قرص نمیخورم چرا که مخالف سقط جنین هستم. از دست دادن بکارتم در سن ۱۸ سالگی برای من همراه با لذت بود، چرا که با مردی بودم که عاشقش بودم و ۴۰ سال از من بزرگتر بود. کریم عامر مرد دوم زندگی من است و دومین عشقم.
وضعیت زنان را در “مصر جدید” چطور میبینی و آیا اگر انقلاب به موفقیت نرسد کشورت را ترک میکنی؟
من ابداً نسبت به انقلاب مثبت فکر نمیکنم تا زمانی که شاهد فوران یک انقلاب اجتماعی نباشیم. زنان زیر سایه اسلام تنها ابژههایی برای استفاده خانگیاند، اما من جایی نمیروم و تا آخر علیه تبعیضها خواهم جنگید. زنان بسیاری حجاب به سر میکنند تنها به خاطر فرار از آزار و اذیت هنگام راه رفتن در خیابانها. من از این متنفرم که جامعه به روی همجنسگرایان برچسب غیرعادی میگذارد. تفاوت که غیر عادی نیست!
برنامه آیندهات با کریم چیست و فکر میکنی ادامه کلنجار رفتن با این گرفتاری جدید بدنامی برایت سخت باشد؟
در این ماجرا پی بردم که دوستانم واقعاً چه کسانی هستند و کریم را دارم که مرا عاشقانه دوست دارد. او به عنوان ناظر رسانهای مشغول به کار است و من نیز به دنبال کار میگردم. از چیزهای ساده در زندگی استقبال کردهام و به هر کلمهای که میگویم اعتقاد دارم. دوست دارم در خطر زندگی کنم و تحت فشار همه تهدیدهایی باشم که به گوشم میرسند تا آنجا که آزادی واقعیای را به دست بیاورم که همه مصریها برای آن میجنگند و روزانه برای آن میمیرند.
پیام برای این مطلب مسدود شده.