24.11.2011

استمداد از امریکا به سود ولایتی؟ – آن بخش از گروگانگیری که بر زبان آوردنی نیست؟ – تدارک جنگ؟:

انقلاب‌اسلامی: گفتگو با پزشکی از نزدیکان علی اکبر ولایتی و استمداد او از امریکا بسود ولایتی زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود:

از گزارشهای محرمانه که ویکیلیکس انتشار داده است، یکی در باره علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه در دوران ریاست جمهوری خامنه ای و هاشمی رفسنجانی است. تاریخ گزارش ۲۷ مارس ۲۰۰۷ و از دوبی به وزارت خارجه امریکا، مخابره شده است:

❊ خلاصه:

کمی قبل از گذراندن قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، با یک دکتر ایرانی، که روابط نزدیکی با محافل محافظه کار ایران دارد، در باره برنامه اتمی ایران و وضعیت سیاسی داخلی کشور صحبت شد. او پیشگوئی کرد که ایران، احتمالا˝، زیر فشارهای بین المللی، تسلیم می شود و غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در می آورد. اما برای او روشن است که ایران برای دفاع از خود در برابر خطر حمله احتمالی اسرائیل، حق دارد به سلاح هسته ای مجهز شود.

هدف اصلی او از جلب توجه به این امر، این بود که نفوذ و تأثیر دکتر علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه پیشین ایران را، برجسته گرداند. او می گفت: ولایتی کسی است که می تواند میان ایران و غرب، پل ارتباط ایجاد کند. و یادآور شد که خود او، بهیچ وجه خواستار آن نیست رابط ولایتی با امریکا شود. در ضمن صحبت، از امریکا، تقاضای کمک مالی به تبلیغات انتخاباتی ولایتی، در انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو، کرد. دیده بان ایران (مأمور امریکائی کسب اطلاع از ایران) موضوع را پی نگرفت. ما نظرهای گوناگونی در باره کسانی که نقش گوش و چشم رهبر را بازی می کنند، شنیده ایم. از این رو، این گرازش حاضر نباید قطعی تلقی شود. البته او اطلاعاتی در باره ایران در اختیار قرار داد که قابل توجه هستند:

❊ تفصیل:

• او گفت: رهبر عالی قدر، پیش از این، بیمار او بوده است. اما او نتوانسته است دست او را درمان کند. پسر رهبر و استاندار تهران نیز از بیماران من هستند. اما توضیح نداد چرا بیمار او هستند.

• او راجع به مسائل مختلفی صحبت کرد. از جمله، مسئله هسته ای ایران و سیاست داخلی رژیم جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و انصار حزب الله. او نیز در باره سیاستها در منطقه نظرهای خود را اظهار کرد. از اعتیاد در ایران و مصرف مواد مخدر سخن گفت. او یک درمانگاه برای درمان معتادان نیز ایجاد کرده است.

• او براین نظر است که ایران تعلیق غنی سازی اورانیوم را خواهد پذیرفت. گفتگو پیش از تصویب قطعنامه انجام شد و دکتر پیشگوئی کرد که ایران به درخواست تعلیق غنی سازی اورانیوم پاسخ مثبت خواهد داد. زیرا زیر فشار تحریمها، چاره ای جز تن دادن به تعلیق نخواهد داشت. باوجود این، او به امریکا اعتراض داشت چرا که آمرانه رفتار و حکم می کند چه کشوری تکنولوژی اتمی داشته باشد و چه کشوری نداشته باشد. واضح بود که او فکر می کند ایران قصد دارد بمب اتمی بسازد. ادعا کرد که تمامی ایرانی ها فکر می کنند اسرائیل در اولین حمله بر ضد ایران، سلاح هسته ای بکار خواهد برد. از قرار، احساس او این بود که ایران حق دارد برای دفاع از خود، به سلاح هسته ای مجهز شود. امری که بیشتر دکتر را نگران کرده، اینست که احمدی نژاد – که دکتر از او حمایت نمی کند- از بهبود روابط با غرب و به حال تعلیق درآوردن غنی سازی اورانیوم و وارد گفتگو شدن با غرب، بهترین بهره برداری را بکند. او با تکرار این دلیل قدیمی ایرانی ها (چه کسی از عادی شدن رابطه با امریکا اعتبار می جوید)، بر اینست که هدف اصلی احمدی نژاد، در حال حاضر، اینست که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، باردیگر، به ریاست جمهوری، انتخاب شود. او نیازمند اقدامی است که محبوبیت از دست داده را به او بازگرداند.

• برخلاف نظر دکتر، چند منبع دیگر، فکر می کنند ایران برای به حال تعلیق درآوردن برنامه اتمی خود، نیازمند انگیزه های بیشتری است و توصیه می کنند به ایران اجازه داده شود پیش شرطهائی برای مذاکره داشته باشد و آنها را با طرف خود در میان بگذارد. برای مثال، خواستار آزاد شدن منابع مالی توقیف شده ایران بگردد. منبع دیگری می گفت: ایران بتواند توانائی غنی سازی اورانیوم را تا درصدی که برای غرب قابل قبول است، پیدا و بعد اعلان کند که فعالیت هسته ای خود را به دلیل عدم نیروگاه هایش، متوقف می کند. دیگری می گفت: ایران به انگلستان بیشتر از روسیه، در این امر که اورانیوم را برای ایران غنی کنند، اعتماد دارد.

• ریاست جمهوری ولایتی: هرچند دکتر قبول داشت که تصمیم درباره به حال تعلیق درآوردن غنی سازی اورانیوم را نه رئیس جمهوری که رهبر می گیرد، اما ادعا می کرد که ولایتی بیشترین وزن و نقش را در کمیته سیاست خارجی رهبر دارد. ( اشاره دکتر به شورای استراتژیک روابط خارجی است که رهبر در ژوئن ۲۰۰۶ تشکیل داده است و مشاور او در سیاست خارجی است. دانسته نیست که این شورا چه اندازه تأثیر در تصمیم گیریها در قلمرو سیاست خارجی دارد.)

• دکتر آشکارا طرفدار دکتر ولایتی است. گزارش شده است که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۵ که ولایتی شکست خورد، او در ستاد تبلیغات ولایتی فعالیت داشته است. او می گوید ولایتی قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، شرکت کند. او خود از ولایتی حمایت می کند. بنظر او، ستاره اقبال ولایتی و قالیباف، شهردار تهران، دارد بلند می شود. بنظر او، ولایتی اشتباه کرد خود را از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۵، کنار کشید.

او گفت: رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، خود را نامزد نخواهد کرد و تصمیم دارد از نامزدی ولایتی حمایت کند. او تأکید کرد که ولایتی هم از حمایت رهبر برخوردار است و هم از حمایت هاشمی رفسنجانی. رهبر می داند که هر نظری را ولایتی اظهار کند، او هاشمی را نیز از آن آگاه کرده و موافقتش را بدست آورده است. دکتر گفت رفسنجانی با اهداف ولایتی در سیاست خارجی موافق است و می خواهد ایران با همه دنیا روابط برقرار کند. به عبارت دیگر، این دو در سیاست داخلی و خارجی با هم همعقیده هستند. او توضیح بیشتری نداد.

او همچنین گفت: ولایتی و شمار بسیاری از سیاستمداران، پیش از انقلاب، عضو انجمن حجتیه بوده اند و با رژیم شاه مبارزه هائی کرده اند. او افزود که در حال حاضر، ولایتی و خود او که در سیاست ایران نقش دارند از این سازمان کناره گرفته اند.

برای پیروزی در انتخابات، نیاز به پول است:

دکتر احمدی نژاد را متهم کرد به سوء استفاده از منابع مالی شهرداری تهران و گفت: او آراء مردم را در انتخابات خرید. او به هر عضو بسیج ۱۲۰ دلار «وام» داده است. دکتر قالیباف، شهردار کنونی تهران، را نیز متهم کرد به این که پولی را خرج تبلیغات بسود خود کرده است که پلیس برای حل مشکل مردم بخاطر وارد کردن کالا، پیدا می کنند. او روشن نکرد این کار مشروع یا نامشروع بوده است.

در جریان گفتگو، در یک جا، دکتر موضوع گفتگو را تغییر داد و گفت: امریکا می تواند راه بهبود روابط با ایران را هموار کند و این کار را با گرفتن تصمیم در این باره که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، برنده شود. برای برنده شدن در انتخابات ۲۰۰۹، نیاز به پول است. ولایتی به پول نیاز دارد. او کارت یک شرکت تجارتی را به دیده بان ایران داد و گفت: این شرکت را او برای آن ایجاد کرده است تا که برای ولایتی پول جمع کند. او پیشنهاد می کند امریکا به این شرکت اجازه وارد کردن کالا به ایران را بدهد. وارد کردن مستقیم کالا بخاطر تحریمها، نا ممکن است. دیده بان ایران این گفتگو را پی نگرفت.

• وقتی از دکتر سئوال شد چطرا ولایتی از رفسنجانی که گفته می شود صاحب ثروت هنگفتی است، پول برای مخارج تبلیغات انتخاباتی نمی گیرد؟ او جواب داد: رفسنجانی بخاطر فسادهای مالی تحت کنترل شدید احمدی نژاد است. او از رفسنجانی بشدت متنفر است. ولایتی نمی تواند خطر پول گرفتن از او را بپذیرد. او افزود ایرانیان مقیم خارج نیز پول برای کمک به مبارزات انتخاباتی نمی دهند.

• دکتر، برغم دلایلی که برای اهمیت حمایت مالی در برد انتخابات قائل بود، تأکید می کرد که نقش رهبر در انتخابات بزرگ است. او گفت: بعد از این که خاتمی دو دوره ریاست جمهوری کرد، رهبر تصمیم گرفت رئیس جمهوری بعدی کسی باشد که از حمایت او برخودار باشد. بدین لحاظ، در انتخابات ۲۰۰۵، نیروی بسیج و سپاه را بکار گرفت. اما نتیجه به زیان او تمام شد. زیرا خامنه ای از میزان نفوذ دیگران، بخصوص مصباح یزدی براحمدی نژاد بی اطلاع بود.

دکتر بر احمدی نژاد انتقادهای زیادی را وارد دانست و گفت: در ۶ ماه اول ریاست جمهوری خود اشتباه های زیادی کرده است. از آن جمله است گوش دادن به حرفهای مصباح یزدی. در حال حاضر، محبوبیت احمدی نژاد رو به افول است . اما رهبر نمی خواهد او را از ریاست جمهوری برکنار کند.
رهبر بیمار و درکار تعیین جانشین خود است:

یک منبع دیگر، یک ایرانی – امریکائی که به ایران بسیار سفر می کند به ما گفت: شایع است که ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس قصد دارند احمدی نژاد را استیضاح کنند. اما رهبر موافقت نکرده است. این عدم موافقت بخاطر آن نیست که رهبر می داند می میرد.

• یک منبع دیگر تأیید می کرد که رهبر نگران است که اگر بمیرد و نمایندگان احمدی نژاد را استیضاح کند، رژیم جمهوری اسلامی سقوط کند. در همین حال گزارش می شود که رهبر در کار تعیین جانشین خویش است. یک منبع گفت: رفسنجانی خاتمی را پیشنهاد کرده است. تصور او اینست که خاتمی نمی پذیرد. در نتیجه، بسا خود او را به رهبری برگزیند. گفته می شود مصباح یزدی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه را پیشنهاد کرده است. و دیگران، یک شورای رهبری پیشنهاد کرده اند. شایع است که خامنه ای از شیمی درمانی خودداری می کرده است. زیرا نمی خواسته است علائم شیمی درمانی نمایان شود و بیماری او را بر همگان آشکار کند. (باید توجه داشت که شایعه در ایران سخت در رونق است).

• توضیح: یک رابط دیگر که از قرار یک ژنرال سپاه پاسداران است، موافق نیست که ولایتی بر سیاست خارجی ایران نفوذ چندانی داشته باشد. او می گوید: حسن روحانی که طرف گفتگو با غرب بر سر پرونده اتمی بود، هم اکنون نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی است و از بیشترین وزنه برخوردار است.

• اما از ایرانیان در این باره که ستاره اقبال چه کسی در حال طلوع است، نظرهای مختلفی را می شنویم. بعضی از ایرانیان پیشگوئی می کنند که یا قالیباف و یا لاریجانی، رئیس جمهوری خواهند شد. این اولین بار است که ما در باره ولایتی چنین پیش بینی (رئیس جمهوری شدن او) را می شنویم. خاطر نشان می کنم که ما زیاد می شنویم که رفسنجانی عمل گرا است و برای نزدیک شدن با غرب در تلاش است. اما در باره ولایتی کم می شنویم که او عمل گرا و در کار است تا که ایران به غرب نزدیک شود.

• بنظر می رسد که همه چهره های برجسته ایرانی در باره قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، هم نظر هستند که این رویه نادرست است. زیرا حساب بهبود روابط ایران با غرب، باید از حساب انرژی اتمی، جدا باشد. ولایتی دخالت شورای امنیت را در مسئله پرونده اتمی ایران غیر قانونی می خواند و می گوید: ایران غنی سازی را حتی برای یک دوره کوتاه متوقف نخواهد کرد. فشارهای بین المللی فرصتی است برای کشور برای آنکه طرحهای بزرگ، از جمله طرح توسعه انرژی اتمی را به اجرا بگذارد. او دسترسی ایران به سوخت اتمی را خط قرمزی می داند که نباید از آن عبور کرد. اما اهرمهای سیاسی مختلف بین المللی و اقتصادی را در پائین آوردن هزینه های غیر قابل احتراز آن، بکار خواهیم گرفت.

• ما از پیشنهاد کمک مالی از امریکا به ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری، بسیار متعجب شدیم. این پیشنهاد از اعتبار رابط مقداری کاست. گرچه سایر نظرهای او صادقانه بودند. شاید هدف از طرح این پیشنهاد این بود که بداند واکنش ما چیست؟ و یا شاید بیانگر بی اطلاعی رابط از سیاست امریکا، علی رغم ۱۵ سال زندگی در امریکا بود. شاید هم می خواست نفع شخصی بدست آورد.

انقلاب اسلامی : شیوه همکار ولایتی همان شیوه معمول رژیمی ها است: در ظاهر ضد امریکا و در باطن، جانبدار «بهبود رابطه با امریکا» و درخواست کمک. امر بسیار مهم این که رژیم ولایت فقیه، رابطه برقرار کردن با قدرت خارجی عادی و بی اعتنائی به استقلال را آنقدر کم ارج کرده است، که اینک خیانت به کشور سکه رایج شده است.

در گزارش محرمانه دیگری، سخن از بیماری خامنه ای و شیمی درمانی و نیز این شنود کردن مکالمات تلفنی، حتی گفتگوهای تلفنی خامنه ای، توسط مجتبی خامنه ای، است. در شماره آینده ترجمه آن را خواهید خواند.

لینک ویکیلیکس:

http://www.cablegatesearch.net/cable.php?id=۰۷IRANRPODUBAI۱۴

Subject

A Pro-velayati Conservative Discusses Iranian Politics

Origin

Iran RPO Dubai (Iran)

Cable time

Tue, ۲۷ Mar ۲۰۰۷ ۱۴:۲۶ UTC

Classification

SECRET//NOFORN

Source

http://wikileaks.org/cable/۲۰۰۷/۰۳/۰۷IRANRPODUBAI۱۴.html

References

۰۷IRANRPODUBAI۱۲

Referenced by

۰۷IRANRPODUBAI۱۶, ۰۷IRANRPODUBAI۳۲, ۰۷STATE۶۳۵۱۷

History

First published on Thu, ۱ Sep ۲۰۱۱ ۲۳:۲۴ UTC

VZCZCXRO۶۴۸۰ PP RUEHBC RUEHDE RUEHKUK DE RUEHDIR #۰۰۱۴/۰۱ ۰۸۶۱۴۲۶ ZNY SSSSS ZZH P R ۲۷۱۴۲۶Z MAR ۰۷ FM IRAN RPO DUBAI TO RUEHC/SECSTATE WASHDC PRIORITY ۰۰۷۴ INFO RUCNIRA/IRAN COLLECTIVE RUEHAD/AMEMBASSY ABU DHABI ۰۰۴۰ RUEHAD/USDAO ABU DHABI TC RHEHAAA/NATIONAL SECURITY COUNCIL WASHINGTON DC RUEAIIA/CIA WASHINGTON DC RHEFDIA/DIA WASHINGTON DC RUEHDE/AMCONSUL DUBAI ۰۰۶۹ RUEHDIR/IRAN RPO DUBAI ۰۰۶۷

Hide header S E C R E T SECTION ۰۱ OF ۰۳ IRAN RPO DUBAI ۰۰۰۰۱۴ SIPDIS NOFORN SIPDIS LONDON FOR GAYLE; PARIS FOR WALLER; BERLIN FOR PAETZOLD; BAKU FOR HAUGEN E.O. ۱۲۹۵۸: DECL: ۳/۲۷/۲۰۲۷ TAGS: PGOV [Internal Governmental Affairs], PREL [External Political Relations], IR [Iran], KNNP [Nuclear Non-Proliferation] SUBJECT: A PRO-VELAYATI CONSERVATIVE DISCUSSES IRANIAN POLITICS REF: IRPO DUBAI ۰۰۱۲ RPO DUBAI ۰۰۰۰۰۰۱۴ ۰۰۱.۲ OF ۰۰۳ CLASSIFIED BY: Jillian L. Burns, Director, Iran Regional Presence Office, Dubai, UAE. REASON: ۱.۴ (d) ¶۱.(S/NF) Summary: In a conversation that predated passage of UNSCR ۱۷۴۷, an Iranian doctor with reportedly close connections to conservative circles discussed Iran’s nuclear issue and the domestic political situation. He predicted Iran would eventually cave to international pressure and suspend enrichment, but he clearly felt Iran was entitled to nuclear weapons to protect itself from a perceived nuclear threat from Israel. The principal focus of his political remarks was extolling the positive influence of former Foreign Minister Velayati, who he maintained wanted to build bridges with the West. While he did not in any way seek a “channel” between Velayati and the US, at one point he solicited USG financial backing for Velayati’s next campaign run, a subject IRPO did not pursue. We hear multiple views concerning who has the ear of the Supreme Leader, so this report should not be considered definitive by any means, but the source offered some noteworthy views regarding politics in Iran. End summary ¶۲.(S/NF) An Iranian doctor reportedly well connected to conservative circles discussed Iran’s nuclear dilemma and domestic politics with IRPO Director in mid-March. (He called the Supreme Leader a former patient but said he could not help his undefined problem with his arm, and said his current patients include the Supreme Leader’s son and the governor of the province of Tehran, but did not say for what.) He discussed a number of issues, including the nuclear issue, domestic politics, IRGC, Basij, and Ansar-e Hizballah (reftel). His views on regional politics, as well as on drug abuse in Iran (he also runs a drug addiction clinic), will be reported septel. His view: Iran will accept suspension ————————————- ¶۳.(S/NF) In a conversation prior to passage of UNSCR ۱۷۴۷, the doctor predicted Iran will accept the enrichment suspension requirement (no time frame given), because pressure from sanctions will leave it no choice. Nonetheless, he was very critical of what he saw as the US acting as the “arbitrator” of who can have nuclear technology and who cannot. It was clear he believed that Iran’s goal was to build nuclear weapons. Given that he claimed “all” Iranians believe Israel would use nuclear weapons against Iran as a first strike, he appeared to feel Iran was justified in arming itself. ¶۴.(S/NF) What troubled the doctor most was the notion that President Ahmadi-Nejad — whom he does not support — would reap the political benefits from any subsequent improvement of relations with the West should Iran suspend enrichment and enter into negotiations. Rehashing the old argument from Iranians over who gets credit for any rapprochement with the US, he claimed Ahmadi-Nejad’s principal goal at this point is to get reelected in ۲۰۰۹ and that he needed to do something to reverse his sinking popularity. ¶۵.(S/NF) In contrast to the doctor’s views, several other sources seemed to think Iran would need more incentives to suspend. One source suggested allowing Iran to ask for a reciprocal precondition for talks, such as US first unfreezing Iran’s assets. Another source suggested Iranians could announce they have reached a percentage of enrichment which would be “acceptable” to West, then say they are stopping activity because their factories are “not ready.” Another claimed that Iran would trust the UK more than it would trust Russia to do enrichment for them. His view: Velayati for president ——————————– ¶۶.(S/NF) The doctor acknowledged, however, that the call on whether or not to suspend enrichment was not the president’s, but ultimately the Supreme Leader’s. He further claimed that Ali Velayati, foreign minister under President Rafsanjani, was the most influential voice on the Supreme Leader’s foreign policy committee. (Note: this is a reference to the Strategic Council for Foreign Relations, created by the Supreme Leader in June ۲۰۰۶ to act as an advisory panel on foreign relations. It is not clear how influential this body has been in foreign policy decision-making. Endnote) The doctor maintained that RPO DUBAI ۰۰۰۰۰۰۱۴ ۰۰۲.۲ OF ۰۰۳ Ahmadi-Nejad has no voice on this committee. ¶۷.(S/NF) The doctor, clearly a fan of Velayati, reportedly served on former FM Velayati’s failed ۲۰۰۵ presidential campaign. He said Velayati plans to run again in ۲۰۰۹, and he plans to join his campaign again. The doctor claimed Velayati’s star is rising in Iran, along with Tehran Mayor Qalibaf. He thought Velayati made a mistake in pulling out of the ۲۰۰۵ election. ¶۸.(S/NF) He claimed that Rafsanjani will not run for president again in ۲۰۰۹ and has already lent his support to Velayati. He maintained that Velayati had the confidence of both the Supreme Leader and Rafsanjani and that the Supreme Leader knew that any advice from Velayati already had Rafsanjani’s support. The doctor said that Velayati shares foreign policy goals with Rafsanjani and that he wants to establish ties with the rest of world. On the other hand, he indicated differences between the two on domestic policy but did not elaborate. (Note: He also claimed that Velayati, numerous others in politics today, and himself were members of the Hojjatiyeh prior to the revolution, which he called the “pure” resistance to the Shah. However, he said both he and Velayati, as well as many others, had since left the group. Endnote) Takes money to win an election —————————— ¶۹.(S/NF) The doctor accused Ahmadi-Nejad of misusing large amounts of Tehran municipal funds to buy votes during the election, such as $۱۲۰ “loans” to Basij members. He also accused current Tehran Mayor Qalibaf of corrupt practices in the election, saying he used money for his campaign that police received (not clear whether legitimately or illegitimately) for resolving problems people had with importing goods into Iran. ¶۱۰.(S/NF) In what was otherwise a normal conversation with a new contact, at one point the doctor changed tacks and said the US should help pave the way for better relations by playing a role in deciding who wins the ۲۰۰۹ elections. He said that it will take money to win the elections, and Velayati needs some. He gave IRPO Director the business card of a company he said was a trading company he set up to raise funds for Velayati’s campaign. He suggested that the US allow this trading company to import goods normally blocked by sanctions to allow Velayati to start compiling funds. IRPO Director did not pursue the matter. When asked why Velayati would not have access to Rafsanjani’s reported immense wealth if Rafsanjani was backing him, the doctor responded that Rafsanjani was under such scrutiny for corruption these days from Ahmadi-Nejad, who “hated” him, he could not risk it. The doctor also maintained that the Iranian diaspora did not contribute money for Iranian political campaigns. His view: Ahmadi-Nejad made many mistakes —————————————– ¶۱۱.(S/NF) Despite his argument about the importance of financial backing to win the presidency, the doctor underscored the Supreme Leader’s role in influencing elections. He claimed that after Khatami twice won the presidential election, the Supreme Leader decided to ensure future winners had his pre-approval. For this reason, he mobilized the IRGC and the Basij in the ۲۰۰۵ presidential elections, but, said the doctor, the results backfired on him. Khameini did not realize how much influence others, particularly Ayatollah Mesbah-Yazdi, would have on Ahmadi-Nejad. The doctor was very critical of Ahmadi-Nejad, who he said made many mistakes in his first six months, including listening to Mesbah-Yazdi. He said President Ahmadi-Nejad’s popularity is now on the decline but that the Supreme Leader will not drop him as president. Rumor mill ———- ¶۱۲.(S/NF) Another source, an Iranian-American who travels frequently to Iran, said he heard rumors in Iran that ۱۵۰ MPs were prepared to impeach Ahmadi-Nejad, but the Supreme Leader told them not to because Khameini knows he is dying. Another source maintained that the Supreme Leader is worried that if he dies and Ahmadi-Nejad is impeached, the Islamic system will fall. In the meantime, the Supreme Leader is reportedly trying to select his own replacement. One source maintained that RPO DUBAI ۰۰۰۰۰۰۱۴ ۰۰۳.۲ OF ۰۰۳ Rafsanjani is proposing former President Khatami, but supposedly only because he knows the Supreme Leader will say no and then maybe consider Rafsanjani. Ayatollah Mesbah-Yazdi is reportedly proposing Judiciary chief Shahrudi, while others are advocating replacing the position of supreme leader with a council. One rumor is that the Supreme Leader is refusing chemotherapy to hide visible signs of his illness. (Note: It is important to note how rumor-prone Iran is. End note) ¶۱۳.(S/NF) Comment: Another contact, a purported former IRGC general, was dismissive of Velayati’s influence on foreign policy and claimed that Hassan Rohani, formerly Iran’s top nuclear negotiator and now the Supreme Leader’s representative on the Supreme National Security Council, has a stronger voice. We often hear different prognoses from different Iranians as to who is the ascendant power. Some Iranians have predicted that Qalibaf or Larijani will be the next president; this is the first time we have heard the prediction for Velayati. We would also note that while we frequently hear claims that Rafsanjani is a pragmatist seeking closer ties with the West, we hear this less said about Velayati. In any case, all Iranian prominent figures seem to be towing the party line in statements surrounding passage of UNSCR ۱۷۴۷, with none right now arguing for rapprochement over enrichment. Velayati called the UNSC’s intervention in Iran’s nuclear case illegal and said that Iran will not suspend uranium enrichment even for a short period of time. He said that putting up with international pressure was the high price the country was to pay for materializing great projects such as development of nuclear energy. He called access to the nuclear fuel cycle the redline of the ruling system on the nuclear issue. “Iran will not withdraw from this redline but will rather use various political, international and economic levers to reduce the inevitable cost,” he added. We were surprised by the request for USG funding for Velayati, and it discredited the contact to a degree, although the rest of his comments seemed genuine. The goal of such an inquiry may have been just to test the reaction, or it may have demonstrated our interlocutor’s ignorance of US policy, despite having lived in the US ۱۵ years. It may also have been simply an attempt at personal gain. BURNS

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates