28.11.2011

شورای نگهبان مصوبه کاهش روابط ایران و بریتانیا را تایید کرد

بی‌بی‌سی: شورای نگهبان باید مصوبات مجلس را پیش از ابلاغ از سوی رئیس جمهور ایران، تایید کند

شورای نگهبان در ایران که وظیفه دارد مصوبات مجلس آن کشور را با قانون اساسی و دستورات شرعی تطبیق دهد، مصوبه روز گذشته مجلس در کاهش روابط ایران و بریتانیا را تایید کرده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته است که پس از ارسال مصوبه مجلس برای کاهش روابط با بریتانیا، شورای نگهبان این مصوبه را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانست.

ساعاتی پیش از تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده بود که پس از ابلاغ این مصوبه، وزرات خارجه به عنوان بخشی از دولت، کاهش سطح روابط با بریتانیا را به اجرا درخواهد آورد.

بر اساس مصوبه مجلس ایران، پس از ابلاغ شدن آن از سوی دولت، روابط دو کشور ظرف مدت دو هفته به سطح کاردار کاهش خواهد یافت.
روزشمار روابط ایران و بریتانیا

۱۹۷۹: در پی وقوع انقلاب اسلامی ایران، بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات هایش را به دفتر حفاظت منافع این کشور در سفارت سوئد منتقل کرد.
۱۹۸۸: سفارت بریتانیا در تهران مجددا بازگشایی شد.

فوریه ۱۹۸۹: آیت الله خمینی، فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی را به اتهام ارتداد علیه اسلام صادر کرد و روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا قطع شد.

سپتامبر ۱۹۹۰: روابط دو کشور مجددا برقرار شد اما در سطح کاردار محدود ماند.

مه ۱۹۹۷: محمد خاتمی رئیس جمهور ایران شد و روی کار آمدن او به تلاش هایی برای عادی سازی روابط میان دو کشور منجر شد.

برای دیدن متن کامل روزشمار اینجا را کلیک کنید

در جریان رای گیری در مجلس ایران در مورد طرح کاهش روابط با بریتانیا، نماینده دولت ایران از مخالفان تصویب این طرح بود اما نمایندگان مجلس ایران با وجود مخالفت دولت با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع، به کاهش روابط با بریتانیا رای دادند.

بریتانیا می گوید “واکنش قاطعانه ای” نسبت به اقدام ایران از خود نشان خواهد داد.

مخالفت دولت ایران با کاهش روابط با بریتانیا

پیش از رای گیری درباره این طرح، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که دولت ایران و شورای عالی امنیت ملی این کشور مخالف کاهش روابط با بریتانیا هستند.

با این که مصوبه مجلس ایران وزارت خارجه آن کشور را به کاهش سطح روابط وادار می کند، تبصره این مصوبه می گوید که در صورت “تغییر سیاست خصمانه” بریتانیا وزارت امور خارجه می تواند سطح روابط را ارتقا دهد.

تصویب طرح کاهش روابط ایران با بریتانیا پس از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی وزارت دارایی بریتانیا صورت گرفته است.

پس از برگزاری انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران که در جریان آن کارکنان سفارت بریتانیا از سوی دولت ایران متهم به دخالت در ناآرامیهای پس انتخابات شدند، شماری از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران بازداشت شدند.

از آن زمان تاکنون مجلس ایران به طور متناوب تهدید به کاهش روابط این کشور با بریتانیا کرده است.

هرچند مناسبات ایران و بریتانیا در یکی از سرد ترین دوره های خود قرار دارد و دو طرف اتهامات مختلفی را متوجه یکدیگر می کنند، اما روابط سیاسی دو کشور در بالاترین حد خود که سطح سفیر است قرار دارد.

شش سال با چهار سفیر

پس از پایان دوره ماموریت سفیر پیشین ایران در لندن این کشور هنوز سفیر تازه ای به لندن نفرستاده اما دامینیک جان چیلکات، سفیر جدید بریتانیا در ایران، اخیرا به این سمت منصوب شده و با ارائه استوارنامه خود به محمود احمدی نژاد، رسما ماموریت خود در تهران را آغاز کرده است.

آقای جان چیلکات چهارمین سفیر بریتانیا در تهران از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد است.

روابط ایران و بریتانیا پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ برای مدتی قطع شد و روابط سیاسی دو کشور به پایین ترین سطح کاهش یافته بود. در جریان صدور فتوای قتل سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی توسط آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی روابط سیاسی ایران و بریتانیا باری دیگر قطع شد.

نزدیک به یک دهه پس از آن و در جریان دیدار کمال خرازی و رابین کوک وزاری امور خارجه وقت ایران و بریتانیا در دولت محمد خاتمی و تونی بلر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، دو کشور روابط در سطح سفیر را از سر گرفتند.

کمال خرازی پس از آن از لندن دیدار کرد و جک استراو، وزیر خارجه بریتانیا، در فواصل نسبتا کوتاه، چهار بار به تهران سفر کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates