03.12.2011

انفجار در اصفهان؛ «سایت غنی‌سازی نابود شد»

مردمک: روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت که چند روز پیش یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان براثر انفجار آسیب دید و این گمانه‌زنی ایجاد شد که سایت‌های نظامی و اتمی ایران زیر موج «حملات مشکوک» قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش تایمز تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که «یک تاسیسات هسته‌ای مهم در اصفهان نابود شده و بخش غنی‌سازی آن از بین رفته است».

منابع اسرائیلی به تایمز گفته‌اند که انفجاری که روز دوشنبه در اصفهان روی داد مربوط به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم بوده و تصاویر ماهواره‌ای موج بزرگی از دود را نشان می‌دهد که از مسیر این نیروگاه بلند شده است.

این منابع اسرائیلی که نام‌شان فاش نشده، به تایمز گفته‌اند: تردیدی نیست انفجار در مرکز تاسیسات هسته ای اصفهان رخ داده و این «تصادفی نیست».

روز دوشنبه هفتم آذر وقوع «صدای انفجار مهیبی» در اصفهان ابتدا از سوی مقامات رسمی تایید و سپس تکذیب شد.

خبرگزاری مهر از قول معاون امنیتی استانداری اصفهان اعلام کرد که «تاکنون گزارش هیچ صدایی از هیچ دستگاه و ارگانی در اصفهان دریافت نشده است.»

پیش از آن خبرگزاری فارس از شنیده شدن صدای انفجاری مهیبی در ساعت دو و چهل دقیقه بعد از ظهر دوشنبه در اصفهان خبر داد. اما این خبر از سایت فارس حذف شد.

این انفجار در اصفهان، سومین شهر پرجمعیت ایران، زمانی اتفاق افتاد که تصاویر ماهواره‌ای از خرابی‌های ایجاد شده براثر انفجار در یک پادگان نظامی متعلق به سپاه پاسداران خارج از تهران منتشر شد. در این انفجار ۳۰ عضو سپاه ازجمله حسن تهرانی مقدم، رئیس برنامه دفاع موشکی ایران کشته شدند.

ایران در آن زمان ادعا کرد که این انفجار زمانی اتفاق افتاد که آن‌ها مشغول آزمایش روی یک سیستم تسلیحاتی جدید برای حمله به اسرائیل بودند.

این در حالی است که چند مقام اسرائیلی تاکید کرده‌اند که این انفجار عمدی و بخشی از تلاش برای هدف قرار دادن برنامه تسلیحات اتمی ایران بود.

روز دوشنبه شهروندان اصفهانی از شنیده شدن صدای انفجار در این شهر در ساعت دو و ۴۰ دقیقه بعدازظهر خبر دادند و این که هم‌زمان ابری از دود بر فراز تاسیسات هسته‌ای اطراف شهر دیده شد.

یک منبع نظامی اطلاعاتی گفت: این انفجار به تاسیسات اصفهان به‌ویژه به دستگاه‌هایی که به گمان ما انبار مواد خام بودند، خسارت وارد کرده است.

این منبع که نامش فاش نشده، دست داشتن اسرائیل در انفجار اصفهان را تائید یا تکذیب نکرد اما گفت که «عوامل زیادی برای خرابکاری، تعطیل کردن یا وادار ساختن ایران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش تلاش می‌کنند.»

در واکنش به این انفجار ژنرال گیورا ایلاند، رئیس پیشین دفاع ملی اسراییل، به رادیو ارتش اسرائیل گفت: انفجار اصفهان اتفاقی نبود.اتفاقات تصادفی زیاد نیستند. زمانی که این همه حوادث وجود دارد احتمالاً یک دست راهنما وجود دارد و شاید این دست خدا است.

یک مقام پیشین امنیتی پیشین اسرائیل نیز گفت که دست کم دو انفجار دیگر در ایران صورت گرفته که به گفته او این انفجارها به‌طور موفقیت‌آمیز توانسته تأسیسات موشک شهاب ۳ ایران را خنثی کند، موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند.

اسرائیل و کشورهای غربی ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش برنامه هسته‌ای احتمالا درحال ساختن بمب اتم است اما ایران این اتهام را رد کرده و گفته که برنامه هسته‌ای برای تولید برق اجرا می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates