11.12.2011

«خمینی پسر خود را کشت»

رادیو کوچه: مرحوم آیت‌اله منتظری در خاطرات خود می‌نویسد: «روزی آقای احمد آقا در قم به منزل ما آمد و در حالی که آقای حاج سیدهادی نیز حضور داشت، با نحوه تهدید‌آمیز گفت: «امشب قطب‌زاده در تلویزیون مطالبی را راجع به آقای شریعتمداری می‌گوید. شما مواظب باشید حرفی نزنید و چیزی نگویید.» بعد شب، مصاحبه‌ی آقای قطب‌زاده از تلویزیون پخش شد و در این راستا بود که به سراغ آقای شریعتمداری رفتند، و من از صحت و سقم قضایا بی‌اطلاع بوده و هستم. بعدن شنیدم آقای حاج احمد آقا در زندان سراغ قطب‌زاده رفته و به او گفته است: «شما مصلحتن این مطالب را بگویید و اقرار کنید و بعد امام شما را عفو می‌کنند.» اما بالاخره او را اعدام کردند. و باز بعدها از طریق موثقی شنیدم که جریان ریختن مواد منفجره در چاه نزدیک محل سکونت مرحوم امام، به کلی جعلی‌ست و واقعیت نداشته است و منظور، فقط پرونده‌سازی برای مرحوم شریعتمداری بوده است.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

دانلود فایل صوتی

روزنامه‌های آن زمان برای اثبات فساداخلاقی قطب‌زاده 0وزیر امور خارجه سابق ایران و مدیر صدا و سیما) که در 46 سالگی مجرد بود، نوشتند: «قطب‌زاده در حالی که با معشوقه فرنگی خود در منزل‌اش بود، دستگیر شد.»

نامزد قطب‌زاده که نام‌اش «کرول جروم»، اهل کشور کانادا و خبرنگار شبکه سی‌بی‌سی بود بعدها کتابی در مورد قطب‌زاده نوشت به نام «مردی در آینه» (این کتاب سرگذشت زندگی او با نامزدش پیرامون حوادث پس از انقلاب اسلامی ایران است.) زمانی که صادق قطب‌زاده در پاریس مقدمات بازگشت روح‌اله خمینی را به تهران فراهم می‌کرد، به عنوان مترجم و یکی از نزدیک‌ترین افرد به وی کنفرانس‌های خبری متعددی با خبرنگاران غربی هم داشت. در یکی از این کنفرانس‌ها با کارول جروم، خبرنگار کانادایی شبکه سی‌بی‌سی آشنا شد. این آشنایی خیلی زود به یک رابطه عاشقانه جدی بدل گشت که حتا باعث شد کرول جروم با وجود عدم علاقه‌اش به مسایل خاورمیانه با پرواز ایرفرانس هم‌راه خمینی و قطب‌زاده راهی تهران شود. اگرچه این رابطه تا زمان اعدام قطب‌زاده مخفی می‌ماند اما آن‌قدر جدی بوده که کرول جروم به خاطرش از سی‌بی‌سی استعفا می‌دهد تا بتواند در تهران بماند. به این موضوع در کتاب (اخلاق و رسانه‌ها: اخلاق در ژورنالیسم کانادایی) هم اشاره شده است. این خبرنگار کانادایی که بعدن به سی‌بی‌سی باز می‌گردد در سال 1987 کتابی به عنوان «مردی در آینه» داستانی واقعی از عشق، انقلاب و خیانت در ایران، منتشر می‌کند.»

جروم می‌گوید: «صادق می‌دانست که به سراغ‌اش خواهند آمد. به او گفتم: من و دوستان‌ام تو را از کشور خارج خواهیم کرد. اما او جواب داد: نه. این انقلاب کابوسی بود که من برای این ملت رقم زدم. من مقصر هستم. می‌مانم و با سرنوشت‌ام روبه‌رو می‌شوم. وقتی که سوار ماشین شد که برود، هرگز نمی‌دانستم که دیگر او را نخواهم دید. باور نمی‌کردم که آقای خمینی پسر خود را خواهد کشت.»

جروم در قسمتی از کتاب‌اش و ابتدای آشنایی‌اش با قطب‌زاده می‌نویسد: «قطب‌زاده قطعن آن کسی نبود که من انتظارش را داشتم. من گرفتار توان‌مندی‌اش شده بودم و همین‌طور ظاهر و رفتارش. برای چهل دقیقه تاریخ ایران استثمارشده توسط انگلیس، روسیه و آمریکا را برای‌ام شرح داد. در مورد فعالیت‌های ساواک، فساد دست‌گاه سلطنت و لزوم هماهنگی بین سیاست و مذهب در یک فرهنگ اسلامی برایم توضیح داد.

من پرسیدم: آیا می‌توانی مکانیزم یک جمهوری اسلامی دموکراتیک را توصیف کنی؟ قانون اساسی، مجلس و سیستم قضایی چگونه خواهند بود؟

او پاسخ داد: روی جزییات بر طبق قوانین اسلامی کار خواهد شد.

گفتم: قوانین اسلام قرون وسطایی؟

گفت: نه، نه. اسلام یک نیروی مترقی نوظهور است. او در حالی که مصاحبه را به پایان می‌بردیم، به من در این رابطه اطمینان خاطر می‌داد.»

محمد محمدى‌رى‌شهرى (اولین وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى) در این‌باره می‌گوید: «قطب‌زاده براى کودتا یک سال‌و‌نیم فعالیت کرده بود و پس از دستگیرى اعلام کرده که «آماده‌ام حرف‌های‌ام را در مصاحبه تلویزیونى بگویم اما به شرط این‌که مرا فورن یا اعدام کنید یا عفوم کنید.»

البته قطب‌زاده فورن اعدام یا عفو نشد. او پنج ماه در زندان اوین ماند. دادگاه او در مرداد همان سال تشکیل شد. «دادگاه انقلاب ارتش» پس از مدت‌ها تاخیر در صدور رای دادگاه، صادق قطب‌زاده را که روز 17 فروردین ماه 1361 به اتفاق عده‌ای دیگر به اتهام طرح توطئه براندازی حکومت دستگیر شده بود، محکوم به اعدام کرده و سحرگاه روز پنج‌شنبه 25 شهریور ماه او را در زندان اعدام کرد. متن اطلاعیه‌ای که از رادیوی پخش شد به شرح زیر است:

شعبه اول دادگاه انقلاب ارتش در رابطه با اتهام صادق قطب‌زاده مبنی بر اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد و با بررسی‌های مکرر در جلسات مختلف و با توجه به اعترافات آقای قطب‌زاده نتیجه‌گیری شد که وی مرتکب دو جرم شده که مجازات‌اش از نظر اسلام اعدام است. جرم‌های صادق قطب‌زاده:

1- طراحی توطئه براندازی جمهوری اسلامی ایران و اقدام عملی با تقسیم پول میان افراد برای پیاده کردن منویات خود و اعزام نماینده برای هماهنگ کردن کشورهای خارج و جناح‌های مخالف داخل و دریافت کمک‌های اطلاعاتی و مالی.

2- طرح توطئه برای ترور مسوولین رده اول کشور و در راس همه حضرت امام و اقدام عملی با در اختیار گذاشتن سفته 50 هزار تومن پول و منزل و قول به این‌که در روز عملیات چند نفر در این رابطه در اختیار خواهد گذاشت.

با توجه به مطالب یاد شده آقای قطب‌زاده به عنوان یاغی و به عنوان یکی از مصادیق بسیار روشن مفسدفی‌الارض محکوم شد و حکم صادره پس از تایید دادگاه عالی قضایی شب گذشته، به مرحله اجرا در آمد. احکام سایر متهمین نیز به زودی اعلام خواهد شد.

منابع نزدیک به قطب‌زاده می‌گویند وی در 4 روز اول دستگیری‌اش به شدت شکنجه شده بوده است. حکومت جریان محاکمه او را سانسور کرده و از پخش قسمت‌هایی از دفاعیات قطب‌زاده که وی طی آن به خمینی و حکومت او انتقادهای سختی کرده بود، جلوگیری به عمل آورد.

او یک‌بار هم به خاطر مصاحبه‌ای که با کانال 2 تلویزیون ایران کرد دستگیر و مدت کوتاهی زندانی شد. لازم به یادآوری است 12 نفر دیگر نیز در این ارتباط اعدام شده‌اند که حکومت از افشای اسامی آنان خودداری کرده است. ولی از شواهد می‌توان حدس زد که: حسن عباسی (داماد آیت‌اله شریعتمداری)، مهدی مهدوی (روحانی)، عبدالرضا حجازی (روحانی)، و مناقبی (روحانی) جز اعدام‌شدگان باشند. دادگاه قطب‌زاده با برقراری سانسور شدید ولی با حفظ ظاهر در جراید ایران برگزار شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates