14.12.2011

در پی تعطیلی برنامه پارازیت، «کامبیز حسینی چرا صندلی را پرت کرد؟»

رادیوکوچه: اشاره از رادیو کوچه:

آن چه در پی می‌خوانید نامه وارده‌ای از یکی از شنوندگان رادیو کوچه است که پیشتر نیز از همین فرد نامه‌ای دیگر در کوچه منتشر شده بود. بدیهی است رادیو کوچه به دلیل رعایت اصول کاری مانند گذشته تاکید دارد که آماده درج هر پاسخ و یا نظری در این مورد است.

آرش آتش‌زاد / نامه وارده / رادیو کوچه

این روزها کسانی که اهل رسانه باشند کم‌تر پیش می‌آید که خبرهای جسته و گریخته را از «صدای آمریکا» پی‌گیری نکنند. اخراج‌ها و دعوت به کارها. آمد و شد‌ها و لابی‌ها و حدس و گمان‌هایی که در مورد روش‌های مدیریتی آقای عسگرد، مدیر فعلی صدای آمریکا زده می‌شود همه موضوعاتی است که اطراف این رسانه وزارت امور خارجه آمریکا چرخ می‌زند‌.

اما نکته ظریف ماجرا این‌جا است که اگرچه از بیرون همه این اخراج‌ها و دعوت‌ها و رخ‌داد‌ها از یک منظرارزیابی می‌شود اما از درون جنسی به طور کامل متفاوت دارد.

آخرین گفته‌ها و شنیده‌ها بر می‌گردد به نوشته صفحه فیس بوکی برنامه «پارازیت» که در آن نوشته شده است: «دوستان پارازیت چند هفته آینده برنامه نخواهد داشت، از طریق همین صفحه تاریخ دقیق بازگشت پارازیت رو به اطلاعتون می‌رسونیم؛ تا به زودی»

این نوشته باعث بسیاری از نظرها شد و البته گمانه‌زنی‌ها. به هر روی بر روی صفحه‌ای با نزدیک به هفت صد هزار عضو از عدم پخش این برنامه ذکر شده است.

گروهی اشاره کردند که چون در آخرین برنامه پارازیت نسبت به رفتار پلیس آمریکا اعتراضی مطرح بوده این برنامه متوقف شده. برخی نیز این توقف را در راستای سیاست فعلی حذف برخی عوامل این رسانه نظیر احمد باطبی و کوروش صحتی و یا توقف موقت هم‌کاری خانم بختیار دانستند. گروهی دیگر نیز این حرکت را یک برنامه از پیش‌تعیین‌شده از سوی دست‌اندر‌کاران پارازیت قلمداد کردند که برای ارزیابی میزان محبوبیت و هم چنین امتیاز بالاتری برای افزایش بودجه آن و راهی شدن به استودیو نیویورک رقم زیده شده است.

اما در حقیقت، جریان کمی به نظر می‌رسد با تمامی این موارد متفاوت است. به حتم نزدیک به دو هفته قبل دوستانی که در تحریریه صدای آمریکا بوده‌اند خود مانند دوربین‌های امنیتی شاهد پرت شدن یک صندلی به وسیله آقای کامبیز حسینی به سوی دیگر اعضای تیم تهیه‌کننده پارازیت بوده‌اند. این پرت‌شدن صندلی اگر در دوربین‌های امنیت مستقر در تحریریه صدای آمریکا دارای میکروفن هم باشد بی‌شک صدای «فحش ناموسی» این مجری برنامه پارازیت که به خانم هم‌کارش داده را نیز ضبط کرده است.

در واقع قضیه آقای حسینی و پارازیت و تعطیلی آن به هیچ وجه نزدیکی و قرابتی با نحوه برخورد با آقای باطبی و صحتی و سایر کسانی که در پروسه حذف قرار گرفتند ندارد و علا‌رغم این که برخی دوستان سعی در ایجاد این تصور دارند که در راستای سیاست برخورد با برخی نیروها در صدای آمریکا آقای حسینی هم حذف شده است سخت در اشتباه هستند.

آقای حسینی از طریق بخش پرسنلی به دلیل رفتار خشونت‌آمیز، پرت کردن صندلی و فحاشی در محل تحریریه از محل کار اخراج شده است. به گفته برخی افراد که از نزدیک با ایشان سر و کار داشته‌اند. فحاشی و عصبانیت بخشی از روش کاری ایشان است و این برای اولین بار نیست که چنین رخ‌دادی را هم‌کاران وی شاهد هستند. اما این برای اولین بار است که وی مورد توبیخ قرار می‌گیرد.

آقای حسینی از طریق بخش پرسنلی به دلیل رفتار خشونت‌آمیز، پرت کردن صندلی و فحاشی در محل تحریریه از محل کار اخراج شده است

سابقه این درگیری نیز بر می‌گردد به تنش‌هایی پیش‌تر بین سامان اربابی به عنوان تهیه‌کننده این برنامه و کامبیز حسینی به عنوان نویسنده و مجری برنامه که در دو هفته گذشته به اوج خود رسیده است و به سایر هم‌کارانی که پیش‌تر به پارازیت دعوت شده بودند نیز کشیده شده در این پرت کردن صندلی به نظر می‌رسد یکی از هم کاران زن آقای حسینی از فحاشی رکیک بی‌بهره نبوده است.

آقای عسگرد نیز پس از تعطیلی پارازیت در صدد به راه کردن پارازیتی با اجرای آرش سبحانی بوده است که این برنامه بنابر اطلاعات رسیده حتا ضبط هم شده اما به تهدید آقای حسینی به لحاظ شکایت از صدای آمریکا و شخص آقای عسگرد برنامه ضبط شده پخش نشده است.

در واقع این جنجال به این ترتیب به بحران‌هایی که از صدای آمریکا شنیده می‌شود دامن زده است، به نوعی که خبرهایی از گوشه و کنار شنیده می‌شود حاکی از آن است، تیمی که پیش‌تر به هم‌راهی خانم «امی کتز» که یک آمریکایی یهودی‌تبار اداره‌کننده بخش فارسی صدای آمریکا بوده است با رای‌زنی‌های مختلف سعی دارند به مدیریت بخش فارسی یعنی «بی‌بی‌جی» اثبات کنند که تیم ایرانی امکان اداره این رسانه وزارت خارجه را ندارد و آن‌ها مجدد آماده کار مدیریتی هستند. لازم به اشاره است این تیم گروهی است که ارتباط نزدیک با آقای سجادی سردبیر پیشین دارد.

صدای آمریکا در ماه‌های اخیر به اشکال مختلف دچار بحران‌های مدیریتی بوده است. حذف برخی از کارشناسان که مدتی طولانی در برنامه‌ها حضور داشتند. برخی برنامه‌سازان فعال سیاسی و هم‌چنین مجری‌ها و بازگرداندن برخی، در همین مدت به نظر گروهی از کسانی که مسایل صدای آمریکا را دنبال می‌کنند نشان از بحران حاکم در آن دارد.

درنهایت به نظر می‌رسد آقای حسینی باید به دوهزار و شش‌صد و دوازده کامنتی که پای آخرین پست بر روی صفحه ۷۷۰ هزار نفری پارازیت گذاشته شده است پاسخ بدهند که به راستی چرا پارازیت تعطیل شد.‌

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates