14.12.2011

توضیح وزارت‌ خارجه درباره علت سفر مصلحی به عربستان: مسائل امنیتی و رفع سوء‌تفام‌ میان تهران‌ـریاض

دیگربان: رامین مهمانپرست٬ سخنگوی وزارت امور خارجه علت سفر حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات به عربستان سعودی را «مسائل امنیتی» و «بررسی سوء‌ تفاهم‌ها» میان تهران و ریاض اعلام کرد.

حیدر مصلحی٬ دوشنبه (۲۱ آذر) حدود دو ماه پس از سفر علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امور خارجه به عربستان٬ به صورت پنهانی راهی ریاض شد و با مقام‌های سیاسی و امنیتی این کشور دیدار کرد.

خبر این دیدار برای نخستین‌بار از سوی رسانه‌های سعودی منتشر شد که با اعتراض رسانه‌هایی همچون روزنامه کیهان که زیرنظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود٬ روبرو شده است.

حسین شریعتمداری٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه٬ روز چهارشنبه (۲۳ آذر) در یادداشتی ادعا کرده که آقای مصلحی در این سفر به سیاست‌های عربستان سعودی اعتراض کرده و «بعید نیست، آنان را به کناره‌گیری از قدرت و تن دادن به خواست ملت مسلمان حجاز نیز دعوت و توصیه کرده باشد.»

این در حالی است که رامین مهمانپرست در گفتگو با شبکه «العالم» اعلام کرده که مهمترین علت سفر مصلحی به ریاض٬ بررسی سوء‌تفاهم‌ها میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی است.

آقای مهمانپرست گفته که «طرح‌ها و توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است تا ارتباط و همکاری‌های کشورهای منطقه را به خطر بیندازد.»

وی افزوده که در این سفر٬ حیدر مصلحی تلاش کرده «با مذاکرات صریح و روشن، بی‌پایه و بی‌اساس بودن» اتهاماتی که آمریکا متوجه جمهوری اسلامی کرده را رد کند.

۱۹ مهرماه امسال آمریکا اعلام کرد طرح نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را خنثی کرده است که این موضوع منجر به تیره‌تر شدن روابط تهران و ریاض شد.

۱۰ روز بعد علی‌اکبر صالحی در سوم آبان ماه به منظور شرکت در مراسم تدفین سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان عازم ریاض شد و با پادشاه این کشور دیدار کرد.

به نظر می‌رسد بی‌نتیجه بودن سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض در ‌‌نهایت منجر به سفر محرمانه حیدر مصلحی به این کشور برای رفع «سوء‌تفاهم‌ها» بوده باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates