27.12.2011

القاعده در عراق: نمی‌گذاریم طرح ایرانی‌ها اجرا شود

بی‌بی‌سی: انفجارهای اخیر هم‌زمان با اوج‌گیری تنش‌های سیاسی در عراق رخ داد

یک گروه وابسته به القاعده در عراق مسئولیت انفجارهای هفته گذشته در این کشور را که باعث کشته شدن ده‌ها نفر شد، بر عهده گرفته است.

این گروه که خود را “دولت اسلامی عراق” خوانده، با انتشار بیانیه‌ای هدف از انجام حملات پنج شنبه گذشته در عراق را حمایت از مسلمانان سنی این کشور در برابر “طرحی ایرانی” خوانده است.

روز پنج‌شنبه (۲۲ دسامبر) چندین انفجار مناطق عمدتا شیعه‌نشین در بغداد را لرزاند و حدود ۷۰ کشته برجای گذاشت.

این انفجارها تنها چند روز بعد از پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق و هم‌زمان با اوج گرفتن تنش سیاسی در این کشور به دلیل صدور حکم جلب طارق هاشمی، معاون رئیس جمهور عراق و بالاترین مقام عرب سنی در این کشور رخ داد.

در بیانیه منتشرشده توسط “دولت اسلامی عراق” وابسته به القاعده، اشاره‌ای به خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشده، اما “رهبری شیعه” این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است که این گروه می‌داند حملات را کی و کجا انجام دهد و تاکید کرده که “مجاهدین هرگز آسوده نخواهند نشست تا طرح ویرانگر ایرانی‌ها روی زشت خود را نشان دهد.”

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی ارتش عراق گفته است که هدف القاعده در عراق دیگر تمرکز بر مقابله با نیروهای آمریکایی نیست، بلکه آنها در پی سوء استفاده از تنش‌های موجود سیاسی در عراق برای دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای هستند.

طارق هاشمی، معاون رئیس جمهور عراق که هفته گذشته از سوی نوری مالکی، نخست وزیر، به فعالیت‌های تروریستی متهم شد، به اقلیم کردستان عراق پناه برده است.

آقای مالکی از مقام‌های دولت خودگردان کردستان عراق خواسته تا آقای هاشمی را تحویل دولت مرکزی دهند.

این خواسته تا کنون برآورده نشده و اوج گرفتن تنش های سیاسی بر سر این موضوع هم‌زمان با خارج شدن نیروهای آمریکایی از عراق، آینده دولت ائتلافی این کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

در همین حال در تازه‌ترین بمب‌گذاری انتحاری در عراق، یک خودرو در اطراف وزارت کشور در بغداد منفجر شد.

در اثر این انفجار که بامداد امروز، سه شنبه (۲۷ دسامبر)، رخ داد، دست کم هفت نفر کشته و حدود ۳۰ نفر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راننده خودروی بمب‌گذاری شده زمانی به ساختمان وزارت کشور حمله کرد که در ِ ورودی آن به روی کارگران تاسیساتی باز شده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates