06.01.2012

آغاز مذاکرات ژاپن با تولیدکنندگان نفت برای جایگزینی نفت ایران

رادیوفرانسه: یکی از مسئولان بزرگترین شرکت پالایش نفت ژاپن امروز گفت این کشور در پی آن است که نفت ایران را با نفت دیگر کشورهای تولیدکننده در منطقۀ خاورمیانه یا غرب افریقا جایگزین کند.به گفتۀ این مقام ژاپنی مذاکراتی در این ارتباط با عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت آغاز شده است.

به گفتۀ مقامات ژاپنی، در پی قریب الوقوع بودن تحریم نفتی ایران، ژاپن که از نظر نفت به کشورهای دیگر واز جمله ایران متکی است، تلاش برای یافتن منبع جایگزین نفت وارداتی خود از ایران را آغاز کرده است.
ژاپن به طور کلی فاقد ذخایر نفتی در داخل این کشور است و بخش اعظم نفت مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان این ماده در خاورمیانه تأمین می کند؛ ٩٪نفت مورد نیاز ژاپن را ایران به این کشورمی فروشد.
ژاپن بر خلاف متحدان آمریکائی و اروپائی خود روابط فعالی را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کرده است ولی اکنون که آمریکا و اروپا تحریم نفتی ایران را در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران در دستور کارخود قرار داده اند، فشار بر توکیو برای جایگزین کردن ایران با کشوری دیگر افزایش یافته است.
یکی از مسئولان بزرگترین شرکت پالایش نفت ژاپن امروز گفت این کشور در پی آن است که نفت ایران را با نفت دیگر کشورهای تولیدکننده در منطقۀ خاورمیانه یا غرب افریقا جایگزین کند.
به گفتۀ این مقام ژاپنی مذاکراتی در این ارتباط با عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت آغاز شده است.
در سئول، پایتخت کرۀ جنوبی، نیز یک مقام بلند پایۀ این کشور ضمن تأکید بر اهمیت جمهوری اسلامی ایران در تأمین نفت کرۀ جنوبی گفت کشورش تلاش می کند تا به گونه ای خود را از پیروی از سیاست مجازات های جدید علیه ایران معاف کند.
کرۀ جنوبی از آغاز سال گذشتۀ میلادی تا پایان ماه نوامبر (یک دورۀ١١ ماهه) ١٦/٨ میلیون بشکه نفت از ایران خریده است که معادل ٦/٩٪ کل نفت خام وارداتی این کشور است.
مقام بلند پایۀ کره ای تأکید کرد که کشورش قادر به چشم پوشی از این مقدار نفت خام ایران نیست و از این رو تلاش می کند تا از تن در دادن به تحریم های جدید علیه ایران معاف شود.
تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا هم اکنون نیز خریداران نفت خام از ایران را با مشکلاتی رو به رو کرده است.
اتحادیۀ اروپا قرار است تا پایان ماه جاری در مورد تحریم نفت ایران تصمیم گیری کند و آلن ژوپه، وزیر امورخارجۀ فرانسه، اخیراً با خوشبینی از تحقق این امر در پایان ماه جاری سخن گفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates