09.01.2012

کنسول ونزوئلا پس از پخش مستند «تهدید ایران» از آمریکا اخراج شد

رادیوفردا: وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه اعلام کرد که «لیویا آکوستا نوگوئه‌را»، سرکنسول ونزوئلا در میامی از این پس از سوی ایالات متحده «عنصر نامطلوب» به‌شمار می‌آید و به او ضرب‌الاجلی ۷۲ ساعته برای ترک خاک آمریکا داده شده‌است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که این تصمیم روز جمعه به دولت ونزوئلا ابلاغ شده‌است ولی از ارائه توضیح در مورد علت این تصمیم آمریکا خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت ونزوئلا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

«لیویا آکوستا نوگوئه‌را»، سرکنسول ونزوئلا در میامی، به تازگی در ارتباط با موضوع آگاهی از حمله‌های احتمالی سایبری به آمریکا در مظان اتهام قرار گرفته‌است.

در یک فیلم مستند به نام «تهدید ایران» که یک ماه پیش از شبکه اسپانیایی‌زبان «یونیویزیون» پخش شد، خانم آکوستا که در آن زمان از دیپلمات‌های سفارت ونزوئلا در مکزیک بود در مورد یک حمله احتمالی سایبری علیه دولت آمریکا سخن می‌گوید.

این فیلم مستند بر اساس گفت‌وگوهای ضبط‌ شده با خانم آکوستا و دیگر مقام‌ها ساخته شده و در این مستند گفته می‌شود که «دیپلمات‌های نمایندگی‌های سیاسی ایران و کوبا در موضوع حمله احتمالی سایبری به آمریکا دست دارند.»

شبکه یونیویزیون هم‌چنین می‌گوید، ویدئوهایی در دست است که نشان می‌دهد «لیویا آکوستا نوگوئه‌را» به دنبال اطلاعاتی مرتبط با نیروگاه‌های هسته‌ای در ایالات متحده بوده‌است.

پس از پخش این مستند، وزارت خارجه آمریکا محتوای آن را «بسیار نگران‌کننده» خواند و مقام‌های آمریکایی خبر دادند که پلیس فدرال آمریکا، اف.بی.آی، پرونده‌ای را برای بررسی این موضوع گشوده‌است.

ایلیانا راس-لهتینن، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در این باره گفت: «اقدامی که علیه سرکنسول ونزوئلا در میامی انجام شده اقدامی در خور است و نشان‌دهنده میزان تهدیدی است که نفوذ ایران در آمریکای لاتین ایجاد کرده‌است.»

این سیاستمدار جمهوریخواه روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای افزود: «دولت کنونی آمریکا باید فعال‌تر با مسئله تهدید جدی فعالیت‌های ایران در منطقه برخورد کند و این اولین گام در این راستا است.»

جمهوری اسلامی ایران همواره در پی گسترش روابط با دولت‌های ضد آمریکایی در آمریکای لاتین بوده‌است و در همین راستا محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران روز یکشنبه سفری پنج‌روزه به چهار کشور آمریکای لاتین ازجمله ونزوئلا آغاز کرد.

محمود احمدی‌نژاد در مورد اهداف این سفر گفته است: «در این سفر تمایل نظام سلطه برای دخالت در کشورهای و حضور نظامی در آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

روز شنبه، ۱۷ دی‌ماه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به سفر محمود احمدی‌نژاد به کشورهای آمریکا لاتین با تأکید بر این‌که تحریم‌های بین‌المللی «شدیداً» جمهوری اسلامی را منزوی کرده‌است، به کشورهای جهان توصیه کرد که روابط خود را با ایران توسعه ندهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates