12.01.2012

آمریکا و بریتانیا ترور مصطفی احمدی روشن را محکوم کردند

بی‌بی‌سی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به ترور مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز، دست داشتن کشورش در هر گونه اقدام خشونت آمیز در ایران را با قاطعیت رد کرده است.

مصطفی احمدی روشن صبح امروز، (۲۱ دی) در اثر انفجار یک بمب در منطقه سیدخندان تهران کشته شد. این بمب توسط یک موتورسوار به ماشین آقای احمدی روشن چسبانده بود.

خانم کلینتون گفت: “ما اعتقاد داریم که باید میان ایران، همسایگانش و جامعه بین المللی نوعی درک متقابل وجود داشته باشد، درکی که بر اساس آن، بتوان راه حلی برای رفتار تحریک آمیز ایران، پایان دادن به تلاش این کشور برای دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای، پیوستن آن به جامعه بین‌المللی و اینکه عضوی موثر از این جامعه باشد، پیدا کرد.”

وی افزود: “بسیاری از کشورها نگران رفتارهای تحریک آمیز ایران هستند.”

آقای احمدی روشن فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بود

ارین پلتن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز دست داشتن آمریکا در کشته شدن وی را رد کرد و گفت: “ما همه انواع خشونت، از جمله این حادثه، را به شدت محکوم می کنیم.”

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این موضوع گفت که کشورش هر گونه حمله به افراد بیگناه را محکوم می‌کند.

الستر برت، معاون خاورمیانه ای وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در گفتگو با تلویزیون بی بی سی فارسی ضمن رد هر نوع دخالت کشورش در این موضوع گفت: “ما کشتن غیرنظامیان را به هر شکل همواره محکوم کرده ایم.”

وی همچنین گفت که موضع بریتانیا در زمینه برنامه هسته ای ایران روشن است و بریتانیا خواهان ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران است.

بعضی از رسانه ها و مقامات ایرانی پیشتر گفته بودند که آمریکا و اسرائیل در کشته شدن آقای احمدی روشن دست داشته اند.

بنابر گزارش ها، مصطفی احمدی روشن در سال ۱۳۷۷ تحصیل در رشته مهندسی شیمی را در دانشگاه صنعتی شریف در تهران آغاز کرد و در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

سه دانشمند هسته ای دیگر ایران نیز قبلا هدف بمبگذاری قرار گرفته بودند.

حدود دو سال پیش (آذرماه ۱۳۸۹) مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران به شیوه ای مشابه در تهران کشته شد.

یک سال پس از آن نیز، مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی (ملی) تهران در اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل پژو ۴۰۵ او چسبانده شده بود، در نزدیکی این دانشگاه کشته شد.

در همان روز، انفجار دیگری در حوالی همین محل گزارش شد که ظاهرا هدف از آن، ترور فریدون عباسی دوانی، از استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بود اما این توطئه ترور به نتیجه نرسید و آقای عباسی دوانی مجروح شد.

ایران این ترورها را نیز به کشورهای غربی نسبت داده بود.

ترور مصطفی احمدی روشن در زمانی صورت گرفته که تنش میان ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای این کشور به طور مرتب در حال افزایش است.

کشورهای غربی تحریم های ایران را شدت داده اند و ایران نیز تهدید کرده است که ممکن است تنگه هرمز را ببندد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates