15.01.2012

انتقاد شدید چین از آمریکا به دلیل تحریم یک شرکت نفتی

بی‌بی‌سی: دولت چین از تحریم یک شرکت نفتی این کشور از سوی آمریکا به دلیل صادرات فرآورده‌های نفتی به ایران انتقاد کرده و مجازات این شرکت را “نامعقول” خوانده است.

روز پنج شنبه گذشته، دولت آمریکا شرکت دولتی ژوهای ژنرونگ را به دلیل آن که “در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بنزین به ایران صادر کرده” مورد تحریم قرار داد و فعالیت تجاری این شرکت را در آمریکا ممنوع کرد.

روز یکشنبه (۱۵ ژانویه) سخنگوی وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “اعمال تحریم علیه یک شرکت چینی بر اساس قوانین داخلی آمریکا، کاملا غیرمعقول است و با روح و محتوای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران سازگار نیست.”
120106171300_iran_oil_exports_info.gif
در این بیانیه دولت چین “نارضایتی عمیق و مخالفت شدید” خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده است.

دولت آمریکا شرکت‌ها و شهروندان کشورهای ثالث را در صورت تخطی از قوانین مربوط به تحریم ایران در معرض مجازات‌هایی شامل محرومیت از دریافت اجازه صدور کالا و خدمات به آمریکا و استفاده از تسهیلات اعتباری از موسسات مالی این کشور قرار می‌دهد.

چین که از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا کنون با هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران مخالفت نکرده، اما تحریم‌های یک جانبه غرب علیه ایران را رد کرده است.

ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که اعمال تحریم علیه شرکت چینی ژوهای ژونرونگ و دو شرکت دیگر از سنگاپور و امارات متحده عربی، بخشی از تلاش‌های گسترده برای هدف قرار دادن بخش انرژی در ایران و وادار کردن این کشور به تن دادن به قطعنامه‌های شورای امنیت است.

قدرت‌های غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند، اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که این کشور “مانند بسیاری از کشورهای دیگر در بخش انرژی، اقتصاد و تجارت همکاری‌هایی در سطحی عادی با ایران دارد.”

چین که بزرگترین واردکننده نفت خام ایران است، رسما با تشدید تحریم‌های تجاری علیه ایران از جمله ممنوعیت خرید نفت از این کشور مخالفت کرده است.

دولت آمریکا در هفته های اخیر تلاش می کند که با وضع تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران و تشویق کشورهای دیگر به کاهش واردات نفت از این کشور، منابع مالی حکومت ایران را محدود کند و از این طریق فشار بر مقامات ایرانی را افزایش دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates