27.01.2012

ایران: ۱۱ زائر ایرانی در سوریه ربوده شدند

بی‌بی‌سی: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی که از طریق زمینی عازم دمشق بودند خبر داد و از دولت سوریه خواست که همه امکانات خود را برای تأمین سلامت ربوده شدگان و آزادی آنها به کار گیرند.

آقای مهمانپرست امروز پنجشنبه ۶ بهمن (۲۶ ژانویه) ضمن اعلام این خبر، اقدام ربایندگان را “خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بین المللی” دانست و آن را محکوم کرد.

او از ربایندگان خواست که زائران ایرانی را به سرعت آزاد کنند.

مقامات ایران روز ۳۰ آذرماه هم از ربوده شدن ۵ مهندس و کارمند فنی ایرانی در شهر حمص سوریه خبر داده بودند.

مخالفان دولت سوریه از حکومت ایران به دلیل حمایتی که از بشار اسد می کند انتقاد می کنند و می گویند که سپاه پاسداران ایران در سرکوب مخالفان حکومت سوریه دست دارد.
آنچه گذشت

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که این ۱۱ نفر همراه با کاروانی بودند که “بدون مجوز اعزامی” برای زیارت به سوریه رفته بودند.

بنا به همین گزارش در این کاروان ۴۹ نفر حضور داشتند. اتوبوس آنها از طریق ترکیه وارد خاک سوریه شده است.

آنها از شهر حلب در شمال سوریه عازم دمشق بودند. جایی که شیعیان به خصوص برای زیارت آرامگاه خواهر امام حسین می‌روند.

ایرنا از قول کسانی که در این اتوبوس بودند نقل می‌کند که به هنگام خروج اتوبوس آنها از شهر حلب، “۲۰ فرد مسلح همراه با ۹ دستگاه خودرو” در منطقه ‘خان شیخون’ در شمال سوریه راه را بر اتوبوس می‌بندند و آنها را مجبور می‌کنند تا به جاده فرعی بروند.

ایرنا می‌نویسد که ربایندگان یازده مرد جوان را به گروگان می‌گیرند که در میان آنها، آشپز، راننده و مداح کاروان هم بوده‌اند.

در آخر این اتوبوس به دمشق می‌رسد و مسئولان حج و زیارت ایران، که مسئولیت رسیدگی به امور ایرانیان در سوریه را دارند، آنها را به یک هتل در نزدیکی زینبیه (آرامگاه خواهر امام حسین) می‌برند.

این اتوبوس از مرودشت در استان فارس راهی سوریه بود.

یکی از کسانی که در این کاروان بوده، به ایرنا گفته کسانی که همسفرانش را ربودند، ابتدا با گفتن اینکه مسیر خطرناک است، اتوبوس را به جاده‌های کوهستانی بردند و در آنجا علاوه بر گرفتن گذرنامه‌ها و تلفن‌هایشان، یازده نفر از جوانان گروه را با خود بردند.

این فرد گفته که آدم ربایان، از شنیدن این جمله که روسای جمهوری ایران و سوریه با هم دوست هستند، به خشم آمده‌اند و آنها را تهدید به قتل کرده‌اند.

در گفتگو با دیگر کسانی که از این حادثه جان سالم به در بردند، ایرنا می‌نویسد که گروه دومی هم پیش از رسیدن کاروان به دمشق جلوی آنها را گرفتند پول و طلای زائران را ربودند.

یکی از مصاحبه‌شوندگان گزارش ایرنا، مردی هفتاد ساله است که از یکی از آدم‌ربایان سیلی خورده است.

او از مسئولان سازمان حج و زیارت ایران خواسته تا ترتیبی دهند که او برای زیارت امام حسین، امام سوم شیعیان، به عراق برود.
کاروان بی‌مجوز

مصاحبه شوندگان همچنین به ایرنا گفته‌اند که هنگام ثبت‌نام، روسای این کاروان به آنها گفته بودند که مجوز‌های لازم را دارند و همه افراد هم بیمه هستند.

اما آن طور که بعدا برای زائران معلوم شده، این کاروان بی‌مجوز بوده و از بیمه هم خبری نبوده است.

کاروان‌های زیارتی که زائران ایرانی را به عراق و سوریه و سفر حج می‌برند باید از سازمان حج و زیارت مجوزهای لازم را داشته باشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates