30.01.2012

دعوت روسیه از دولت سوریه و مخالفان برای انجام گفتگو در مسکو

بی‌بی‌سی: نفرات ارتش آزاد سوریه، که به اسلحه سبک مسلح هستند، در برابر حملات سنگین نیروهای ارتشی مقاومت چندانی از خود نشان نداده و پراکنده شده اند.

روسیه از دولت سوریه و مخالفان برای انجام گفتگو در مسکو، پایتخت آن کشور دعوت کرده است. این در حالی است که سه شنبه (۳۱ ژانویه) شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه‌ای بحث و مذاکره می‌کند که در آن خواستار کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور از قدرت شده‌اند.

روسیه که تاکنون مخالفت خود را با این قطعنامه اعلام کرده گفته است مقامات سوریه پیشنهاد آنها را برای انجام مذاکره پذیرفته‌اند.

این در حالی است که یکی از اعضای مخالفان دولت گفته است که در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

در همین حال فرانسه اعلام کرده که آلن ژوپه، وزیر خارجه این کشور، برای متقاعد کردن اعضای شورای امنیت به رای دادن به این قطعنامه درجلسه فردا شورای امنیت سخنرانی خواهد کرد.

حمله ارتش سوریه

در همین حال خبرها حاکی است که واحدهای اعزامی ارتش توانسته اند برخی نقاط حومه پایتخت را از تسلط مخالفان خارج کنند.

براساس منابع خبری در سوریه واحدهای ارتش روز دوشنبه دهم بهمن ماه ( ۳۰ ژانویه) موفق شدند شهرک سقبا در حومه دمشق، پایتخت را از مخالفان مسلح حکومت پاکسازی کنند و این منطقه را به کنترل خود درآورند.

سقبا در حاشیه شرقی دمشق واقع است و روز یکشنبه گزارش شد که صدها تن از نفرات ارتش سوریه با پشتیبانی واحدهای زرهی برای بازپس گرفتن این شهر از مخالفان مسلح وارد این شهرک شده اند.

به گفته فعالان سیاسی سوری، واحدهای زرهی ارتش بخش هایی از این شهرک را زیر آتش سنگین گرفته اند و در جریان گلوله باران مناطق شهری، دهها نفر کشته شده‌اند.

شهرک سقبا از نزدیک ترین نقاط به پایتخت بود که نفرات ارتش آزاد سوریه بر آن مسلط شده بودند و بعید به نظر می‌رسید که حکومت سوریه چنین تهدیدی را در نزدیکی پایتخت تحمل کند.

شاهدان عینی در سبقا گفته اند که در اثر حملات ارتش به این شهرک شماری از ساختمان ها آتش گرفته اند

شاهدان عینی در سقبا گفته اند که در اثر حملات ارتش به نقاط مختلف این شهرک، شماری از ساختمان ها آتش گرفته است و صدای انفجار همچنان به گوش می رسد.

به گفته آنان، به نظر می رسد که نفرات ارتش آزاد سوریه، که به اسلحه سبک مسلح هستند، در برابر حملات سنگین نیروهای ارتشی مقاومت چندانی از خود نشان نداده و پراکنده شده‌اند.

گفته شده است که این افراد به احتمال زیاد منطقه را ترک نکرده اند و با درآمیختن با ساکنان محلی، همچنان در انتظار سازماندهی مجدد، در منطقه حضور دارند و یا برای شرکت در عملیات علیه حکومت، به نقاط دیگر سوریه خواهند رفت.

اگرچه گزارش های رسیده حاکی از موفقیت ارتش سوریه در باز پس گیری بخش عمده ای از مناطق تحت تسلط مخالفان مسلح در این منطقه است، اما بروز درگیری مسلحانه در نقطه ای نزدیک به پایتخت می‌تواند نشانه نگران کننده‌ای از گسترش ناآرامی در سوریه و افزایش خطر بروز یک جنگ داخلی تمام عیار در این کشور باشد.

تظاهرات اعتراضی گسترده در سوریه حدود ده ماه پیش و با درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد حکومتی آغاز شد اما واکنش خشونت آمیز ارتش این کشور را در پی‌آورد.

طی این مدت، خواست معترضان به کناره گیری بشار اسد و سقوط رژیم در این کشور تغییر یافته و در حالیکه منابع بین المللی از کشته شدن بیش از پنجهزار تن در این مدت خبر داده اند، اعتراضات مسالمت آمیز به تدریج با خشونت متقابل همراه شده است.

روسیه از دولت سوریه و مخالفان برای انجام گفتگو در مسکو، پایتخت آن کشور دعوت کرده است. این در حالی است که سه شنبه (۳۱ ژانویه) شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه ای بحث و مذاکره می کند که در خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates